Redaktör:
Jens Ljunggren
Willys i topp i miljöundersökning
2012-03-23
Naturskyddsföreningen har undersökt utbudet av miljömärkta hygien- och kemiprodukter i 141 butiker runt om i landet. Willys var den kedja som fick högst betyg både när det gällde att undvika att sälja produkter utan miljömärkning och när det gäller att göra det lätt för kunden att hitta de miljömärkta alternativen.
- Det här är resultatet av att vi arbetat igenom hela vårt sortiment i samband med att alla våra butiker blev Bra Miljöval-certifierade, säger Thomas Evertsson, vd för Willys. Det är roligt att resultatet av det arbetet börjar uppmärksammas.
Miljömärkningar som Bra Miljöval, Svanen och EU-blomman gör det lätt för kunden att välja varor som är bra för miljön. För att konsumenten ska kunna handla miljövänligt måste det också finnas ett bra utbud av miljömärkta varor i butikerna. Därför gjorde Naturskyddsföreningen i november 2011 en undersökning av det miljömärkta utbudet av kemtekniska och hygieniska produkter som tvättmedel, handdiskmedel, maskindiskmedel och hygienprodukter. 141 matbutiker runt om i landet ingick i undersökningen.
Dels tittade Naturskyddsföreningen på om butiken sålde icke-miljömärkta varor i produktsegment som tvättmedel, handdiskmedel och maskindiskmedel. I de segmenten finns det gott om miljömärkta alternativ på marknaden och enligt Naturskyddsföreningen ingen anledning att sälja varor som inte är miljömärkta. Willys ligger i topp på listan över butiker med endast miljömärkta produkter. 96 % av butikerna sålde enbart miljömärkta alternativ i de här segmenten.
Willys toppar även listan över butiker som gjort det lätt för kunden att hitta de miljövänliga produkterna. Nästan alla Willysbutiker som ingick i undersökningen fick poäng för att ha lyft fram de miljömärkta varorna med egen skyltning.
Säljer inga icke miljömärkta produkter:
96 % Willys
67 % Hemköp
49 % ICA
17 % Konsum
14 % City Gross
Är det lätt för kunden att hitta de miljömärkta produkterna?
Miljömärkta varor var tydligt skyltade:
79 % Willys
53 % Hemköp
39 % Coop
33 % ICA
29 % Lidl
1 av 5 20 % Netto
1 av 7 14 % City Gross
För mer information, kontakta:
Johanna Eurén, Willys, 0703-461 348.
Till Naturskyddsföreningens rapport: www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/Handla%20milj%C3%B6v%C3%A4nligt/Butiksundersokning_kemhyg_prod_2011.pdf
- Det här är resultatet av att vi arbetat igenom hela vårt sortiment i samband med att alla våra butiker blev Bra Miljöval-certifierade, säger Thomas Evertsson, vd för Willys. Det är roligt att resultatet av det arbetet börjar uppmärksammas.
Miljömärkningar som Bra Miljöval, Svanen och EU-blomman gör det lätt för kunden att välja varor som är bra för miljön. För att konsumenten ska kunna handla miljövänligt måste det också finnas ett bra utbud av miljömärkta varor i butikerna. Därför gjorde Naturskyddsföreningen i november 2011 en undersökning av det miljömärkta utbudet av kemtekniska och hygieniska produkter som tvättmedel, handdiskmedel, maskindiskmedel och hygienprodukter. 141 matbutiker runt om i landet ingick i undersökningen.
Dels tittade Naturskyddsföreningen på om butiken sålde icke-miljömärkta varor i produktsegment som tvättmedel, handdiskmedel och maskindiskmedel. I de segmenten finns det gott om miljömärkta alternativ på marknaden och enligt Naturskyddsföreningen ingen anledning att sälja varor som inte är miljömärkta. Willys ligger i topp på listan över butiker med endast miljömärkta produkter. 96 % av butikerna sålde enbart miljömärkta alternativ i de här segmenten.
Willys toppar även listan över butiker som gjort det lätt för kunden att hitta de miljövänliga produkterna. Nästan alla Willysbutiker som ingick i undersökningen fick poäng för att ha lyft fram de miljömärkta varorna med egen skyltning.
Säljer inga icke miljömärkta produkter:
96 % Willys
67 % Hemköp
49 % ICA
17 % Konsum
14 % City Gross
Är det lätt för kunden att hitta de miljömärkta produkterna?
Miljömärkta varor var tydligt skyltade:
79 % Willys
53 % Hemköp
39 % Coop
33 % ICA
29 % Lidl
1 av 5 20 % Netto
1 av 7 14 % City Gross
För mer information, kontakta:
Johanna Eurén, Willys, 0703-461 348.
Till Naturskyddsföreningens rapport: www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/Handla%20milj%C3%B6v%C3%A4nligt/Butiksundersokning_kemhyg_prod_2011.pdf
Källa: Willy:s
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…