Redaktör:
Jens Ljunggren
Team Biogas tar in på STCC-täten
2010-04-16
STCC-premiären är inte långt borta och Team Biogas.se fortsätter att övertyga. Under torsdagens test på Gelleråsbanan utanför Karlskoga tog man ytterligare ett kliv närmare toppen.
– En bra dag, men nöjda är vi inte förrän vi är allra snabbast, säger teamchef Tommy Kristoffersson.
På Jyllandsringen i Danmark avgörs årets första STCC-tävling den 24-25 april. Som ett led i nedräkningen samlades de bästa teamen i Karlskoga för ett gemensamt, officiellt genrep under torsdagen. Fredrik Ekblom och Patrik Olsson var först ut på banan i Team Biogas.se:s klimatsmarta Volkswagen Scirocco.
– Bland annat jobbade vi mycket med bilens körbarhet, trimmade in den nya motorelektroniken och den nya växellådan, säger Ekblom som klockades för dagens sjätte snabbaste tid.
Snabbast runt banan var Richard Göransson i WestCoast Racings BMW 320si. Bakom honom var det emellertid mycket tätt.
– Förra året var vi en sekund efter de snabbaste på Gelleråsen. I torsdags var tidsavståndet bara hälften så stort, berättar Ekblom och tillägger sammanbitet:
– Det finns verkligen potential i våra ombyggda bilar och i Team Biogas.se.
Patrik Olsson, som noterades för den åttonde bästa varvtiden, håller med.
– Testdagen på Gelleråsen gav oss bra självförtroende. Vi börjar hitta rätt med inställningarna på bilen och har skapat oss en bra grund att stå på, säger han.
Teamchefen Tommy Kristoffersson, som dagen till ära hade hjälp av tre tyska ingenjörer från Volkswagen Motorsport, var också belåten med besöket i Karlskoga.
– Det här var ett nyttigt test. Vi kunde genomföra allt vi hade på schemat och har lärt oss fler av bilens hemligheter, säger han belåtet.
Testresultat, Gelleråsen:
1) Richard Göransson, WestCoast Racing, 1.07,273.
2) Thed Björk, Flash Engineering, 1.07,301.
3) Jan ”Flash” Nilsson, Flash Engineering, 1.07,649.
4) Robert Dahlgren, Polestar Racing, 1.07,683.
5) Tommy Rustad, Polestar Racing, 1.07,691.
6) Fredrik Ekblom, Biogas.se, 1.07,779.
7) Mattias Andersson, MA:GP, 1.07,935.
8) Patrik Olsson, Biogas.se, 1.08,193.
9) Andreas Ebbesson, Ebbesson Motorsport, 1.08,197.
10) Roger Eriksson, Mattias Ekström Juniorteam, 1.08,535.
11) Viktor Hallrup, Chevrolet Motorsport Sweden, 1.08,582.
12) Dick Sahlén, Mattias Ekström Juniorteam, 1.08,755.
13) Claes Hoffsten, MECA, 1.10,607.
14) Robin Appelqvist, Appelqvist Racing, 1.13,927.
För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, Mikael Petrovic, 0705-69 71 56, mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, 0702-41 15 29.
Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober.
För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna: www.biogas.se.
För mer information om E.ON: www.eon.se.
För mer information om Volkswagen: www.volkswagen.se
– En bra dag, men nöjda är vi inte förrän vi är allra snabbast, säger teamchef Tommy Kristoffersson.
På Jyllandsringen i Danmark avgörs årets första STCC-tävling den 24-25 april. Som ett led i nedräkningen samlades de bästa teamen i Karlskoga för ett gemensamt, officiellt genrep under torsdagen. Fredrik Ekblom och Patrik Olsson var först ut på banan i Team Biogas.se:s klimatsmarta Volkswagen Scirocco.
– Bland annat jobbade vi mycket med bilens körbarhet, trimmade in den nya motorelektroniken och den nya växellådan, säger Ekblom som klockades för dagens sjätte snabbaste tid.
Snabbast runt banan var Richard Göransson i WestCoast Racings BMW 320si. Bakom honom var det emellertid mycket tätt.
– Förra året var vi en sekund efter de snabbaste på Gelleråsen. I torsdags var tidsavståndet bara hälften så stort, berättar Ekblom och tillägger sammanbitet:
– Det finns verkligen potential i våra ombyggda bilar och i Team Biogas.se.
Patrik Olsson, som noterades för den åttonde bästa varvtiden, håller med.
– Testdagen på Gelleråsen gav oss bra självförtroende. Vi börjar hitta rätt med inställningarna på bilen och har skapat oss en bra grund att stå på, säger han.
Teamchefen Tommy Kristoffersson, som dagen till ära hade hjälp av tre tyska ingenjörer från Volkswagen Motorsport, var också belåten med besöket i Karlskoga.
– Det här var ett nyttigt test. Vi kunde genomföra allt vi hade på schemat och har lärt oss fler av bilens hemligheter, säger han belåtet.
Testresultat, Gelleråsen:
1) Richard Göransson, WestCoast Racing, 1.07,273.
2) Thed Björk, Flash Engineering, 1.07,301.
3) Jan ”Flash” Nilsson, Flash Engineering, 1.07,649.
4) Robert Dahlgren, Polestar Racing, 1.07,683.
5) Tommy Rustad, Polestar Racing, 1.07,691.
6) Fredrik Ekblom, Biogas.se, 1.07,779.
7) Mattias Andersson, MA:GP, 1.07,935.
8) Patrik Olsson, Biogas.se, 1.08,193.
9) Andreas Ebbesson, Ebbesson Motorsport, 1.08,197.
10) Roger Eriksson, Mattias Ekström Juniorteam, 1.08,535.
11) Viktor Hallrup, Chevrolet Motorsport Sweden, 1.08,582.
12) Dick Sahlén, Mattias Ekström Juniorteam, 1.08,755.
13) Claes Hoffsten, MECA, 1.10,607.
14) Robin Appelqvist, Appelqvist Racing, 1.13,927.
För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, Mikael Petrovic, 0705-69 71 56, mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, 0702-41 15 29.
Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober.
För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna: www.biogas.se.
För mer information om E.ON: www.eon.se.
För mer information om Volkswagen: www.volkswagen.se
Källa: Biogas.se
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…