Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Philips prisas för hållbar utveckling

https://www.klimatsmart.se/images/news/philips168x54a.jpg

Philips driver ett medvetet och långsiktigt arbete för att anpassa sina produkter och sin verksamhet till att bli mer hållbara. Detta visas bland annat i Greenpeace Guide to Greener Electronics*, som presenteras i veckan. Philips klättrar till tredje plats i hård konkurrens med andra globala företagsjättar. Philips TV (42PFL6805) vann nyligen också EISA (European Imaging and Sound Assosiation) award för Europas grönaste tv 2010-2011. Erik Albertsen kemikalieansvarig på Greenpeace kommenterar i tidningen Elektronikbranschen: - Många människor har ringt och frågat oss vilken TV de ska välja om de vill undvika hormonstörande och cancerframkallande kemikalier. Nu kan vi svara att Philips valde att infria kundernas önskan om att kunna köpa en giftfri TV och det finns inga ursäkter för andra att inte följa efter. En annan hedrande omnämning för Philips kom i brittiska Carbon Disclosure Project där Philips rankas som nummer 8 bland 3000 företag i bäst strategier för att förhindra klimatförändringen. - Vi är mycket glada för de erkännanden vi fått för vårt arbete. Philips har jobbat med hållbar utveckling i decennier genom våra EcoVisionprogram, för att hela tiden minska vår miljöbelastning. Dessa utmärkelser är främst ett bevis på att vårt långsiktiga arbete ger resultat”, kommenterar Ronald Maagdenberg, Nordisk VD för Philips. * Greenpeaces Guide to Greener Electronics är en kvartalsvis undersökning som rangordnar 18 av världens största elektronikföretag efter hur grön deras produktion är. Hur klimatsmart är du? Besök A Simple Switch, ta testet och byt färg på din energieffektivitet. Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116.000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och trimning för män, bärbar underhållning och tandvård.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Philips prisas för hållbar utveckling

2010-10-28
Philips driver ett medvetet och långsiktigt arbete för att anpassa sina produkter och sin verksamhet till att bli mer hållbara. Detta visas bland annat i Greenpeace Guide to Greener Electronics*, som presenteras i veckan. Philips klättrar till tredje plats i hård konkurrens med andra globala företagsjättar.

Philips TV (42PFL6805) vann nyligen också EISA (European Imaging and Sound Assosiation) award för Europas grönaste tv 2010-2011.

Erik Albertsen kemikalieansvarig på Greenpeace kommenterar i tidningen Elektronikbranschen:
- Många människor har ringt och frågat oss vilken TV de ska välja om de vill undvika hormonstörande och cancerframkallande kemikalier. Nu kan vi svara att Philips valde att infria kundernas önskan om att kunna köpa en giftfri TV och det finns inga ursäkter för andra att inte följa efter.

En annan hedrande omnämning för Philips kom i brittiska Carbon Disclosure Project där Philips rankas som nummer 8 bland 3000 företag i bäst strategier för att förhindra klimatförändringen.

- Vi är mycket glada för de erkännanden vi fått för vårt arbete. Philips har jobbat med hållbar utveckling i decennier genom våra EcoVisionprogram, för att hela tiden minska vår miljöbelastning. Dessa utmärkelser är främst ett bevis på att vårt långsiktiga arbete ger resultat”, kommenterar Ronald Maagdenberg, Nordisk VD för Philips.

* Greenpeaces Guide to Greener Electronics är en kvartalsvis undersökning som rangordnar 18 av världens största elektronikföretag efter hur grön deras produktion är.

Hur klimatsmart är du? Besök A Simple Switch, ta testet och byt färg på din energieffektivitet.

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116.000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och trimning för män, bärbar underhållning och tandvård.
Källa: Philips

Senaste nyheter