
Redaktör:
Jens Ljunggren
Toyota ska minska sina CO2-utsläpp med 90% till 2050
2015-11-02

Bränslecellsbilen Toyota Mirai
Toyota har sjösatt ett antal ambitiösa miljömål för de närmaste 35 åren. Syftet är att på olika sätt aktivt bidra till en hållbar utveckling, såväl när det gäller bilar som tillverkning och påverkan på samhället i stort. Bland annat ska CO2-utsläppen från nya Toyota-bilar år 2050 ha minskat till en tiondel, jämfört med 2010 års nivå.
Miljömålen adresserar viktiga frågor som klimatförändringar, vattenbrist, utarmning av resurser och hotet mot den biologiska mångfalden. Programmet kallas Toyota Environmental Challenge 2050 och syftar till att minska bilkörningens och biltillverkningens negativa miljöpåverkan så långt det är möjligt.
Det omfattar sex definierade utmaningar inom tre områden: Bättre bilar, bättre tillverkning och bättre samhällen.
Bättre bilar:
Målet är att de globala genomsnittliga CO2-utsläppen från nya Toyota-fordon ska reduceras med 90 procent, jämfört med 2010. Bland delmålen finns att redan om fem år nå en årlig försäljning på över 30 000 bränsle¬cellsfordon och 1,5 miljoner hybrider samt att ha minskat CO2-utsläppen med 22 procent (jämfört med 2010).
CO2-utsläppen från bilarnas livscykel – d.v.s. såväl material som används vid tillverkning som reservdelar – ska elimineras helt fram till 2050.
Bättre tillverkning:
Genom att helt gå över till förnybar energi för energiförsörjningen ska alla 65 Toyota-fabriker 2050 ha uppnått nollutsläpp av CO2. De produktionsrelaterade utsläppen från nya fabriker och nya produktionslinjer ska 2020 vara endast hälften, jämfört med 2001 års nivåer.
Toyota ska aktivt arbeta för att optimera vattenanvändningen och därmed minimera förbrukningen av vatten. Där ingår en ökad användning av regnvatten, återanvändning av vatten samt att säkerställa att spillvatten från Toyotas fabriker är renare än vattnet i omgivande lokala vattendrag.
Bättre samhällen:
Målet är att bidra till ett samhälle och system som bygger på återbruk. Konkret handlar det bland annat om att etablera återvinningsprojekt som säkerställer ett säkert och miljöriktigt omhändertagande av uttjänta fordon, att använda mer ekologiska material öka livslängden för olika komponenter.
Toyota går också utanför sin egen verksamhet med syftet att verka för ett framtida samhälle i samklang med naturen. Där ingår flera projekt som t ex återplantering av träd i områden med ökenutbredning, samverkan med organisationer som arbetar för en hållbar utveckling och utbildningsprojekt kring miljövård.
Toyota startade sin första miljökommitté 1962. Samtliga 65 fabriker runt om i världen är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8 miljoner hybrider. Toyota har 31 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. I Sverige säljs även sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.
Mer information finns på följande sajter:
- Toyota Environmental Challenge 2050: www.toyota-global.com/sustainability/environment/challenge2050/index.html
- Sixth Toyota Environmental Action Plan: www.toyota-global.com/sustainability/environment/plan/sixth_plan/index.html
Miljömålen adresserar viktiga frågor som klimatförändringar, vattenbrist, utarmning av resurser och hotet mot den biologiska mångfalden. Programmet kallas Toyota Environmental Challenge 2050 och syftar till att minska bilkörningens och biltillverkningens negativa miljöpåverkan så långt det är möjligt.
Det omfattar sex definierade utmaningar inom tre områden: Bättre bilar, bättre tillverkning och bättre samhällen.
Bättre bilar:
Målet är att de globala genomsnittliga CO2-utsläppen från nya Toyota-fordon ska reduceras med 90 procent, jämfört med 2010. Bland delmålen finns att redan om fem år nå en årlig försäljning på över 30 000 bränsle¬cellsfordon och 1,5 miljoner hybrider samt att ha minskat CO2-utsläppen med 22 procent (jämfört med 2010).
CO2-utsläppen från bilarnas livscykel – d.v.s. såväl material som används vid tillverkning som reservdelar – ska elimineras helt fram till 2050.
Bättre tillverkning:
Genom att helt gå över till förnybar energi för energiförsörjningen ska alla 65 Toyota-fabriker 2050 ha uppnått nollutsläpp av CO2. De produktionsrelaterade utsläppen från nya fabriker och nya produktionslinjer ska 2020 vara endast hälften, jämfört med 2001 års nivåer.
Toyota ska aktivt arbeta för att optimera vattenanvändningen och därmed minimera förbrukningen av vatten. Där ingår en ökad användning av regnvatten, återanvändning av vatten samt att säkerställa att spillvatten från Toyotas fabriker är renare än vattnet i omgivande lokala vattendrag.
Bättre samhällen:
Målet är att bidra till ett samhälle och system som bygger på återbruk. Konkret handlar det bland annat om att etablera återvinningsprojekt som säkerställer ett säkert och miljöriktigt omhändertagande av uttjänta fordon, att använda mer ekologiska material öka livslängden för olika komponenter.
Toyota går också utanför sin egen verksamhet med syftet att verka för ett framtida samhälle i samklang med naturen. Där ingår flera projekt som t ex återplantering av träd i områden med ökenutbredning, samverkan med organisationer som arbetar för en hållbar utveckling och utbildningsprojekt kring miljövård.
Toyota startade sin första miljökommitté 1962. Samtliga 65 fabriker runt om i världen är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8 miljoner hybrider. Toyota har 31 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. I Sverige säljs även sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.
Mer information finns på följande sajter:
- Toyota Environmental Challenge 2050: www.toyota-global.com/sustainability/environment/challenge2050/index.html
- Sixth Toyota Environmental Action Plan: www.toyota-global.com/sustainability/environment/plan/sixth_plan/index.html
Källa: Toyota
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…