Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Toyotas färd för det hållbara bilägandet

https://www.klimatsmart.se/images/news/toyota200x284.jpg

Toyota Sweden AB är det första bilföretag i Sverige som tar ett bredare grepp om klimatfrågan. Nu redovisas ett nytt klimatbokslut för räkenskapsåret 2013 som ger en god inblick i Toyotas svenska engagemang på klimatområdet. Koldioxidutsläppet från Toyotas sålda bilar i Sverige har i takt med införandet av allt fler modeller med hybridteknik minskat med 25 procent sedan 2006. Under 2013 var utsläppen 123 gram per CO2/km, vilket kan jämföras med 133 gram per CO2/km som var det genomsnittliga koldioxidutsläppet för alla sålda bilar i Sverige under 2013. – Genomsnittsutsläppet från Toyotas sålda nya bilar i Sverige är tio gram CO2/km lägre än genomsnittsutsläppet i vårt land. Under en bils livslängd, med 15 000 körda mil, blir det totala koldioxidutsläppet i genomsnitt 1,5 ton lägre för en Toyota, säger Liis Boman som är miljöansvarig på Toyota Sweden AB. Det långsiktiga klimatmålet för Toyota Sweden är att minska verksamhetens utsläpp av växthusgaser med 55 procent till år 2020 jämfört med 2008 års nivå. I målet ingår utsläpp från tjänsteresor, lokaler och omdisponeringar av bilar. Hittills har de utsläppen minskat med 41 procent. Utöver detta pågår ett långsiktigt arbete hos Toyotas samtliga återförsäljare med att minska sina utsläpp. Toyota Sweden började beräkna verksamhetens utsläpp för alla återförsäljare redan 2008 och har sedan dess haft en ständigt pågående dialog med återförsäljarna, bland annat genom individuella CO2- mål för varje återförsäljare. För att minska utsläppen från sålda nya bilar arbetar Toyota Sweden aktivt med att underlätta kundernas möjlighet att fatta klimatvänligare beslut. Bland annat tillhandahåller Toyota sedan 2008 – som enda bilföretag i Sverige – en energideklaration eller ”klimatmärkning” av alla nya personbilar likt den som redan används för vitvaror. – Under kommande år kommer fokus att ligga på att öka marknadens medvetenhet kring hybridteknikens miljömässiga och ekonomiska fördelar på väg mot en mer hållbar och klok mobilitet samt att fortsätta minska utsläppen från våra olika verksamheter, avslutar Liis Boman. Toyota har sedan 1997 sålt över 7 miljoner hybrider globalt och under 2014 lanserades flera nya bränsleeffektiva hybridmodeller som en central del i en strävan mot långsiktigt hållbar mobilitet. I Sverige uppgår Toyotas totala försäljning av hybrider till 40 000 fördelat på fem modeller. För Yaris och Auris, där valmöjlighet finns mellan bensin, diesel och hybrid, står hybridalternativet för ca 50 % av de köpta bilarna. Vid körning i stadsmiljö med en av Toyotas hybridmodeller är förbränningsmotorn avstängd ca 35 % av sträckan till förmån för helt avgasfri körning. Toyota Sweden AB är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 1998.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Toyotas färd för det hållbara bilägandet

2014-12-17
Toyota Sweden AB är det första bilföretag i Sverige som tar ett bredare grepp om klimatfrågan. Nu redovisas ett nytt klimatbokslut för räkenskapsåret 2013 som ger en god inblick i Toyotas svenska engagemang på klimatområdet.

Koldioxidutsläppet från Toyotas sålda bilar i Sverige har i takt med införandet av allt fler modeller med hybridteknik minskat med 25 procent sedan 2006. Under 2013 var utsläppen 123 gram per CO2/km, vilket kan jämföras med 133 gram per CO2/km som var det genomsnittliga koldioxidutsläppet för alla sålda bilar i Sverige under 2013.

– Genomsnittsutsläppet från Toyotas sålda nya bilar i Sverige är tio gram CO2/km lägre än genomsnittsutsläppet i vårt land. Under en bils livslängd, med 15 000 körda mil, blir det totala koldioxidutsläppet i genomsnitt 1,5 ton lägre för en Toyota, säger Liis Boman som är miljöansvarig på Toyota Sweden AB.

Det långsiktiga klimatmålet för Toyota Sweden är att minska verksamhetens utsläpp av växthusgaser med 55 procent till år 2020 jämfört med 2008 års nivå. I målet ingår utsläpp från tjänsteresor, lokaler och omdisponeringar av bilar. Hittills har de utsläppen minskat med 41 procent. Utöver detta pågår ett långsiktigt arbete hos Toyotas samtliga återförsäljare med att minska sina utsläpp.

Toyota Sweden började beräkna verksamhetens utsläpp för alla återförsäljare redan 2008 och har sedan dess haft en ständigt pågående dialog med återförsäljarna, bland annat genom individuella CO2- mål för varje återförsäljare.

För att minska utsläppen från sålda nya bilar arbetar Toyota Sweden aktivt med att underlätta kundernas möjlighet att fatta klimatvänligare beslut. Bland annat tillhandahåller Toyota sedan 2008 – som enda bilföretag i Sverige – en energideklaration eller ”klimatmärkning” av alla nya personbilar likt den som redan används för vitvaror.

– Under kommande år kommer fokus att ligga på att öka marknadens medvetenhet kring hybridteknikens miljömässiga och ekonomiska fördelar på väg mot en mer hållbar och klok mobilitet samt att fortsätta minska utsläppen från våra olika verksamheter, avslutar Liis Boman.

Toyota har sedan 1997 sålt över 7 miljoner hybrider globalt och under 2014 lanserades flera nya bränsleeffektiva hybridmodeller som en central del i en strävan mot långsiktigt hållbar mobilitet. I Sverige uppgår Toyotas totala försäljning av hybrider till 40 000 fördelat på fem modeller. För Yaris och Auris, där valmöjlighet finns mellan bensin, diesel och hybrid, står hybridalternativet för ca 50 % av de köpta bilarna. Vid körning i stadsmiljö med en av Toyotas hybridmodeller är förbränningsmotorn avstängd ca 35 % av sträckan till förmån för helt avgasfri körning. Toyota Sweden AB är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 1998.
Källa: Toyota

Senaste nyheter