Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Volkswagen världens bränslesnålaste

https://www.klimatsmart.se/images/news/ny_bubbla_250x140.jpg

Ett genombrott har skett för 1-litersbilen, och Volkswagen kan nu presentera världens mest bränsleeffektiva bil. • L1-konceptet drivs av en ny, högteknologisk TDI-motor • Den kolfiberförstärkta plastkarossen väger enbart 124 kilo • Toppfart 160 km/h; L1 förbrukar inte mer än 1,49 liter diesel per 100 km • CO2-utsläppen reducerade till ett nytt rekordvärde på 39 g/km Vid den internationella bilsalongen (IAA) presenterar Volkswagen konceptet för framtidens L1 i en världspremiär som pekar ut vägen mot en produktionsversion. Tack vare dess kolfiberförstärkta kaross (CFRB) väger hybridbilen totalt bara 380 kilo. Med en blandad förbrukningssiffra på 1,49 liter diesel per 100 kilometer är denna extremt aerodynamiska (cW 0,195!) Volkswagen är mycket väl lämpad för vardagsbruk och avsedd att bli världens mest bränsleeffektiva bil. CO2-utsläppen för den 160 km/h snabba L1 är givetvis lika låga: 39 g/km. För sju år sedan körde Dr Ferdinand Piëch, vid den tiden styrelseordförande och numera ordförande för hela Volkswagen-koncernen, en prototyp från Wolfsburg till Hamburg som inte liknade någon annan bil: Volkswagens 1-litersbil - den första bilen i världen med en bränsleförbrukning på en liter per 100 kilometer. Bilhistoria skrevs. Men då, i april 2002, var det också uppenbart att en serietillverkning av 1-litersbilen fortfarande låg långt fram i tiden. Tillverkningen av själva karossen - av kolfiberförstärkt plast (CFRP) - var inte realistisk med tanke på kostnaderna. Men redan 2002 förutspådde Ferdinand Piëch att tiden snart skulle vara mogen för 1-litersbilen och för CFRP som material för industriell användning. Nu, 2009, är tiden inne: Volkswagen gör en tydlig markering på IAA i Frankfurt (17-27 september) med den andra generationen av denna sinnrika bil: L1 representerar ett steg mot framtiden med en helt ny teknologi och en ny formgivning; revolutionär men ändå nära produktionsskick. - Det är en enorm utmaning att kontrollera kostnaderna när man tillverkar karossen av CFRP, säger Dr Ulrich Hackenberg, medlem i ledningen för Volkswagen med ansvar för utveckling. Både tekniskt och utseendemässigt anses CFRP-karossen redan vara ett betydande framsteg i bildesign. Bilens dimensioner är unika. Medan längden på L1 med sina 3813 millimeter är jämbördig med en Volkswagen Fox så är höjden på 1143 millimeter snarlik en Lamborghini Murciélago, och bilens aerodynamiskt optimerade bredd (1200 millimeter) gör att den inte har någon jämlike i dagens bilproduktion. Önskar du ytterligare information? Kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Volkswagen världens bränslesnålaste

2009-09-21
Volkswagen L1 - enlitersbilen
Ett genombrott har skett för 1-litersbilen, och Volkswagen kan nu presentera världens mest bränsleeffektiva bil.

• L1-konceptet drivs av en ny, högteknologisk TDI-motor
• Den kolfiberförstärkta plastkarossen väger enbart 124 kilo
• Toppfart 160 km/h; L1 förbrukar inte mer än 1,49 liter diesel per 100 km
• CO2-utsläppen reducerade till ett nytt rekordvärde på 39 g/km

Vid den internationella bilsalongen (IAA) presenterar Volkswagen konceptet för framtidens L1 i en världspremiär som pekar ut vägen mot en produktionsversion. Tack vare dess kolfiberförstärkta kaross (CFRB) väger hybridbilen totalt bara 380 kilo. Med en blandad förbrukningssiffra på 1,49 liter diesel per 100 kilometer är denna extremt aerodynamiska (cW 0,195!) Volkswagen är mycket väl lämpad för vardagsbruk och avsedd att bli världens mest bränsleeffektiva bil. CO2-utsläppen för den 160 km/h snabba L1 är givetvis lika låga: 39 g/km.

För sju år sedan körde Dr Ferdinand Piëch, vid den tiden styrelseordförande och numera ordförande för hela Volkswagen-koncernen, en prototyp från Wolfsburg till Hamburg som inte liknade någon annan bil: Volkswagens 1-litersbil - den första bilen i världen med en bränsleförbrukning på en liter per 100 kilometer. Bilhistoria skrevs. Men då, i april 2002, var det också uppenbart att en serietillverkning av 1-litersbilen fortfarande låg långt fram i tiden. Tillverkningen av själva karossen - av kolfiberförstärkt plast (CFRP) - var inte realistisk med tanke på kostnaderna. Men redan 2002 förutspådde Ferdinand Piëch att tiden snart skulle vara mogen för 1-litersbilen och för CFRP som material för industriell användning.

Nu, 2009, är tiden inne: Volkswagen gör en tydlig markering på IAA i Frankfurt (17-27 september) med den andra generationen av denna sinnrika bil: L1 representerar ett steg mot framtiden med en helt ny teknologi och en ny formgivning; revolutionär men ändå nära produktionsskick.

- Det är en enorm utmaning att kontrollera kostnaderna när man tillverkar karossen av CFRP, säger Dr Ulrich Hackenberg, medlem i ledningen för Volkswagen med ansvar för utveckling.

Både tekniskt och utseendemässigt anses CFRP-karossen redan vara ett betydande framsteg i bildesign. Bilens dimensioner är unika. Medan längden på L1 med sina 3813 millimeter är jämbördig med en Volkswagen Fox så är höjden på 1143 millimeter snarlik en Lamborghini Murciélago, och bilens aerodynamiskt optimerade bredd (1200 millimeter) gör att den inte har någon jämlike i dagens bilproduktion.

Önskar du ytterligare information? Kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.
Källa: Volkswagen

Senaste nyheter