Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Karlstad Airport först i Europa med tankanläggning för bioflygbränsle

https://www.klimatsmart.se/images/news/karlstad-airport217x69.png

Karlstad Airport är den första flygplatsen i Europa med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle. Idag den den 26 juni invigs anläggningen och den första reguljära flygningen i Sverige görs med bioflygbränsle. Efter årsskiftet 2014/2015 kan alla plan som åker från Karlstad tankas med miljövänligt bränsle. - Anläggningen är den första stationära tankanläggningen för bioflygbränsle i Europa och kanske i hela världen, säger Thorbjörn Larsson, vice president på Statoil Fuel & Retail Aviation. Karlstad Airport är en miljöcertifierad flygplats. Karlstads kommun äger och driver flygplatsen och har ställt tydliga miljökrav i sina ägardirektiv. - Att vi genom högt ställda miljökrav och en driven flygplatschef nu kan presentera flygbiobränsleanläggningen är fantastiskt. På lång sikt hoppas vi att detta kommer att medverka till en minskning av det globala koldioxidutsläppet från flyget, säger Per-Samuel Nisser (M), ordförande i kommunstyrelsen i Karlstads kommun. Fond för klimatkompensation: Bioflygbränsle är 3-4 gånger dyrare än vanligt flygbränsle och merkostnaden är i dag ett hinder för flygbolag att kunna tanka miljövänligt. Nu har SkyNRG, holländskt företag som utvecklar branschen för bioflygbränsle och Statoil Fuel & Retail tagit initiativ till en lösning i form av en fond för klimatkompensation. Fonden ska inledningsvis täcka mellanskillnaden mellan vanligt flygbränsle och bioflygbränsle och på sikt även stötta forskning. Företag, offentliga aktörer och privatpersoner kan bidra till fonden genom klimatkompensation. - Vi är väldigt glada för att tillsammans med Statoil Fuel & Retail Aviation kunna göra den här satsningen. Karlstad har potential att bli en stor producent och föregångare för användning av hållbart flygbränsle, säger Dirk Kronemeijer, CEO SkyNRG. Tillgång på bioflygbränsle: I Karlstadsregionen finns världsledande kompetens inom massa- och pappersteknik och här samverkar cirka 100 företag i klustret Paper Province. - Vi ser att det finns möjlighet att utnyttja skogens resurser mer effektivt genom att bättre ta till vara på restprodukter, bland annat för framställning av bioflygbränsle, säger Maria Hollander vd för klustret Paper Province. Stort engagemang både nationellt och internationellt: - IATA är mycket glada över att Karlstad Airport nu kan erbjuda bioflygbränsle till reguljärflyg. Det är ett stort steg framåt – hittills har biojetbränsle bara kunnat erbjudas vid enstaka flygningar. Karlstadsregionen har dessutom stora möjligheter att utveckla biobränsleproduktionen, säger Thomas Roteger, Assistant Director, Aviation Environment – Technology, International Air Transport Association (IATA). - BMI är mycket stolta över att vara delaktiga i den första reguljärflygningen från Sverige med bioflygbränlse. Vi hoppas att Karlstads satsning blir en förebild för miljövänliga flygningar i resten av Europa, Ian Woodley, Board Director, BMI. Region Värmland och Trafikverket är också med och delfinansierar projektets strategiska delar. - Det Karlstad flygplats gör ser vi som ett unikt, nödvändigt och spännande projekt, säger Rami Yones luftfartstrateg på Trafikverket.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Karlstad Airport först i Europa med tankanläggning för bioflygbränsle

2014-06-26
Karlstad Airport är den första flygplatsen i Europa med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle. Idag den den 26 juni invigs anläggningen och den första reguljära flygningen i Sverige görs med bioflygbränsle. Efter årsskiftet 2014/2015 kan alla plan som åker från Karlstad tankas med miljövänligt bränsle.

- Anläggningen är den första stationära tankanläggningen för bioflygbränsle i Europa och kanske i hela världen, säger Thorbjörn Larsson, vice president på Statoil Fuel & Retail Aviation.
Karlstad Airport är en miljöcertifierad flygplats. Karlstads kommun äger och driver flygplatsen och har ställt tydliga miljökrav i sina ägardirektiv.

- Att vi genom högt ställda miljökrav och en driven flygplatschef nu kan presentera flygbiobränsleanläggningen är fantastiskt. På lång sikt hoppas vi att detta kommer att medverka till en minskning av det globala koldioxidutsläppet från flyget, säger Per-Samuel Nisser (M), ordförande i kommunstyrelsen i Karlstads kommun.

Fond för klimatkompensation:
Bioflygbränsle är 3-4 gånger dyrare än vanligt flygbränsle och merkostnaden är i dag ett hinder för flygbolag att kunna tanka miljövänligt.
Nu har SkyNRG, holländskt företag som utvecklar branschen för bioflygbränsle och Statoil Fuel & Retail tagit initiativ till en lösning i form av en fond för klimatkompensation. Fonden ska inledningsvis täcka mellanskillnaden mellan vanligt flygbränsle och bioflygbränsle och på sikt även stötta forskning. Företag, offentliga aktörer och privatpersoner kan bidra till fonden genom klimatkompensation.

- Vi är väldigt glada för att tillsammans med Statoil Fuel & Retail Aviation kunna göra den här satsningen. Karlstad har potential att bli en stor producent och föregångare för användning av hållbart flygbränsle, säger Dirk Kronemeijer, CEO SkyNRG.

Tillgång på bioflygbränsle:
I Karlstadsregionen finns världsledande kompetens inom massa- och pappersteknik och här samverkar cirka 100 företag i klustret Paper Province.

- Vi ser att det finns möjlighet att utnyttja skogens resurser mer effektivt genom att bättre ta till vara på restprodukter, bland annat för framställning av bioflygbränsle, säger Maria Hollander vd för klustret Paper Province.

Stort engagemang både nationellt och internationellt:
- IATA är mycket glada över att Karlstad Airport nu kan erbjuda bioflygbränsle till reguljärflyg. Det är ett stort steg framåt – hittills har biojetbränsle bara kunnat erbjudas vid enstaka flygningar. Karlstadsregionen har dessutom stora möjligheter att utveckla biobränsleproduktionen, säger Thomas Roteger, Assistant Director, Aviation Environment – Technology, International Air Transport Association (IATA).

- BMI är mycket stolta över att vara delaktiga i den första reguljärflygningen från Sverige med bioflygbränlse. Vi hoppas att Karlstads satsning blir en förebild för miljövänliga flygningar i resten av Europa, Ian Woodley, Board Director, BMI.
Region Värmland och Trafikverket är också med och delfinansierar projektets strategiska delar.

- Det Karlstad flygplats gör ser vi som ett unikt, nödvändigt och spännande projekt, säger Rami Yones luftfartstrateg på Trafikverket.

Senaste nyheter