
Redaktör:
Gita Ljunggren
Greenwash en risk i miljökommunikation
2011-07-04

Åsa Domeij, miljöchef Axfood
Idag var jag med i panelen i en diskussion om ”Greenwash eller trovärdigt klimatarbete” som Hagaintiativet arrangerade i Visby. I panelen deltog både företrädare för miljöorganisationer och företag. En utgångspunkt för diskussionen var en SIFO undersökning om ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet” som Hagainitiativet beställt. Ett resultat av undersökningen var att det var ungefär lika många som litade på företagens klimatinformation som de som var skeptiska. Jag vet inte riktigt vad man borde förvänta sig egentligen. Det var kanske ganska många som litade på företagens information med tanke på att företagen har ett egenintresse av att visa upp en positiv bild av sitt klimatarbete? I vilket fall som helst visar undersökningen att det skulle vara bra att höja företagens trovärdighet.
För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin.
Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan.
Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig.
Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.
Den som vill läsa hela SIFO-undersökningen hittar den på www.hagainitiativet.se.
För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin.
Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan.
Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig.
Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.
Den som vill läsa hela SIFO-undersökningen hittar den på www.hagainitiativet.se.
Källa: Axfood Åsa Domeij
Senaste nyheter
-
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2022-10-28
Axfood minskar elanvändning med 18 miljoner kWhSläckt fasadbelysning, optimering av kylar, frysar, ugnar och grillar – och ökat tempo i… -
2022-09-09
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbrukVärmland hamnar i topp bland Sveriges län i årets hållbarhetsranking från KRAV. Totalt är det 32… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför… -
2021-12-03
Försäljningen av KRAV-märkt julskinka ökar kraftigtFörsäljningen av KRAV-märkt julskinka är på väg uppåt. De senaste två åren har försäljningen i… -
2021-11-22
KRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar är Årets BondeKRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar på norra Gotland har utsetts till Årets Bonde 2021, efter att ha… -
2021-11-19
Svenska Food Planet Prize är världens största miljöprisB4Plastics och GreenWave tilldelas Curt Bergfors Food Planet Prize 2021 för sin utveckling av… -
2021-09-08
Ekologiska alternativ saknas bland vegoprodukterNoll ekologiska alternativ. Det blev resultatet när Naturskyddsföreningen granskade utbudet från… -
2021-08-06
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbruk30 procent av djuren och 27 procent av jordbruksmarken i Värmland uppfyller KRAVs kriterier för god…