Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Beatburgern blev en succé

https://www.klimatsmart.se/images/news/kottbona200x267.jpg

Världspremiären för Beatburgern var en succé! 200 personer smakade på hållbar utveckling när den är som bäst. De positiva reaktionerna var massiva. Beatet i utvecklingen har tagit fart! - Det här är hållbar utveckling när den är som bäst! God, billig och enkel. Jag vill att människor tror på att de har makten att göra skillnad. För klimatet, folkhälsan och tryggad mat lokalt och globalt. I lördags drog Beat Food for Progress in över 10 000 kr till Musikhjälpen. Hundratals människor med kändiskockarna Tareq Taylor och Ulf Wagner i spetsen bekräftade att Beatburgern är riktigt god! Det värmer det sociala entreprenörshjärtat, säger Anna-Kajsa Lidell. Beat Food for Progress är ett socialt företag och ideell förening som driver ett paradigm­skifte. Det ska bli positivt med låg kötthalt. En modern blandning är lösningen, 50% kött/50% böna. Ett enkelt och billigt sätt att minska sin köttkonsumtion utan att tappa i vare sig smak eller upplevelse. Riktigt klimatsmart. Och en riktig hälsoboost. Rörelsen som ska föra budskapet runt globen tog fart i Musikhjälpens kök. - Mat formar både våra kroppar och vårt klot. Därför har jag har inte en dröm. Jag har ingen vision. Jag har ett tydligt mål, säger Anna-Kajsa. Jag vill se en livsmedelskonsumtion och produktion som är till förmån för hälsa, miljö och tryggad mat, både lokalt och globalt. Därför siktar jag på att förändra volymprodukterna inom offentlig sektor, fastfoodbranschen och vardagsmaten i hemmen. Om varje skolbarn i Sverige byter ut en enda 90 g hamburgare mot en Beatburgare, vid ett enda tillfälle är indikationen att vi minskar koldioxidutsläppen med 1 400 000 kg CO2e. Det motsvarar utsläppen från 1400 bergvärmeuppvärmda villor på årsbasis. - Tänk om alla som gillar Beat skulle fråga efter en Beatburger när de äter på sin egen favortihamburgerrestaurang! Då är jag övertygad om att den kommer ut på fastfoodmarknaden snart! Framtiden kommer att kräva minskad köttkonsumtion. Men det betyder inte att vi ska leva helt utan kött. Vi vill ha öppna landskap, gödsel och biologisk mångfald. Äta det hållbara köttet. Just detta möjliggörs av Beat. - Beat är böningrediensen som kan användas i många storsäljare. Både i hamburgare, korv, köttfärssås, pannkakor, bröd och kakor. Det är så vi får genomslag i klimatfrågan och folkhälsan, avslutar Anna-Kajsa Lidell. För mer information, kontakta: Anna-Kajsa Lidell, Beat Food for Progress AB & Not for Profit, 0708-92 32 65, anna-kajsa@foodforprogress.com.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Beatburgern blev en succé

2011-12-20
Världspremiären för Beatburgern var en succé! 200 personer smakade på hållbar utveckling när den är som bäst. De positiva reaktionerna var massiva. Beatet i utvecklingen har tagit fart!

- Det här är hållbar utveckling när den är som bäst! God, billig och enkel. Jag vill att människor tror på att de har makten att göra skillnad. För klimatet, folkhälsan och tryggad mat lokalt och globalt. I lördags drog Beat Food for Progress in över 10 000 kr till Musikhjälpen. Hundratals människor med kändiskockarna Tareq Taylor och Ulf Wagner i spetsen bekräftade att Beatburgern är riktigt god! Det värmer det sociala entreprenörshjärtat, säger Anna-Kajsa Lidell.

Beat Food for Progress är ett socialt företag och ideell förening som driver ett paradigm­skifte. Det ska bli positivt med låg kötthalt. En modern blandning är lösningen, 50% kött/50% böna. Ett enkelt och billigt sätt att minska sin köttkonsumtion utan att tappa i vare sig smak eller upplevelse. Riktigt klimatsmart. Och en riktig hälsoboost. Rörelsen som ska föra budskapet runt globen tog fart i Musikhjälpens kök.

- Mat formar både våra kroppar och vårt klot. Därför har jag har inte en dröm. Jag har ingen vision. Jag har ett tydligt mål, säger Anna-Kajsa. Jag vill se en livsmedelskonsumtion och produktion som är till förmån för hälsa, miljö och tryggad mat, både lokalt och globalt. Därför siktar jag på att förändra volymprodukterna inom offentlig sektor, fastfoodbranschen och vardagsmaten i hemmen.

Om varje skolbarn i Sverige byter ut en enda 90 g hamburgare mot en Beatburgare, vid ett enda tillfälle är indikationen att vi minskar koldioxidutsläppen med 1 400 000 kg CO2e. Det motsvarar utsläppen från 1400 bergvärmeuppvärmda villor på årsbasis.

- Tänk om alla som gillar Beat skulle fråga efter en Beatburger när de äter på sin egen favortihamburgerrestaurang! Då är jag övertygad om att den kommer ut på fastfoodmarknaden snart!

Framtiden kommer att kräva minskad köttkonsumtion. Men det betyder inte att vi ska leva helt utan kött. Vi vill ha öppna landskap, gödsel och biologisk mångfald. Äta det hållbara köttet. Just detta möjliggörs av Beat.

- Beat är böningrediensen som kan användas i många storsäljare. Både i hamburgare, korv, köttfärssås, pannkakor, bröd och kakor. Det är så vi får genomslag i klimatfrågan och folkhälsan, avslutar Anna-Kajsa Lidell.

För mer information, kontakta:
Anna-Kajsa Lidell, Beat Food for Progress AB & Not for Profit, 0708-92 32 65, anna-kajsa@foodforprogress.com.

Senaste nyheter