Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Scan saluför två ekologiska märkningar

https://www.klimatsmart.se/images/news/scan.jpg

Scan har beslutat att sortera det ekologiska sortimentet via två certifieringar: EU-ekologiskt och KRAV. Anledningen är att handeln och kunderna efterfrågar båda märkningarna. Efterfrågan på ekologiska kött- och charkprodukter är fortsatt relativt stark. Konsumtionen av ekologiskt kött är nu ca 3 procent av den totala köttkonsumtionen i Sverige. Tack vare den EU-ekologiska certifieringen har Scan under de senaste åren ökat tillförseln och därmed utbudet av svenska ekologiska kött- och charkprodukter. Från och med den 1 juli 2010 blir det lag på att alla ekologiska livsmedel inom EU ska märkas med EU:s ekologiska symbol, EU-blomman. Under hösten 2008 beslutade därför Scan att endast märka det ekologiska sortimentet med EU-märkning. Eftersom det finns önskemål från handeln att fortsatt märka köttprodukter med Kravs varumärke har Scan beslutat att tillgodose kundernas behov och kommer fortsättningsvis att sortera det ekologiska sortimentet via båda certifieringarna. - Det är marknaden som styr och Scan är givetvis flexibla och lyssnar in kunder och konsumenters önskemål. Från årsskiftet kan konsumenterna hitta Kravsymbolen igen på det färska köttet. På charkprodukter och julskinka finns fortsättningsvis endast EU-symbolen då charkprodukter innehåller nitrit som inte är godkänt av Krav, säger Magnus Sjöholm, marknadsdirektör Scan AB. Kommentarer från konsumenter: 29 % instämmer i påståendet att "Jag köper alltid ekologiska produkter om jag har möjlighet." 37 % instämmer i påståendet att "Jag betalar gärna lite mer för ekologiska produkter." 69 % instämmer i påståendet att "Jag känner mig mycket tryggare när jag köper svenska råvaror." 59 % instämmer i påståendet att "Jag väljer alltid produkter med bra kvalitet, även om de kostar en aning mer." 48 % instämmer i påståendet att "Jag köper alltid svenskt kött, även om priset är högre." Källa: SCANDINFO MARKETING RESEARCH AB, JAN - AUG 2009, Antal tillfrågade: 1912 i ålder 15 och uppåt. För ytterligare information, kontakta: Magnus Sjöholm, marknadsdirektör Scan AB, 076-129 82 33

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Scan saluför två ekologiska märkningar

2009-11-21
Scan har beslutat att sortera det ekologiska sortimentet via två certifieringar: EU-ekologiskt och KRAV. Anledningen är att handeln och kunderna efterfrågar båda märkningarna.

Efterfrågan på ekologiska kött- och charkprodukter är fortsatt relativt stark. Konsumtionen av ekologiskt kött är nu ca 3 procent av den totala köttkonsumtionen i Sverige. Tack vare den EU-ekologiska certifieringen har Scan under de senaste åren ökat tillförseln och därmed utbudet av svenska ekologiska kött- och charkprodukter. Från och med den 1 juli 2010 blir det lag på att alla ekologiska livsmedel inom EU ska märkas med EU:s ekologiska symbol, EU-blomman. Under hösten 2008 beslutade därför Scan att endast märka det ekologiska sortimentet med EU-märkning.

Eftersom det finns önskemål från handeln att fortsatt märka köttprodukter med Kravs varumärke har Scan beslutat att tillgodose kundernas behov och kommer fortsättningsvis att sortera det ekologiska sortimentet via båda certifieringarna.

- Det är marknaden som styr och Scan är givetvis flexibla och lyssnar in kunder och konsumenters önskemål. Från årsskiftet kan konsumenterna hitta Kravsymbolen igen på det färska köttet. På charkprodukter och julskinka finns fortsättningsvis endast EU-symbolen då charkprodukter innehåller nitrit som inte är godkänt av Krav, säger Magnus Sjöholm, marknadsdirektör Scan AB.

Kommentarer från konsumenter:
29 % instämmer i påståendet att "Jag köper alltid ekologiska produkter om jag har möjlighet."
37 % instämmer i påståendet att "Jag betalar gärna lite mer för ekologiska produkter."
69 % instämmer i påståendet att "Jag känner mig mycket tryggare när jag köper svenska råvaror."
59 % instämmer i påståendet att "Jag väljer alltid produkter med bra kvalitet, även om de kostar en aning mer."
48 % instämmer i påståendet att "Jag köper alltid svenskt kött, även om priset är högre."

Källa: SCANDINFO MARKETING RESEARCH AB, JAN - AUG 2009, Antal tillfrågade: 1912 i ålder 15 och uppåt.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Sjöholm, marknadsdirektör Scan AB, 076-129 82 33
Källa: Scan

Senaste nyheter