Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Volvo startar klimatsamarbete med WWF

https://www.klimatsmart.se/images/news/wwf250x332y.gif

Volvokoncernen går som världens första fordonstillverkare in som samarbetspartner i Världsnaturfonden WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Koldioxidutsläppen ska minskas med 13 miljoner ton från de lastbilar som tillverkas mellan 2009 och 2014. Det motsvarar 25 procent av Sveriges samlade utsläpp under ett år. Målet är att leda transportsektorn mot en CO2-neutral framtid. – Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och det behövs kraftfulla initiativ för att minska dem. Att Volvokoncernen arbetar för att vara en föregångare inom transportsektorn och visa att klimat- och affärsmöjligheter går hand i hand, är mycket positivt. Det är också unikt att Volvokoncernen inleder ett djupare samarbete med en stor miljö- och naturvårdsorganisation, säger Håkan Wirtén, nytillträdd generalsekreterare på WWF i Sverige. – Samarbetet med WWF innebär att vi höjer våra redan ambitiösa mål när det gäller koldioxidutsläppen från våra produkter. Vi delar en gemensam vision om att framtida transporter ska vara koldioxidneutrala. Det kommer inte att bli lätt, men om någon kan göra det är det Volvo, säger Leif Johansson, koncernchef på Volvo. WWFs program Climate Savers startades för 10 år sedan och har idag ett 20-tal medlemmar, bland annat Tetra Pak, Nokia, IBM, Johnson& Johnson och Nike. Målet är att få ledande multinationella företag att minska sina CO2-utsläpp i absoluta tal och ta ledarskap i frågan om klimatförändringar. För att bli ett Climate Saversföretag krävs att målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för och en oberoende granskning göras av resultaten. WWF arbetar med branschledande företag för att sätta ökad press på mer ambitiösa koldioxidminskningsmål. – Avtalet med Volvokoncernen är ett tillfälle att visa att låga koldioxidutsläpp går att nå även i svåra branscher, säger Bruce Haase, tf chef för WWFs klimat och företagsprogram på WWF International. Avtalet mellan Volvokoncernen och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens lastbilsbolag Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks och UD Trucks. Det innebär bland annat att AB Volvo lovar att: - Minska koldioxidutsläppen från lastbilar som säljs mellan 2009 och 2014 med 13 miljoner ton jämfört med 2008 års modeller. Den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet ska användas. - Producera en lastbilsprototyp med 20-procents lägre bränsleförbrukning jämfört med 2008 års modell. - Tillverka lastbilar på marknaden som körs på förnybar gas före 2014. - Minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,5 miljoner ton (12 procent) före 2014, jämfört med 2008. Volvokoncernens miljöarbete styrs av lagstiftning, koncernens eget miljöarbete och externa partnerskap. 2007 presenterade Volvokoncernen världens första fordonsfabrik i Gent i Belgien, där elen kommer från vindkraft. Ambitionen på lång sikt är att göra alla anläggningar koldioxidneutrala. För svar på eventuella frågor, kontakta: Staffan Söderberg, chef för företagssamarbeten, 08-624 74 16, 070-691 22 69 Barbara Evaeus, WWF, 070-39 39 030

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Volvo startar klimatsamarbete med WWF

2010-11-04
Volvokoncernen går som världens första fordonstillverkare in som samarbetspartner i Världsnaturfonden WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Koldioxidutsläppen ska minskas med 13 miljoner ton från de lastbilar som tillverkas mellan 2009 och 2014. Det motsvarar 25 procent av Sveriges samlade utsläpp under ett år. Målet är att leda transportsektorn mot en CO2-neutral framtid.

– Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och det behövs kraftfulla initiativ för att minska dem. Att Volvokoncernen arbetar för att vara en föregångare inom transportsektorn och visa att klimat- och affärsmöjligheter går hand i hand, är mycket positivt. Det är också unikt att Volvokoncernen inleder ett djupare samarbete med en stor miljö- och naturvårdsorganisation, säger Håkan Wirtén, nytillträdd generalsekreterare på WWF i Sverige.

– Samarbetet med WWF innebär att vi höjer våra redan ambitiösa mål när det gäller koldioxidutsläppen från våra produkter. Vi delar en gemensam vision om att framtida transporter ska vara koldioxidneutrala. Det kommer inte att bli lätt, men om någon kan göra det är det Volvo, säger Leif Johansson, koncernchef på Volvo.

WWFs program Climate Savers startades för 10 år sedan och har idag ett 20-tal medlemmar, bland annat Tetra Pak, Nokia, IBM, Johnson& Johnson och Nike. Målet är att få ledande multinationella företag att minska sina CO2-utsläpp i absoluta tal och ta ledarskap i frågan om klimatförändringar. För att bli ett Climate Saversföretag krävs att målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för och en oberoende granskning göras av resultaten. WWF arbetar med branschledande företag för att sätta ökad press på mer ambitiösa koldioxidminskningsmål.

– Avtalet med Volvokoncernen är ett tillfälle att visa att låga koldioxidutsläpp går att nå även i svåra branscher, säger Bruce Haase, tf chef för WWFs klimat och företagsprogram på WWF International.

Avtalet mellan Volvokoncernen och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens lastbilsbolag Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks och UD Trucks. Det innebär bland annat att AB Volvo lovar att:

- Minska koldioxidutsläppen från lastbilar som säljs mellan 2009 och 2014 med 13 miljoner ton jämfört med 2008 års modeller. Den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet ska användas.
- Producera en lastbilsprototyp med 20-procents lägre bränsleförbrukning jämfört med 2008 års modell.
- Tillverka lastbilar på marknaden som körs på förnybar gas före 2014.
- Minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,5 miljoner ton (12 procent) före 2014, jämfört med 2008.

Volvokoncernens miljöarbete styrs av lagstiftning, koncernens eget miljöarbete och externa partnerskap. 2007 presenterade Volvokoncernen världens första fordonsfabrik i Gent i Belgien, där elen kommer från vindkraft. Ambitionen på lång sikt är att göra alla anläggningar koldioxidneutrala.

För svar på eventuella frågor, kontakta:
Staffan Söderberg, chef för företagssamarbeten, 08-624 74 16, 070-691 22 69
Barbara Evaeus, WWF, 070-39 39 030
Källor: WWF, Volvo

Senaste nyheter