Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnan

https://www.klimatsmart.se/images/news/willys-svinnsmart-brod250x233.jpg

Bröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför tagit upp kampen mot brödsvinnet genom att sälja ut och prissänka bröd med kort datum. Bara under 2021 har det räddat 100 ton bröd från soptunnan. Nu gör Willys en ny offensiv för att minska mängden bröd som slängs genom att få fler kunder att upptäcka de svinnsmarta klippen i brödavdelningen. Ungefär 15 procent av allt bröd som bakas i Sverige hamnar i soptunnan i stället för i magen. Brödsvinnet uppgår till 80 000 ton per år, vilket motsvarar 260 000 brödskivor i timmen eller 219 ton per dag. Genom att sälja ut dagsfärskt bröd på kvällen och prissänka bröd med kort datum vill Willys försöka minska dessa dystra siffror och inspirera sina kunder att tänka annorlunda om matsvinn. Initiativet har blivit mycket uppskattat och har på bara ett år räddat över 100 ton från att slängas. Nu lanserar Willys ett nytt koncept för utförsäljning av bröd som bakas i butiken. Med ny inredning, gröna påsar och tydliga prissänkningsetiketter lyfts det butiksbakade brödet ut från den vanliga brödavdelningen och exponeras i tydliga, svinnsmarta hyllor. I testbutikerna har resultatet blivit mycket bra, och svinnet har minskat med i genomsnitt 20 procent. När konceptet nu rullas ut till alla Willys butiker finns det potential att minska svinnet med ytterligare cirka 140 ton under 2022. Matsvinn har seglat upp som en allt viktigare hållbarhetsfråga för många. I en Sifo-undersökning från 2015 svarade 63 procent att de aktivt försökt minska sitt matsvinn. Sex år senare hade den siffran ökat till 88 procent. De senaste åren har synen på att konsumera mat som närmar sig, eller har passerat, bäst före-datum ändrats och fler är öppna för att även köpa varor som inte är perfekta. – Att så många köper det prissänkta brödet visar att matsvinn är en fråga som engagerar. Det är många som kan tänka sig att vara med och ta tillvara på mat som annars riskerar att slängas, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnan

2022-02-28
Svinnsmart räddar 100 ton bröd
Bröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför tagit upp kampen mot brödsvinnet genom att sälja ut och prissänka bröd med kort datum. Bara under 2021 har det räddat 100 ton bröd från soptunnan. Nu gör Willys en ny offensiv för att minska mängden bröd som slängs genom att få fler kunder att upptäcka de svinnsmarta klippen i brödavdelningen.

Ungefär 15 procent av allt bröd som bakas i Sverige hamnar i soptunnan i stället för i magen. Brödsvinnet uppgår till 80 000 ton per år, vilket motsvarar 260 000 brödskivor i timmen eller 219 ton per dag. Genom att sälja ut dagsfärskt bröd på kvällen och prissänka bröd med kort datum vill Willys försöka minska dessa dystra siffror och inspirera sina kunder att tänka annorlunda om matsvinn. Initiativet har blivit mycket uppskattat och har på bara ett år räddat över 100 ton från att slängas.

Nu lanserar Willys ett nytt koncept för utförsäljning av bröd som bakas i butiken. Med ny inredning, gröna påsar och tydliga prissänkningsetiketter lyfts det butiksbakade brödet ut från den vanliga brödavdelningen och exponeras i tydliga, svinnsmarta hyllor. I testbutikerna har resultatet blivit mycket bra, och svinnet har minskat med i genomsnitt 20 procent. När konceptet nu rullas ut till alla Willys butiker finns det potential att minska svinnet med ytterligare cirka 140 ton under 2022.

Matsvinn har seglat upp som en allt viktigare hållbarhetsfråga för många. I en Sifo-undersökning från 2015 svarade 63 procent att de aktivt försökt minska sitt matsvinn. Sex år senare hade den siffran ökat till 88 procent. De senaste åren har synen på att konsumera mat som närmar sig, eller har passerat, bäst före-datum ändrats och fler är öppna för att även köpa varor som inte är perfekta.

– Att så många köper det prissänkta brödet visar att matsvinn är en fråga som engagerar. Det är många som kan tänka sig att vara med och ta tillvara på mat som annars riskerar att slängas, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.
Källa: Willys

Senaste nyheter