Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

P&G underlättar för miljömedvetna kunder

https://www.klimatsmart.se/images/news/p&g70x37.jpg

Fortsätt använda de vardagsprodukter du brukar handla, och gör samtidigt gott för miljön. Det är budskapet från Procter & Gamble, som med kampanjen ”Think Future Friendly” informerar hur konsumenter kan bidra till en bättre miljö genom sina val och vanor i vardagen. Genom kampanjen stödjer P&G även Håll Sverige Rents arbete med utbildning i skolor och förskolor. Genom att förbättra några av sina mest populära produkters miljöpåverkan ska P&G få konsumenter att spara vatten, energi och minska avfall. Majoriteten av konsumenterna är vanemänniskor och ändrar ogärna livsstil och inköpsmönster. P&G menar att det bästa sättet för företaget att bidra till en bättre miljö är att integrera sitt miljöarbete i produktutvecklingen av sina vanliga, välkända produkter. - Konsumtion av dagligvaror är till stor del rituell och vanemässig. Många förmedlar en bild av att vilja handla klimatsmart och hållbart, men väl i butiken är gemene man oftast trogen sina favoriter, säger Jon Bertilsson, ekonomie doktor vid Lunds Universitet med inriktning på marknadsföring och konsumtion. - Vi vill göra det enkelt för de konsumenter som trivs med de produkter de använder idag men som samtidigt vill göra bra val för ett hållbart samhälle, säger Cecilia Udekwu på P&G i Sverige. P&G har under flera år arbetat med att utveckla produkter med mindre miljöpåverkan. För att räknas som ”hållbar produkt” måste den ha minskat sitt avfall, energiåtgång eller förpackning med minst 10 procent jämfört med tidigare produkter i sortimentet, samtidigt som den håller lika bra kvalitet. P&G:s mål är att 2012 ha utvecklat och sålt ”hållbara” och innovativa produkter för 50 miljarder dollar. Dessa vardagsprodukter sparar vatten, energi eller minskar avfall med minst 10% och är skonsammare mot miljön än sina föregångare: • Ariel tvättar rent i 30 grader. En sänkning av tvättemperaturen från 40°C till 30°C innebär att energiförbrukningen minskar med 30 % per tvätt. • Yes disktabletter sänker energiförbrukningen med upp till 30 % (om man diskar i Ecocycle). • Yes handdisk är mycket drygt och diskar rent även i kallt vatten. • Duracell StayCharged sparar upp till 15 % energi (jämfört med Duracell Supreme). • Pampers Active Fit blöjan är 20 % tunnare vilket reducerar mängden avfall. Sett till ett barns hela blöjperiod (genomsnitt 2,5 år) skulle avfallet i Västeuropa minska med 782 miljoner blöjor, vid användning av Active Fit. Parallellt med kampanjen stödjer P&G Stiftelsen Håll Sverige Rents arbete i skola och förskola. - Vi tycker det är viktigt att arbeta långsiktigt med miljöfrågan. Därför börjar vi med barnen. Med P&G:s stöd till vårt arbete i skola och förskola får vi stora möjligheter att lära våra barn att ta ansvar för miljön, leva hållbart och göra smarta val i framtiden, säger Joakim Brodahl på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

P&G underlättar för miljömedvetna kunder

2011-02-09
Fortsätt använda de vardagsprodukter du brukar handla, och gör samtidigt gott för miljön. Det är budskapet från Procter & Gamble, som med kampanjen ”Think Future Friendly” informerar hur konsumenter kan bidra till en bättre miljö genom sina val och vanor i vardagen. Genom kampanjen stödjer P&G även Håll Sverige Rents arbete med utbildning i skolor och förskolor.

Genom att förbättra några av sina mest populära produkters miljöpåverkan ska P&G få konsumenter att spara vatten, energi och minska avfall. Majoriteten av konsumenterna är vanemänniskor och ändrar ogärna livsstil och inköpsmönster. P&G menar att det bästa sättet för företaget att bidra till en bättre miljö är att integrera sitt miljöarbete i produktutvecklingen av sina vanliga, välkända produkter.

- Konsumtion av dagligvaror är till stor del rituell och vanemässig. Många förmedlar en bild av att vilja handla klimatsmart och hållbart, men väl i butiken är gemene man oftast trogen sina favoriter, säger Jon Bertilsson, ekonomie doktor vid Lunds Universitet med inriktning på marknadsföring och konsumtion.

- Vi vill göra det enkelt för de konsumenter som trivs med de produkter de använder idag men som samtidigt vill göra bra val för ett hållbart samhälle, säger Cecilia Udekwu på P&G i Sverige.

P&G har under flera år arbetat med att utveckla produkter med mindre miljöpåverkan. För att räknas som ”hållbar produkt” måste den ha minskat sitt avfall, energiåtgång eller förpackning med minst 10 procent jämfört med tidigare produkter i sortimentet, samtidigt som den håller lika bra kvalitet. P&G:s mål är att 2012 ha utvecklat och sålt ”hållbara” och innovativa produkter för 50 miljarder dollar.

Dessa vardagsprodukter sparar vatten, energi eller minskar avfall med minst 10% och är skonsammare mot miljön än sina föregångare:
• Ariel tvättar rent i 30 grader. En sänkning av tvättemperaturen från 40°C till 30°C innebär att energiförbrukningen minskar med 30 % per tvätt.
• Yes disktabletter sänker energiförbrukningen med upp till 30 % (om man diskar i Ecocycle).
• Yes handdisk är mycket drygt och diskar rent även i kallt vatten.
• Duracell StayCharged sparar upp till 15 % energi (jämfört med Duracell Supreme).
• Pampers Active Fit blöjan är 20 % tunnare vilket reducerar mängden avfall. Sett till ett barns hela blöjperiod (genomsnitt 2,5 år) skulle avfallet i Västeuropa minska med 782 miljoner blöjor, vid användning av Active Fit. Parallellt med kampanjen stödjer P&G Stiftelsen Håll Sverige Rents arbete i skola och förskola.

- Vi tycker det är viktigt att arbeta långsiktigt med miljöfrågan. Därför börjar vi med barnen. Med P&G:s stöd till vårt arbete i skola och förskola får vi stora möjligheter att lära våra barn att ta ansvar för miljön, leva hållbart och göra smarta val i framtiden, säger Joakim Brodahl på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Senaste nyheter