Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Klimatsmarta resor stimuleras inte

https://www.klimatsmart.se/images/news/ekoturismforeningen180x55.gif

Antalet utländska turister ökar och Tyskland är vår näst största marknad. En förkrossande majoritet av tyskarna väljer att resa till Sverige med bil och flyg. Tåget är osynligt i statistiken och en undersökning från Ekoturismföreningen visar att klimatsmarta resor knappt syns och än mindre stimuleras när Sverige marknadsförs. Just nu planerar hundratusentals tyskar sommarens Sverigeresa. Tyskland är idag Sveriges näst viktigaste utlandsmarknad och under 2009 noterades över 2,5 miljoner tyska gästnätter. En stor del av Sverige nås också ganska enkelt med tåg från miljonstäder som Berlin och Hamburg i norra Tyskland. Bland annat trafikerar SJ sträckan Berlin - Malmö med ett nattåg och på mindre ett dygn når man exempelvis ända upp till Östersund i Jämtland. Svenska Ekoturismföreningen lät därför två tyskspråkiga personer oberoende av varandra granska tio större regionala och nationella resesajter för södra och mellersta Sverige där man på tyska marknadsför Sverige. Syftet var att bedöma hur webbplatserna informerar om olika färdsätt till Sverige, vilka konkreta alternativ som lyfts fram med länkar och tydlig information, och i vilken mån det finns information och tips som stimulerar tyska resenärer att välja klimatsmarta resor till Sverige. Undersökningen visade att tre av de tio webbsidorna översatta till tyska helt saknade information om hur man reser till Sverige. Fem sajter informerade i allmänhet om tågresor till Sverige, fyra webbplatser länkade även till tyska webbsidor där det går att boka en tågresa, medan bara två sajter tipsade om nattåget från Berlin eller något annat tyskt järnvägsalternativ. Ingen av de granskade sidorna bedömdes aktivt arbeta med att lyfta fram klimatsmarta alternativ, exempelvis genom att exponera tågresor överst på sidorna eller resonera om olika färdsätts klimatpåverkan. - Med ett nödrop kan vi ge VisitSweden och Västsvenska Turistrådet godkänt. Övriga åtta regionala turismorganisationer får underkänt, summerar Per Jiborn på Ekoturismföreningen och fortsätter. - Det här handlar om turismorganisationer som till stor del finansieras med skattepengar och i en tid då hållbarhet är ett av besöksnäringens nya modeord. Att bara hälften informerar om möjligheten att resa med tåg till Sverige och att ingen webbplats visar upp en genomtänkt informationsstrategi kring hur våra utländska besökare ska resa hit, är helt enkelt dåligt. Till 2020 vill svensk turism fördubbla dagens omsättning till 500 miljarder kronor. I en nyligen publicerad trendanalys från Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) spår man att fler utländska besökare kommer att stå för merparten av tillväxten. Analysen lyfter fram ett antal flaskhalsar för utvecklingen som för få hotell i storstäderna, brist på produkter för en internationell marknad utanför högsäsongerna och behovet av fler direktflyg från Europa. Fler tågresor avfärdas med argumentet att få internationella turister väljer det alternativet idag. - Flyg inom Europa har en mängd fördelar framför tåg. Det går fortare och är nästan alltid billigare, ibland mycket billigare än tåg. Samtidigt är det ett faktum att tåg och flyg inte konkurrerar på lika villkor. Internationellt flyg betalar varken moms eller skatt på sitt bränsle, och medan lågprisflyget lovordas görs väldigt lite för att utveckla tågresandet inom Europa. Därför är det bekymmersamt när organisationer som RTS blundar för klimathotet, och istället väljer att bara mekaniskt växla upp siffrorna utifrån hur det har sett ut de senaste tio åren, avslutar Per Jiborn. Svenska Ekoturismföreningen kan nås på 063-12 12 44.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Klimatsmarta resor stimuleras inte

2011-05-10
Antalet utländska turister ökar och Tyskland är vår näst största marknad. En förkrossande majoritet av tyskarna väljer att resa till Sverige med bil och flyg. Tåget är osynligt i statistiken och en undersökning från Ekoturismföreningen visar att klimatsmarta resor knappt syns och än mindre stimuleras när Sverige marknadsförs.

Just nu planerar hundratusentals tyskar sommarens Sverigeresa. Tyskland är idag Sveriges näst viktigaste utlandsmarknad och under 2009 noterades över 2,5 miljoner tyska gästnätter. En stor del av Sverige nås också ganska enkelt med tåg från miljonstäder som Berlin och Hamburg i norra Tyskland. Bland annat trafikerar SJ sträckan Berlin - Malmö med ett nattåg och på mindre ett dygn når man exempelvis ända upp till Östersund i Jämtland.

Svenska Ekoturismföreningen lät därför två tyskspråkiga personer oberoende av varandra granska tio större regionala och nationella resesajter för södra och mellersta Sverige där man på tyska marknadsför Sverige. Syftet var att bedöma hur webbplatserna informerar om olika färdsätt till Sverige, vilka konkreta alternativ som lyfts fram med länkar och tydlig information, och i vilken mån det finns information och tips som stimulerar tyska resenärer att välja klimatsmarta resor till Sverige.

Undersökningen visade att tre av de tio webbsidorna översatta till tyska helt saknade information om hur man reser till Sverige. Fem sajter informerade i allmänhet om tågresor till Sverige, fyra webbplatser länkade även till tyska webbsidor där det går att boka en tågresa, medan bara två sajter tipsade om nattåget från Berlin eller något annat tyskt järnvägsalternativ. Ingen av de granskade sidorna bedömdes aktivt arbeta med att lyfta fram klimatsmarta alternativ, exempelvis genom att exponera tågresor överst på sidorna eller resonera om olika färdsätts klimatpåverkan.
- Med ett nödrop kan vi ge VisitSweden och Västsvenska Turistrådet godkänt. Övriga åtta regionala turismorganisationer får underkänt, summerar Per Jiborn på Ekoturismföreningen och fortsätter.
- Det här handlar om turismorganisationer som till stor del finansieras med skattepengar och i en tid då hållbarhet är ett av besöksnäringens nya modeord. Att bara hälften informerar om möjligheten att resa med tåg till Sverige och att ingen webbplats visar upp en genomtänkt informationsstrategi kring hur våra utländska besökare ska resa hit, är helt enkelt dåligt.

Till 2020 vill svensk turism fördubbla dagens omsättning till 500 miljarder kronor. I en nyligen publicerad trendanalys från Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) spår man att fler utländska besökare kommer att stå för merparten av tillväxten. Analysen lyfter fram ett antal flaskhalsar för utvecklingen som för få hotell i storstäderna, brist på produkter för en internationell marknad utanför högsäsongerna och behovet av fler direktflyg från Europa. Fler tågresor avfärdas med argumentet att få internationella turister väljer det alternativet idag.

- Flyg inom Europa har en mängd fördelar framför tåg. Det går fortare och är nästan alltid billigare, ibland mycket billigare än tåg. Samtidigt är det ett faktum att tåg och flyg inte konkurrerar på lika villkor. Internationellt flyg betalar varken moms eller skatt på sitt bränsle, och medan lågprisflyget lovordas görs väldigt lite för att utveckla tågresandet inom Europa. Därför är det bekymmersamt när organisationer som RTS blundar för klimathotet, och istället väljer att bara mekaniskt växla upp siffrorna utifrån hur det har sett ut de senaste tio åren, avslutar Per Jiborn.

Svenska Ekoturismföreningen kan nås på 063-12 12 44.

Senaste nyheter