Redaktör:
Gita Ljunggren
Strategi för hållbar turism och växande besöksnäring
2021-10-18
Ibrahim Baylan, näringsminister
Regeringen presenterar idag en strategi för hållbar turism och växande besöksnäring. Med strategin avser regeringen skapa långsiktiga förutsättningar för en hållbar växande besöksnäring som har en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor i Sverige.
Strategin är ett ramverk och en inriktning för regeringens politik för den kommande tioårsperioden.
– Regeringen vill bidra till en omstart där besöksnäringens verksamheter får förutsättningar att utvecklas hållbart och därmed bidra till ökat företagande, jobb och attraktiva platser i hela landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
Fler och fler väljer att komma till Sverige eller stanna i Sverige under sin semester. Ofta är det naturen som lockar, men också intressanta måltidsupplevelser, kultur och kulturmiljöer, svensk arkitektur och design. Fler turister och längre vistelser ger stora affärsmöjligheter för besöksnäringens olika branscher och många företag som producerar varor och tjänster för att möta besökarens efterfrågan.
Besöksnäringen är en ny basnäring för Sverige. Den är personalintensiv och erbjuder många, inte minst unga personer och personer med utländsk bakgrund, ett första steg in på arbetsmarknaden. Den bidrar både till Sveriges exportintäkter genom utländska besökares konsumtion i Sverige men också genom sin platsbundenhet till lokal och regional utveckling så att stora delar av landet blir mer attraktiva att bo, leva och verka i.
Besöksnäringen har de senaste åren varit en av Sveriges snabbast växande basnäringar och skapar stora möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga för regeringen.
Covid-19-pandemin har påverkat besöksnäringen hårt och behovet av kraftsamling och framåtblickande är viktigare än någonsin.
Strategin har tagits fram i dialog med flera av besöksnäringens aktörer och ska bidra till att utveckla strukturer och stärka samverkan så att Sverige kan utvecklas till ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt besöksland.
Strategin är ett ramverk och en inriktning för regeringens politik för den kommande tioårsperioden.
– Regeringen vill bidra till en omstart där besöksnäringens verksamheter får förutsättningar att utvecklas hållbart och därmed bidra till ökat företagande, jobb och attraktiva platser i hela landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
Fler och fler väljer att komma till Sverige eller stanna i Sverige under sin semester. Ofta är det naturen som lockar, men också intressanta måltidsupplevelser, kultur och kulturmiljöer, svensk arkitektur och design. Fler turister och längre vistelser ger stora affärsmöjligheter för besöksnäringens olika branscher och många företag som producerar varor och tjänster för att möta besökarens efterfrågan.
Besöksnäringen är en ny basnäring för Sverige. Den är personalintensiv och erbjuder många, inte minst unga personer och personer med utländsk bakgrund, ett första steg in på arbetsmarknaden. Den bidrar både till Sveriges exportintäkter genom utländska besökares konsumtion i Sverige men också genom sin platsbundenhet till lokal och regional utveckling så att stora delar av landet blir mer attraktiva att bo, leva och verka i.
Besöksnäringen har de senaste åren varit en av Sveriges snabbast växande basnäringar och skapar stora möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga för regeringen.
Covid-19-pandemin har påverkat besöksnäringen hårt och behovet av kraftsamling och framåtblickande är viktigare än någonsin.
Strategin har tagits fram i dialog med flera av besöksnäringens aktörer och ska bidra till att utveckla strukturer och stärka samverkan så att Sverige kan utvecklas till ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt besöksland.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Senaste nyheter
-
2023-03-15
Finalister i SM i fågelholk presenteras på SkansenDen 22 mars är det dags att presentera årets finalister i SM i fågelholk på Skansen. Bland 450… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2017-10-17
Vi följer Pias katter och PeeWees ekologiska kattströSvenska PeeWee kattströ är ett ekologiskt och miljövänligt kattströ som har funnits ett tag på… -
2016-03-29
ZeroMission skriver om Hästen och hållbar utvecklingZeroMisison har tillsammans med fem starka aktörer med en gemensam idé, på kort tid, skapat en… -
2013-02-23
Kattströ är bra för miljö och ekonomiFör 2 veckor sedan började vi (katterna) prova något helt nytt, nämligen PeeWee kattströ. Dittills… -
2013-02-08
Katterna testar miljövänligt kattströVi har två underbara katter. Rumi och Dina. Två långhåriga katter som är hälften norsk skogskatt… -
2012-02-27
Kor ska minska miljöbelastningenHur ska nötkreatur effektivare kunna omvandla foder till nyttiga livsmedel och samtidigt minska… -
2011-12-07
En lagom dos gröna julklappstipsNu är det jul igen, äntligen! Precis som förra året vill vi på redaktionen även i år tipsa er om… -
2011-07-14
Bönderna satsar mer på klimatsmart foderLRF, Svensk Mjölk och Ekologiska Lantbrukarna satsar på att öka odlingen och användningen av… -
2011-05-24
Hållbara hundleksaker av hampaHållbara och färgglada hundleksaker av hampa och ekologisk bomull är absolut rätt i tiden. Good Dog…