LG lanserar intelligent kylskåp
https://www.klimatsmart.se/images/news/lg144x66.png
Fler än var tredje svensk slänger mat för 100 kronor eller mer varje vecka. Det visar en undersökning genomförd av Snabbasvar.se på uppdrag av LG. Undersökningen visar också på en viss osäkerhet om hur mat bör förvaras för att bevaras. LG:s nya kylskåp GB71 motsvarar svenskarnas önskemål på en drömkyl: Den löser själv problemen genom att vara energieffektiv, rymlig och ha smarta funktioner som håller maten fräsch.
LG lanserar GB71-serien, kombinerade kyl och frysar med mer förvaringsvolym som kombinerar det senaste inom LG:s teknik med en stilren design. De innovativa funktionerna gör att kylskåpet svarar på de flesta önskemål svenska folket har på ett kylskåp. LG:s Opti Temp Zone är en speciell förvaringslåda för långtidsförvaring av kött och fisk utan djupfrysning. Vita Light Zone är en ny teknik från LG som innebär att LED-belysning avger ett solljusliknande sken även då kylen är stängd, vilket hjälper till att bevara frukt och grönsaker längre och hålla maten fräschare och mer smakrik. Dessutom bevaras vitaminerna i frukt och grönt bättre. En speciell grönsakslåda, Moist Balance Crisper, håller en optimal fuktighetsgrad så att sallad och grönsaker hålls krispiga.
– Vi jobbar ständigt för att våra kylar ska komma så nära konsumentens drömkyl som möjligt. Olika livsmedel bör förvaras på olika sätt för att hållas fräscha länge, vilket vi har tagit fasta på med nya innovativa funktioner som tillför ljus, fukt och kyla på det mest optimala sättet beroende på livsmedel, säger Sebastian Bengtsson, produktspecialist för vitvaror på LG Electronics Nordic.
Tack vare en mer effektiv isolering har GB71-serien tunnare väggar, som tillsammans med LED-belysning och dubbla kylenheter (dual EVA) med slimmade fläktar ger en ökad volymkapacitet på 40 liter jämfört med en standard 1,85-meters kyl/frys.
– I dagens kompakta boenden har man inte mycket plats, och för att kunna utnyttja ytan på bästa sätt har vi jobbat för att få ut så mycket som möjligt av ett standardutrymme. Att varje modell som lanseras är mer energieffektiv än sina föregångare och har en snygg design är en självklarhet för oss på LG, fortsätter Sebastian.
Kylen använder sig av LG:s Linear Compressor-teknik, en uppbyggnad med färre rörliga delar vilket ger en lägre och behagligare ljudnivå samt sänkt energiförbrukning. Nya kylskåp med Linear Compressor-teknik är A++ klassade och är upp till 45 procent mer energieffektiva än A-klassade kylskåp. Tack vare tekniken Total NoFrost har kylskåpen även en jämn temperatur och en konstant låg energiförbrukning. Linear Compressor-tekniken används i de flesta av LG:s premiumkylar och täcks av en 10-årsgaranti.
GB71-serien finns tillgänglig i Sverige från och med augusti i år till ett rekommenderat pris från 13.995 SEK kronor för den tvåfärgade 2-metersmodellen och 9.995 kronor för den vita 1,85-metersmodellen.
Fakta från undersökningen*:
- Energieffektivitet är den viktigaste egenskapen menar 37 %, följt av volym, 22 %. Det är dock stor skillnad beroende på ålder, 15–22-åringarna menar att volym är viktigast, medan de som är över 56 år är mest intresserade av energieffektivitet. På tredje plats kommer avfrostningsfri med 13 %.
- Drömkylen ska enligt 26 % av de tillfrågade vara lätt att möblera om för att passa udda förpackningar, 23 % vill ha möjlighet att skräddarsy inredningen efter behov och förpackningar och 21 % vill att kylen själv ska ställa in rätt temperatur på hyllor och lådor för att bäst bevara alla typer av livsmedel.
- Ju yngre man är, desto mer intressant är det att via mobilen kunna ha direktkontakt med kylen – 12 % av 15–22-åringarna ser det som en egenskap hos drömkylen mot bara 2 % av de som är över 56 år.
- Över en tredjedel av de tillfrågade (35 %) slänger mat för ca 100 kronor varje vecka eller mer. Hela 13 % menar att de slänger mat för ca 150 kronor eller mer.
- På frågan om varför man slänger mat förlitar sig 12 % helt till bäst före-datumet på förpackningen. 26 % menar att de slänger mat som inte verkar bra trots att den inte passerat bäst före-datumet. Störst andel förlitar sig dock både på egna näsan och tillverkarens rekommendation och slänger mat som inte verkar bra OCH där bäst före-datumet har passerat.
- 4 % av de tillfrågade svarar att de inte vet hur kallt det ska vara i ett kylskåp, i åldern 15-22 är siffran så hög som 10 %.
*Undersökningen genomfördes av Snabbasvar.se under juli 2010. Resultatet bygger på 1060 onlineintervjuer bland svenskar från 15 år och uppåt.
För produktinformation, kontakta: Sebastian Bengtsson
Product Specialist Home Appliance LG Electronics Nordic, 08-566 416 17, 0735-234 019, sebastian.bengtsson@lge.com.
För övrig information, kontakta:
Susanne Persson, LG Electronics Nordic, 08-566 415 23, 070-969 46 06, susanne.persson@lge.com.