Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Tung trafik ska bli grön i Stockholm

https://www.klimatsmart.se/images/news/ed95250x139.jpg

Jordbro industriområde i Haninge fick i början av september världens första publika lastbilstankställe med ED95. Och redan rullar tre distributionsbilar för Ica med det förnybara bränslet. Allt inom ramen för stockholmsprojektet CleanTruck. – Vi vill utmana traditionalisterna och satsa på något nytt, säger Per Erik Österlund, säljchef på IDS – OKQ8:s serviceanläggningar för tung trafik. Etanol ED95 är sedan lång tid tillbaka ett etablerat bränsle för SL:s innerstadsbussar i Stockholm. Bränslet består av 95 procent förnybar etanol och tändförbättrare som kan användas i ombyggda dieselmotorer. Nu blir ED95 också ett alternativ för lastbilar. Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB som distribuerar varor till daglighandeln i Storstockholm och Mälardalen har totalt ett sjuttiotal fordon. Tre av dem är nyinköpta ED95-bilar som rullar för Ica. – CleanTruck-projektet passade oss verkligen perfekt i tid. Vi ville göra något för miljön i samarbete med Ica, säger Robert Barkensjö på företaget. Miljölastbilarna som går på ED95 har en merkostnad vid inköp på cirka 150–200.000 kronor. De kräver tätare serviceintervaller och bränslekostnaden är något högre. I gengäld minskar utsläppen kraftigt av växthusgaser – enligt bränsleleverantören SEKAB med cirka 80–90 procent. Övriga hälsofarliga utsläpp som exempelvis kväveoxider och partiklar minskar också kraftigt. – Bilarna fungerar problemfritt och det är mycket möjligt att det blir fler för oss i framtiden, säger Robert Barkensjö på Kyl- och Frysexpressen. – Eftersom bilarna kör ganska korta sträckor i Stockholm räcker det med att vi tankar ungefär 200 liter ED95 varannan dag. Vi har också en egen liten backup-tank i Årsta eftersom macken i Jordbro hittills är den enda i sitt slag. Den nya macken hamnade i Jordbro industripark eftersom det är ett stort distributionscentrum för Stockholm.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Tung trafik ska bli grön i Stockholm

2010-11-03
Per Erik Österlund, säljchef på IDS
Jordbro industriområde i Haninge fick i början av september världens första publika lastbilstankställe med ED95. Och redan rullar tre distributionsbilar för Ica med det förnybara bränslet. Allt inom ramen för stockholmsprojektet CleanTruck.

– Vi vill utmana traditionalisterna och satsa på något nytt, säger Per Erik Österlund, säljchef på IDS – OKQ8:s serviceanläggningar för tung trafik.

Etanol ED95 är sedan lång tid tillbaka ett etablerat bränsle för SL:s innerstadsbussar i Stockholm. Bränslet består av 95 procent förnybar etanol och tändförbättrare som kan användas i ombyggda dieselmotorer. Nu blir ED95 också ett alternativ för lastbilar.

Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB som distribuerar varor till daglighandeln i Storstockholm och Mälardalen har totalt ett sjuttiotal fordon. Tre av dem är nyinköpta ED95-bilar som rullar för Ica.

– CleanTruck-projektet passade oss verkligen perfekt i tid. Vi ville göra något för miljön i samarbete med Ica, säger Robert Barkensjö på företaget.

Miljölastbilarna som går på ED95 har en merkostnad vid inköp på cirka 150–200.000 kronor. De kräver tätare serviceintervaller och bränslekostnaden är något högre. I gengäld minskar utsläppen kraftigt av växthusgaser – enligt bränsleleverantören SEKAB med cirka 80–90 procent. Övriga hälsofarliga
utsläpp som exempelvis kväveoxider och partiklar minskar också kraftigt.

– Bilarna fungerar problemfritt och det är mycket möjligt att det blir fler för oss i framtiden, säger Robert Barkensjö på Kyl- och Frysexpressen.
– Eftersom bilarna kör ganska korta sträckor i Stockholm räcker det med att vi tankar ungefär 200 liter ED95 varannan dag. Vi har också en egen liten backup-tank i Årsta eftersom macken i Jordbro hittills är den enda i sitt slag.

Den nya macken hamnade i Jordbro industripark eftersom det är ett stort distributionscentrum för Stockholm.
Foto: Stockholms Stad

Senaste nyheter