Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Var femte småföretagare släcker lampan

https://www.klimatsmart.se/images/news/trygghansa171x33.gif

Var femte småföretagare kommer att uppmärksamma Earth Hour nu på lördag. Men bara var tionde oroar sig egentligen för klimatförändringarna, enligt en undersökning som Trygg-Hansa gjort. Inte bara kommuner, stora företag och intresseorganisationer engagerar sig i Earth Hour på lördag. Även småföretagare agerar genom att släcka ljuset i sina lokaler och att uppmana sina anställda att göra det hemma. Men bara var tionde småföretagare oroar sig egentligen för klimatförändringarna. Det visar Trygg-Hansas undersökning. - Småföretagare har ofta mer närliggande utmaningar att oroa sig för, som att skaffa nya kunder eller att anställa personal. Det är därför positivt att så många ändå engagerar sig i Earth Hour. Faktum är att klimatförändringarna är en realitet. Antalet väderskador hos oss har ökat med 50 procent de senaste fem åren, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig på Trygg Hansa. Trygg-Hansa ger i år ut Världens Chans, en undersökning om hur föräldrar möter barns oro och frågor om klimatförändringar. Undersökningen visar att sju av tio högstadieelever oroar sig för klimatförändringar, de oroar barnen mer än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan. Sex av tio barn och över hälften av föräldrarna svarar att de sällan eller aldrig pratar om klimatförändringarna hemma. Sedan 2009 samarbetar Trygg-Hansa med Världsnaturfonden WWF, som står bakom Earth Hour. För mer information, kontakta: Elisabeth Hansson, Företagsförsäkring på Trygg-Hansa, 070 168 32 06, elisabeth.hansson@trygghansa.se.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Var femte småföretagare släcker lampan

2012-03-30
Var femte småföretagare kommer att uppmärksamma Earth Hour nu på lördag. Men bara var tionde oroar sig egentligen för klimatförändringarna, enligt en undersökning som Trygg-Hansa gjort.

Inte bara kommuner, stora företag och intresseorganisationer engagerar sig i Earth Hour på lördag. Även småföretagare agerar genom att släcka ljuset i sina lokaler och att uppmana sina anställda att göra det hemma.

Men bara var tionde småföretagare oroar sig egentligen för klimatförändringarna. Det visar Trygg-Hansas undersökning.
- Småföretagare har ofta mer närliggande utmaningar att oroa sig för, som att skaffa nya kunder eller att anställa personal. Det är därför positivt att så många ändå engagerar sig i Earth Hour. Faktum är att klimatförändringarna är en realitet. Antalet väderskador hos oss har ökat med 50 procent de senaste fem åren, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig på Trygg Hansa.

Trygg-Hansa ger i år ut Världens Chans, en undersökning om hur föräldrar möter barns oro och frågor om klimatförändringar. Undersökningen visar att sju av tio högstadieelever oroar sig för klimatförändringar, de oroar barnen mer än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan. Sex av tio barn och över hälften av föräldrarna svarar att de sällan eller aldrig pratar om klimatförändringarna hemma. Sedan 2009 samarbetar Trygg-Hansa med Världsnaturfonden WWF, som står bakom Earth Hour.

För mer information, kontakta:
Elisabeth Hansson, Företagsförsäkring på Trygg-Hansa, 070 168 32 06, elisabeth.hansson@trygghansa.se.

Världens chans: www.trygghansa.se/varldenschans
Källa: Trygg-Hansa

Senaste nyheter