Redaktör:
Gita Ljunggren
Axfood minskar elanvändning med 18 miljoner kWh
2022-10-28
Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood
Släckt fasadbelysning, optimering av kylar, frysar, ugnar och grillar – och ökat tempo i omställning till LED-belysning. Det är bara några av de många åtgärder som Axfoods egenägda butiker inom Willys, Hemköp, Snabbgross och Eurocash nu tar till för att minska elanvändningen. Tillsammans beräknas detta minska elförbrukningen hos butikerna med närmare 18 miljoner kWh, motsvarande nästan 8 procent av butikernas elförbrukning.
Axfood accelererar nu effektiviseringen av elanvändningen inom koncernen, och vidtar kraftfulla åtgärder för att minska elförbrukningen – och därmed minska risken för effektbrist och planerade driftstopp av elnätet i vinter. Genom att bidra till en lägre elförbrukning kan priserna för el också sänkas för både hushåll och företag.
– Vi står inför en situation i vinter där Sverige riskerar både effektbrist och att delar av elnätet måste stängas av, och där vi inte vet hur höga elpriserna kan bli. Då är det viktigt att alla drar sitt strå till stacken, och gör det som är möjligt för att spara in på elen. Om alla bidrar kan vi faktiskt undvika både effektbrist och driftstörningar, och dessutom sänka priset på el för alla, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
I de egenägda butikerna inom Willys, Hemköp, Snabbgross och Eurocash beräknas de extra åtgärder som nu genomförs minska elanvändningen med upp till omkring 18 miljoner kWh, vilket motsvarar nära 8 procent av butikernas elförbrukning.
Det handlar om både små och stora energibesparande åtgärder som nu bidrar till att minska elanvändningen både på kort och lång sikt, och utifrån varje butiks förutsättningar. Exempelvis optimeras temperaturen för och användningen av kylar, frysar, lagerutrymmen, e-handelsskåp, ugnar och grillar. Men också funktioner som under perioder kan stängas ned, som exempelvis fasad, utomhus- och parkeringsbelysning. Dessutom ökas takten i omställningen till LED-belysning.
Bland de konkreta åtgärder som nu vidtas finns bland annat:
• Minska användandet av fristående plug-in-kylar.
• Optimera temperaturinställningen av kylrum, kylar och utrymmen där kylningen inte är nödvändig eller kan justeras, som exempelvis e-handelsskåp och e-handelskylrum.
• Minska drifttiden och optimera användandet av bakugnar och grillar.
• Släcka fasad-, utomhus- och parkeringsbelysning.
• Justera drifttider för ventilation.
• Öka takten i konvertering till LED-belysning.
• Extra fokus på dagliga energibesparande rutiner som stängning av portar, rengöring och underhåll av entréer, fläktar, kyldiskar, med mera.
Arbetet har redan inletts för att så snabbt som möjligt minska elanvändningen, men kommer successivt att fortsätta även under nästa år. Enligt en rapport från forskningsföretaget Energiforsk skulle elpriserna i Sverige kunna halveras om EU-länderna lyckades minska elanvändningen med 10 procent.
– Energifrågor står alltid högt på agendan när det gäller våra butiksetableringar, både för nya butiker och när vi förnyar befintliga butiker. Vi har länge jobbat med att systematiskt minska vår elanvändning över tid. Det känns extra viktigt att vi nu sätter in extra åtgärder och ökar tempot i det här arbetet, säger Axfoods etableringschef Thomas Gäreskog.
Axfood accelererar nu effektiviseringen av elanvändningen inom koncernen, och vidtar kraftfulla åtgärder för att minska elförbrukningen – och därmed minska risken för effektbrist och planerade driftstopp av elnätet i vinter. Genom att bidra till en lägre elförbrukning kan priserna för el också sänkas för både hushåll och företag.
– Vi står inför en situation i vinter där Sverige riskerar både effektbrist och att delar av elnätet måste stängas av, och där vi inte vet hur höga elpriserna kan bli. Då är det viktigt att alla drar sitt strå till stacken, och gör det som är möjligt för att spara in på elen. Om alla bidrar kan vi faktiskt undvika både effektbrist och driftstörningar, och dessutom sänka priset på el för alla, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
I de egenägda butikerna inom Willys, Hemköp, Snabbgross och Eurocash beräknas de extra åtgärder som nu genomförs minska elanvändningen med upp till omkring 18 miljoner kWh, vilket motsvarar nära 8 procent av butikernas elförbrukning.
Det handlar om både små och stora energibesparande åtgärder som nu bidrar till att minska elanvändningen både på kort och lång sikt, och utifrån varje butiks förutsättningar. Exempelvis optimeras temperaturen för och användningen av kylar, frysar, lagerutrymmen, e-handelsskåp, ugnar och grillar. Men också funktioner som under perioder kan stängas ned, som exempelvis fasad, utomhus- och parkeringsbelysning. Dessutom ökas takten i omställningen till LED-belysning.
Bland de konkreta åtgärder som nu vidtas finns bland annat:
• Minska användandet av fristående plug-in-kylar.
• Optimera temperaturinställningen av kylrum, kylar och utrymmen där kylningen inte är nödvändig eller kan justeras, som exempelvis e-handelsskåp och e-handelskylrum.
• Minska drifttiden och optimera användandet av bakugnar och grillar.
• Släcka fasad-, utomhus- och parkeringsbelysning.
• Justera drifttider för ventilation.
• Öka takten i konvertering till LED-belysning.
• Extra fokus på dagliga energibesparande rutiner som stängning av portar, rengöring och underhåll av entréer, fläktar, kyldiskar, med mera.
Arbetet har redan inletts för att så snabbt som möjligt minska elanvändningen, men kommer successivt att fortsätta även under nästa år. Enligt en rapport från forskningsföretaget Energiforsk skulle elpriserna i Sverige kunna halveras om EU-länderna lyckades minska elanvändningen med 10 procent.
– Energifrågor står alltid högt på agendan när det gäller våra butiksetableringar, både för nya butiker och när vi förnyar befintliga butiker. Vi har länge jobbat med att systematiskt minska vår elanvändning över tid. Det känns extra viktigt att vi nu sätter in extra åtgärder och ökar tempot i det här arbetet, säger Axfoods etableringschef Thomas Gäreskog.
Källa: Axfood
Senaste nyheter
-
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2022-10-28
Axfood minskar elanvändning med 18 miljoner kWhSläckt fasadbelysning, optimering av kylar, frysar, ugnar och grillar – och ökat tempo i… -
2022-09-09
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbrukVärmland hamnar i topp bland Sveriges län i årets hållbarhetsranking från KRAV. Totalt är det 32… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför… -
2021-12-03
Försäljningen av KRAV-märkt julskinka ökar kraftigtFörsäljningen av KRAV-märkt julskinka är på väg uppåt. De senaste två åren har försäljningen i… -
2021-11-22
KRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar är Årets BondeKRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar på norra Gotland har utsetts till Årets Bonde 2021, efter att ha… -
2021-11-19
Svenska Food Planet Prize är världens största miljöprisB4Plastics och GreenWave tilldelas Curt Bergfors Food Planet Prize 2021 för sin utveckling av… -
2021-09-08
Ekologiska alternativ saknas bland vegoprodukterNoll ekologiska alternativ. Det blev resultatet när Naturskyddsföreningen granskade utbudet från… -
2021-08-06
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbruk30 procent av djuren och 27 procent av jordbruksmarken i Värmland uppfyller KRAVs kriterier för god…