Redaktör:
Gita Ljunggren
Electrolux har minskat klimatpåverkan med 78% sedan 2015
2022-03-28
Vanessa Butani, Electrolux
Electrolux Hållbarhetsrapport för 2021 visar att utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten har minskat med 78 procent jämfört med 2015.
Det innebär att koncernen ligger hela fyra år före sin plan för att nå det vetenskapligt baserade målet på 80 procent till 2025 (SBTi, Scope 1 och 2).
Ytterligare en punkt som lyfts fram i rapporten är att koncernens Scope 3-utsläpp (användning av produkterna) har minskat med cirka 20 procent jämfört med 2015, vilket gör att Electrolux är på god väg att nå SBTi målet 25 procent minskning till 2025.
Rapporten redovisar Electrolux resultat när det gäller hållbarhetsmålen inom hållbarhetsramverket For the Better 2030.
- Hållbarhetsramverket ger oss riktningen för att vi ska uppnå våra mål inom Better Company, Better Solutions och Better Living, och för att vi ska bli klimatneutrala i vår leveranskedja till 2050, säger Electrolux VD och koncernchef Jonas Samuelson.
- Vårt fokus och engagemang gör att vi ligger fyra år före plan när det gäller minskade utsläpp i vår egen verksamhet. Vi bygger nu vidare på detta fantastiska resultat, fortsätter han.
Under året uppmärksammades Electrolux också av den globala ideella organisationen CDP för sitt ledarskap inom hållbarhet genom dubbla A-betyg för bolagets åtgärder inom klimat och vatten. Bolaget ses också som en ledare när det gäller arbetet med leverantörskedjan.
- Jag är särskilt stolt över de stora framsteg vi gjort när det gäller våra vetenskapligt baserade mål för 2021 och det erkännande av vårt ledarskap som vi fick från CDP, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef Electrolux.
- Vårt samarbete med unga för att tillsammans titta på framtida generationers behov när det gäller hållbara hem var också viktigt. Det kommer även att bidra till kommande års innovationsstrategi som ska möta behoven hos framtida generationer.
Under 2021 genomförde Electrolux en studie där 14 000 ungdomar från 13 länder gav företaget en inblick i deras förhoppningar och farhågor för framtiden inom mat och matlagning, klädvård och välbefinnande i hemmet. Studien, ”Change-Makers Report”, lyfte fram den oro för framtiden som många unga känner, men pekade också på att de har en stor förståelse för de utmaningar som samhället står inför och tron på att de kan vara en del av lösningen.
De ungas insikter kommer att användas för att driva produktinnovation under de kommande åren, och för att säkerställa att Electrolux skapar förutsättningar för ett mer hållbart sätt att leva genom att även möta unga konsumenters behov.
Det innebär att koncernen ligger hela fyra år före sin plan för att nå det vetenskapligt baserade målet på 80 procent till 2025 (SBTi, Scope 1 och 2).
Ytterligare en punkt som lyfts fram i rapporten är att koncernens Scope 3-utsläpp (användning av produkterna) har minskat med cirka 20 procent jämfört med 2015, vilket gör att Electrolux är på god väg att nå SBTi målet 25 procent minskning till 2025.
Rapporten redovisar Electrolux resultat när det gäller hållbarhetsmålen inom hållbarhetsramverket For the Better 2030.
- Hållbarhetsramverket ger oss riktningen för att vi ska uppnå våra mål inom Better Company, Better Solutions och Better Living, och för att vi ska bli klimatneutrala i vår leveranskedja till 2050, säger Electrolux VD och koncernchef Jonas Samuelson.
- Vårt fokus och engagemang gör att vi ligger fyra år före plan när det gäller minskade utsläpp i vår egen verksamhet. Vi bygger nu vidare på detta fantastiska resultat, fortsätter han.
Under året uppmärksammades Electrolux också av den globala ideella organisationen CDP för sitt ledarskap inom hållbarhet genom dubbla A-betyg för bolagets åtgärder inom klimat och vatten. Bolaget ses också som en ledare när det gäller arbetet med leverantörskedjan.
- Jag är särskilt stolt över de stora framsteg vi gjort när det gäller våra vetenskapligt baserade mål för 2021 och det erkännande av vårt ledarskap som vi fick från CDP, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef Electrolux.
- Vårt samarbete med unga för att tillsammans titta på framtida generationers behov när det gäller hållbara hem var också viktigt. Det kommer även att bidra till kommande års innovationsstrategi som ska möta behoven hos framtida generationer.
Under 2021 genomförde Electrolux en studie där 14 000 ungdomar från 13 länder gav företaget en inblick i deras förhoppningar och farhågor för framtiden inom mat och matlagning, klädvård och välbefinnande i hemmet. Studien, ”Change-Makers Report”, lyfte fram den oro för framtiden som många unga känner, men pekade också på att de har en stor förståelse för de utmaningar som samhället står inför och tron på att de kan vara en del av lösningen.
De ungas insikter kommer att användas för att driva produktinnovation under de kommande åren, och för att säkerställa att Electrolux skapar förutsättningar för ett mer hållbart sätt att leva genom att även möta unga konsumenters behov.
Källa: Electrolux
Senaste nyheter
-
2020-11-03
Klottersanering på ett miljösmart sättDet är dags att ta miljöpåverkan på allvar när vi snart äntrar 2021. Det är viktigt att alla gör… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2011-10-31
Ekofasad rengör med GalärvarvetMiljöteknikbolaget Ekofasad har fått uppdrag vid totalrenoveringen av det anrika Galärvarvet på… -
2011-03-30
Ekofasad utser Sveriges smutsigaste husUnder våren 2011 kommer Ekofasad AB i samband med en reklamkampanj att utse Sveriges smutsigaste… -
2011-04-05
Snabbväxande Ekofasad söker ny vdEkofasad AB är ett snabbväxande miljöföretag som utvecklat en ny metod att rengöra fasader utan… -
2011-04-04
Skonsam färgborttagning på mässaPå MaskinExpo, Nordens största maskinmässa, premiärvisar Närlant Import – Nordblast NB 28-2 Lite –… -
2011-03-15
Grön kemi i ny marin- och lackrengöringNu lanseras Global Greens helt biologiskt nedbrytbara produkter på den skandinaviska marknaden.… -
2010-11-29
Ekofasad rengör miljövänligt på SöderFatburen, korvfabriken eller som fastigheten egentligen heter; kvarteret Fatburssjön 8 på Södermalm… -
2010-11-22
Ekofasad växer till sju franchisetagareEkofasad hade i början av 2010 två franchisetagare och under året har företaget lyckats etablera… -
2009-07-14
Allbäck Hustvätt minimerar svamp & mögelTekomo Byggkvalitet AB har just genomfört en mykologisk analys av Allbäck Hustvättt, som är en…