Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Sveriges första riktiga Carrotmob 28/4

https://www.klimatsmart.se/images/news/carrotmob_logo.jpg

Onsdagen den 28 april kl 19-21 är det dags för Sveriges och Stockholms första fullständiga Carrotmob; den enda som föregåtts av en budgivning och där företaget lovat en motprestation. Då får butiken GoodStore på Södermalm i Stockholm besök av en stor grupp konsumenter som väljer att göra sina inköp just där. Goodstore lägger sedan 30 procent av den ökade omsättningen på energibesparande åtgärder. Goodstore har valts ut bland nio mindre matbutiker i Katarina-Sofia på södermalm i Stockholm. De bjöds in och fick tävla om vem som ville lägga störst andel av den ökade omsättningen från Carrotmob på energibesparande åtgärder i butiken. GoodStore vann alltså med budet 30 procent. - Carrotmob Stockholm har valt att stötta butikerna i att göra energibesparande åtgärder eftersom det är lätt och enkelt, men konceptet går att tillämpa på alla möjliga hållbarhetsaspekter säger Daniel Hägerby på Föreningen Medveten Konsumtion. Konsumentrörelsen Carrotmob startade i San Francisco 2009 och har fått stor genomslagskraft. Över 50 event har körts runtom i världen. - Carrotmob ger konsumenter möjlighet att påverka företag i en för samhället positiv riktning, säger Emelie Dahlström på föreningen Medveten Konsumtion, en av initiativtagarna till Carrotmob Stockholm. - Vi styr konsumenter till butiken som använder en del av den ökade omsättningen till något bra, i det här fallet till energibesparande åtgärder i butiken, fortsätter hon. Kontaktpersoner: Emelie Dahlström, MKS, 0736-546740. Daniel Hägerby, MKS, 0708-700172. Cecilia Linder, MKS, 0707-956957. Elin Dunås MKS och Minplanet, elin.dunas@minplanet.se, 0707-762786.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Sveriges första riktiga Carrotmob 28/4

2010-04-28
Onsdagen den 28 april kl 19-21 är det dags för Sveriges och Stockholms första fullständiga Carrotmob; den enda som föregåtts av en budgivning och där företaget lovat en motprestation. Då får butiken GoodStore på Södermalm i Stockholm besök av en stor grupp konsumenter som väljer att göra sina inköp just där. Goodstore lägger sedan 30 procent av den ökade omsättningen på energibesparande åtgärder.

Goodstore har valts ut bland nio mindre matbutiker i Katarina-Sofia på södermalm i Stockholm. De bjöds in och fick tävla om vem som ville lägga störst andel av den ökade omsättningen från Carrotmob på energibesparande åtgärder i butiken. GoodStore vann alltså med budet 30 procent.

- Carrotmob Stockholm har valt att stötta butikerna i att göra energibesparande åtgärder eftersom det är lätt och enkelt, men konceptet går att tillämpa på alla möjliga hållbarhetsaspekter säger Daniel Hägerby på Föreningen Medveten Konsumtion.

Konsumentrörelsen Carrotmob startade i San Francisco 2009 och har fått stor genomslagskraft. Över 50 event har körts runtom i världen.

- Carrotmob ger konsumenter möjlighet att påverka företag i en för samhället positiv riktning, säger Emelie Dahlström på föreningen Medveten Konsumtion, en av initiativtagarna till Carrotmob Stockholm.

- Vi styr konsumenter till butiken som använder en del av den ökade omsättningen till något bra, i det här fallet till energibesparande åtgärder i butiken, fortsätter hon.

Kontaktpersoner:
Emelie Dahlström, MKS, 0736-546740.
Daniel Hägerby, MKS, 0708-700172.
Cecilia Linder, MKS, 0707-956957.
Elin Dunås MKS och Minplanet, elin.dunas@minplanet.se, 0707-762786.

Senaste nyheter