Redaktör:
Jens Ljunggren
Team Biogas.se är ett gäng vinnare
2010-04-19
När Team Biogas.se når topplaceringar i STCC är det Fredrik Ekblom och Patrik Olsson som får de största rubrikerna. Men lika stor del i framgångarna har människorna bakom teamets båda förare. Team Biogas.se består av tio heltidsanställda personer, alla med ett och samma mål för ögonen – att göra mästerskapets klimatsmartaste bilar till vinnare.
Racing är en lagsport. Varje individ i ett team måste ha det som krävs för att nå toppen. Tommy Kristoffersson och hans team, som fått uppdraget att driva Volkswagens och E.ON:s unika racingsatsning, har vunnit STCC fem gånger. Det är bevis nog för att teamet förfogar över fler stjärnor än Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. Hemma hos teamet strax utanför Arvika i Värmland finns det vinnare överallt – från verkstadsgolvet till kontoret.
– Det är en stab av ambitiösa och kunniga yrkesmänniskor varav de flesta kommer från bygden, säger Kristoffersson och tillägger:
– Vi är alla personer som vill framåt och som är beredda att kämpa för att nå våra mål.
Tommys son Johan basar i verkstaden där Bart Stanek, Tony Fors, Emil Andersson, Emil Löfkvist och Heinz Kluge ansvarar för bilarna. Den sistnämnde har, precis som Fors, varit med ända sedan 1989 då Kristoffersson med framgång tävlade i rallycross. Urban Gathe ansvarar bland annat för teamets fordon medan Tommys mamma Gerd och Johans flickvän Zandra Björholtz regerar på kontoret. Gerd har hand om ekonomin och Zandra är teamkoordinator. Marknadschef är nyanställde Per Andersson, känd bland annat från såväl rallycross-SM som Svenska Rallyt. Tionde personen på lönelistan är givetvis Tommy Kristoffersson själv.
En viktig kugge i maskineriet är Ronnie Bergström, värmlänningen som både är verkställande direktör för företaget och ansvarig ingenjör på Fredrik Ebloms biogasdrivna VW Scirocco. Tommys fru Yvonne och dotter Jenny har också sina givna platser i detta framgångsrika lag. Yvonne som STCC:s enda teamsjuksköterska och Jenny som fotograf.
– Utöver alla ovan nämnda har vi två personer projektanställda och i samband med tävlingar tillförs teamet ytterligare kapacitet i form av bland annat ett antal helgmekaniker.
Efter två säsonger litet grand i det tysta är de åter med i hetluften i STCC.
– Tack vare det förtroende Volkswagen och E.ON givit oss är vi tillbaka som ett av teamen det pratas om och som man räknar med i mästerskapet. Vi står inför en utmaning som är enormt inspirerande för samtliga inblandade i teamet.
Tommy Kristoffersson och kompani har vunnit STCC förr, vet vad som krävs och har siktet inställt på nya, stora framgångar i svensk racings kungaklass.
För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, Mikael Petrovic, 070-569 71 56, mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, 0702-411 529.
För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna: www.biogas.se.
För mer information om E.ON: www.eon.se.
För mer information om Volkswagen: www.volkswagen.se.
Racing är en lagsport. Varje individ i ett team måste ha det som krävs för att nå toppen. Tommy Kristoffersson och hans team, som fått uppdraget att driva Volkswagens och E.ON:s unika racingsatsning, har vunnit STCC fem gånger. Det är bevis nog för att teamet förfogar över fler stjärnor än Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. Hemma hos teamet strax utanför Arvika i Värmland finns det vinnare överallt – från verkstadsgolvet till kontoret.
– Det är en stab av ambitiösa och kunniga yrkesmänniskor varav de flesta kommer från bygden, säger Kristoffersson och tillägger:
– Vi är alla personer som vill framåt och som är beredda att kämpa för att nå våra mål.
Tommys son Johan basar i verkstaden där Bart Stanek, Tony Fors, Emil Andersson, Emil Löfkvist och Heinz Kluge ansvarar för bilarna. Den sistnämnde har, precis som Fors, varit med ända sedan 1989 då Kristoffersson med framgång tävlade i rallycross. Urban Gathe ansvarar bland annat för teamets fordon medan Tommys mamma Gerd och Johans flickvän Zandra Björholtz regerar på kontoret. Gerd har hand om ekonomin och Zandra är teamkoordinator. Marknadschef är nyanställde Per Andersson, känd bland annat från såväl rallycross-SM som Svenska Rallyt. Tionde personen på lönelistan är givetvis Tommy Kristoffersson själv.
En viktig kugge i maskineriet är Ronnie Bergström, värmlänningen som både är verkställande direktör för företaget och ansvarig ingenjör på Fredrik Ebloms biogasdrivna VW Scirocco. Tommys fru Yvonne och dotter Jenny har också sina givna platser i detta framgångsrika lag. Yvonne som STCC:s enda teamsjuksköterska och Jenny som fotograf.
– Utöver alla ovan nämnda har vi två personer projektanställda och i samband med tävlingar tillförs teamet ytterligare kapacitet i form av bland annat ett antal helgmekaniker.
Efter två säsonger litet grand i det tysta är de åter med i hetluften i STCC.
– Tack vare det förtroende Volkswagen och E.ON givit oss är vi tillbaka som ett av teamen det pratas om och som man räknar med i mästerskapet. Vi står inför en utmaning som är enormt inspirerande för samtliga inblandade i teamet.
Tommy Kristoffersson och kompani har vunnit STCC förr, vet vad som krävs och har siktet inställt på nya, stora framgångar i svensk racings kungaklass.
För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, Mikael Petrovic, 070-569 71 56, mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, 0702-411 529.
För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna: www.biogas.se.
För mer information om E.ON: www.eon.se.
För mer information om Volkswagen: www.volkswagen.se.
Källa: Biogas.se
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…