Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Viltkött, alltmer populär mat

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskaviltmatakademin166x250.jpg

Magasinet Fäviken har tilldelats utmärkelsen Årets viltmatrestaurang av Svenska Viltmatakademin i samarbete med RS och Menigo. Allt fler restauranger vill servera nyttigt viltkött – helst från närområdet. I höst satsar dessutom ICA på att tillhandahålla mer viltkött i sina butiker för att möta det stora intresset för att laga vilträtter hemma. Svenska viltmatakademin delade igår ut utmärkelsen Årets Viltmatrestaurang till Magasinet Fäviken i Åre. Juryns ordförande Gert Klötzke, läste ur motiveringen: “Man tillvaratar säsongens och sin regions möjligheter på ett utomordentligt sätt och förädlar också viltkött i mycket stor utsträckning med egentillverkning av bland annat alla charkuterier.” Utmärkelsen delades ut i samarbete med Menigo och RS på Dining Trendsmässan i Älvsjö. - Restaurangerna blir alltmer måna om att servera närodlat och lokalt producerat och det finns ett stort intresse att nyttja gamla beredningssätt som torkning, rökning och syrning, samt att man tillvaratar alla delar på djuret, säger den kände viltkocken Gert Klötzke, som även är ledamot i Svenska Viltmatkakademin. 40 procent av svenskarna tycker det är lätt att få tag på viltkött i matbutiker, visar en Sifoundersökning. Men lika många tycker det är svårt, vilket fått ICA att satsa på ökat utbud i sina butiker. Vi svenskar äter cirka 16.000 ton viltkött årligen. Vildsvinet är det vilt som ökar mest, i fjol åt vi ungefär 2400 ton vildsvinskött men det lär öka. Annars står älgen för den största andelen, 11.000 ton älgkött. Det finns även annat viltkött att välja bland, till exempel rådjur, hare, dovhjort, gås, and, ripa och skogsfågel. Allt blir många portioner näringsrika och goda måltider. För mer information kontakta: Christina Nilson-Dag, 070-738 83 06

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Viltkött, alltmer populär mat

2010-11-16
Magasinet Fäviken har tilldelats utmärkelsen Årets viltmatrestaurang av Svenska Viltmatakademin i samarbete med RS och Menigo. Allt fler restauranger vill servera nyttigt viltkött – helst från närområdet. I höst satsar dessutom ICA på att tillhandahålla mer viltkött i sina butiker för att möta det stora intresset för att laga vilträtter hemma.

Svenska viltmatakademin delade igår ut utmärkelsen Årets Viltmatrestaurang till Magasinet Fäviken i Åre. Juryns ordförande Gert Klötzke, läste ur motiveringen: “Man tillvaratar säsongens och sin regions möjligheter på ett utomordentligt sätt och förädlar också viltkött i mycket stor utsträckning med egentillverkning av bland annat alla charkuterier.” Utmärkelsen delades ut i samarbete med Menigo och RS på Dining Trendsmässan i Älvsjö.

- Restaurangerna blir alltmer måna om att servera närodlat och lokalt producerat och det finns ett stort intresse att nyttja gamla beredningssätt som torkning, rökning och syrning, samt att man tillvaratar alla delar på djuret, säger den kände viltkocken Gert Klötzke, som även är ledamot i Svenska Viltmatkakademin.

40 procent av svenskarna tycker det är lätt att få tag på viltkött i matbutiker, visar en Sifoundersökning. Men lika många tycker det är svårt, vilket fått ICA att satsa på ökat utbud i sina butiker.

Vi svenskar äter cirka 16.000 ton viltkött årligen. Vildsvinet är det vilt som ökar mest, i fjol åt vi ungefär 2400 ton vildsvinskött men det lär öka. Annars står älgen för den största andelen, 11.000 ton älgkött. Det finns även annat viltkött att välja bland, till exempel rådjur, hare, dovhjort, gås, and, ripa och skogsfågel. Allt blir många portioner näringsrika och goda måltider.

För mer information kontakta:
Christina Nilson-Dag, 070-738 83 06

Senaste nyheter