Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Stockholm och Malmö använder miljöbilsdefinition 2013

https://www.klimatsmart.se/images/news/miljofordon238x77.png

Städerna bakom miljofordon.se, Stockholm och Malmö, använder nu den nya miljöbilsdefinitionen vid nyanskaffningar av både personbilar och lätta transportfordon till de egna bilflottorna. I Stockholms stad har i princip alla nyanskaffningar varit miljöbilar de senaste åren och av hela fordonsparken (personbilar, lätta transporbilar samt lätta bussar) är 99 procent miljöbilsklassade enligt den definition som gällt fram till 2012. I april beslutade Stockholms kommunfullmäktige att staden framöver ska använda den skärpta miljöbilsdefinitionen (vägtrafikskattelagen, SFS 2006:227) vid nyanskaffningar och transportupphandlingar. - I och med att vi skärper definitionen och även tillämpar den på transportbilar och lätta bussar höjer vi nu klimat och miljöambitionen ännu mer för vår egen bilpark konstaterar Gustaf Landahl avdelningschef på Miljöförvaltningen som även framhåller stadens interna mål för att fortsätta öka andelen elbilar i stadens bilpark. Malmö Stad har som mål att 2015 ska samtliga fordon i Malmö stads lätta fordonsflotta vara miljöbilar, och alla nyanskaffningar ska följa den nya definitionen. Detta mål spetsas med att 75 procent av fordonen ska drivas med fordonsgas, el (inklusive laddhybrider) eller vätgas. - Redan under första halvåret 2013 kommer fler än 40 el- eller gasfordon att levereras till Malmö stad, vilket betyder att 50 procent av vår flotta drivs av el och fordonsgas, kommenterar Björn Wickenberg, enhetschef på trafikmiljöenheten på Gatukontoret i Malmö. Nu undrar vi som gör miljofordon.se hur din organisation formulerar miljökraven på de bilar ni skaffar. Berätta gärna för oss på kontakt@miljofordon.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Stockholm och Malmö använder miljöbilsdefinition 2013

2013-04-11
Städerna bakom miljofordon.se, Stockholm och Malmö, använder nu den nya miljöbilsdefinitionen vid nyanskaffningar av både personbilar och lätta transportfordon till de egna bilflottorna.

I Stockholms stad har i princip alla nyanskaffningar varit miljöbilar de senaste åren och av hela fordonsparken (personbilar, lätta transporbilar samt lätta bussar) är 99 procent miljöbilsklassade enligt den definition som gällt fram till 2012. I april beslutade Stockholms kommunfullmäktige att staden framöver ska använda den skärpta miljöbilsdefinitionen (vägtrafikskattelagen, SFS 2006:227) vid nyanskaffningar och transportupphandlingar.

- I och med att vi skärper definitionen och även tillämpar den på transportbilar och lätta bussar höjer vi nu klimat och miljöambitionen ännu mer för vår egen bilpark konstaterar Gustaf Landahl avdelningschef på Miljöförvaltningen som även framhåller stadens interna mål för att fortsätta öka andelen elbilar i stadens bilpark.

Malmö Stad har som mål att 2015 ska samtliga fordon i Malmö stads lätta fordonsflotta vara miljöbilar, och alla nyanskaffningar ska följa den nya definitionen. Detta mål spetsas med att 75 procent av fordonen ska drivas med fordonsgas, el (inklusive laddhybrider) eller vätgas.

- Redan under första halvåret 2013 kommer fler än 40 el- eller gasfordon att levereras till Malmö stad, vilket betyder att 50 procent av vår flotta drivs av el och fordonsgas, kommenterar Björn Wickenberg, enhetschef på trafikmiljöenheten på Gatukontoret i Malmö.

Nu undrar vi som gör miljofordon.se hur din organisation formulerar miljökraven på de bilar ni skaffar. Berätta gärna för oss på kontakt@miljofordon.se

Senaste nyheter