
Redaktör:
Jens Ljunggren
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg senast 2030
2021-02-08

Stena Line Elektra
Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030. Det meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson under en presskonferens gällande samarbetet Tranzero Initiative, i Göteborg torsdagen 4 februari.
För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
I samband med en presskonferens om projektet i Göteborg den 4 februari meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg på färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.
"Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart", sa Niclas Mårtensson, VD för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.
Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.
- Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.
Batterihybrid i drift sedan 2018:
Stena Line har sedan 2018 seglat med batterihybriden Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.
För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
I samband med en presskonferens om projektet i Göteborg den 4 februari meddelade Stena Lines VD Niclas Mårtensson rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg på färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.
"Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart", sa Niclas Mårtensson, VD för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.
Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.
- Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.
Batterihybrid i drift sedan 2018:
Stena Line har sedan 2018 seglat med batterihybriden Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.
Källa: Stena Line
Foto: Stena Line/Peter Mild
Senaste nyheter
-
2023-03-17
Tyst och energieffektivt elflyg med ny propellerElektrifiering är en viktig pusselbit för framtidens fossilfria flyg. Men elflyget tampas med ett… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2021-09-15
122 elektriska bussar till Göteborg, Malmö och HässleholmNobina, den största bussoperatören i Norden, har lagt tre ordrar på totalt 122 elbussar av… -
2021-06-28
29 lagförslag för snabba och billiga tågresor i EuropaInom kort startar förhandlingarna om EU:s viktigaste tåglagstiftning. Nu har EU:s politiker en… -
2021-02-08
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg senast 2030Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan… -
2021-01-08
Grön el till tågen på Öresundsbron minskar klimatpåverkan med 70%Alla tåg som rullar över Öresundsbrons järnväg drivs nu på grön el, bland annat från vindkraft. Och… -
2020-12-16
Nu kör över 100 bussar i Göteborg på biogasNu rullar över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet på biogas från E.ON. På lucia var det… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,… -
2020-09-16
Gamla bussbatterier återanvänds i fastigheter och laddstationerBussbatteriernas kommersiella livslängd förlängs avsevärt och naturresurser kan sparas. Det blir… -
2020-05-27
Jönköpings bussflotta blir helt koldioxidfri 2021Länstrafiken i Jönköping körs redan nu av eldrivna bussar i ett pilotprojekt som pågår fram till…