Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Renault R-Space miljövänlig konceptbil

https://www.klimatsmart.se/images/news/renaultrspace250x140.jpg

Renault presenterar sin senaste konceptbil R-space i Geneve 2011. R-space är den tredje konceptbilen som tagit fram under ledning av Laurens van den Acker och representerar ”Familjen” i företagets livscykelinriktade designstrategi. R-space är utrustad med motorn Energy TCe Concept som är fullpackade med avancerade egenskaper. Denna direktinsprutade bensinmotor visar på det nya programmet med TCe-motorer som Renault kommer att börja lansera nästa år. Denna trecylindriga konceptmotor med en cylindervolym på 900 cm3 är ett resultat av Renault-Nissan-alliansen. Parad med en automatisk dubbel-kopplings-växellåda har den prestanda som en 1,6-litersmotor på 100 hk (80 kW) med ett vridmoment på max 160 Nm. CO2-utsläppet har begränsats till låga 95g/km med en bränsleförbrukning på bara 0.37 l/mil. Motorn Energy TCe Concept bekräftar Renaults strategi att krympa motorerna men har också ett paket med innovativ bränslebesparande och utsläppsreducerande teknik som kommer att finnas på nästa motorgeneration. På listan hittar vi saker som direktinsprutning, en nyutvecklad typ av radio frequency tändstift, ett EGR[1] Boost system, ett Stop&Start-system – och även en oljepump en variabel kapacitet. Som tillägg till det arbete som gjorts för att minimera inre friktion har dessa funktioner resulterat i en klart märkbar reduktion av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp utan att göra avkall på prestanda. Förbränningssystemet har också ägnats särskild omsorg, med variabla kamaxeltider och det förbättrade kompakta grenröret med integrerad turbo ger utmärkt acceleration särskilt vid låga motorvarvtal. Direktinsprutade bensinmotorer: bränslet sprutas under högt tryck direkt in i förbränningsrummet. I kombination med de nya Radio Frequency-tändstiften, som förstärker gniststorleken (upp till 1000 gånger större än i ett konventionellt system) så för insprutningssystemet upp förbränningen på en högeffektiv nivå. Detta genombrott i insprutningsteknik är resultatet av ett utvecklingssamarbete med BorgWarner Beru Systems. Som fallet är med vissa dieselmotorer som den nya dCi 130, fångar EGR Boost technology upp avgaserna efter att de har passerat turbon och efterbehandligssystemet. Avgaserna kyls ner i en värmeväxlare innan de återförs i insugningssystemet före turbon. De följer därefter laddluftkylningsflödet innan de kommer in i förbränningsrummet för att optimera luft-bränsle-blandningen. På bensinmotorer hjälper denna teknik till att sänka förbränningstemperaturen och därigenom öka kompressionen och reducera CO2-utsläppen. Stopp&start: främst tack vare direktinsprutningen ger denna teknologi ultra-snabb stopp och omstart av motorn när bilen är stillastående. Den variabla oljepumpen reglerar oljeflödet efter motorns precisa krav för stunden och begränsar pumpens energiförbrukning. Ansträngningar att minska friktionsförluster har fokuserat särskilt noga på de 12 vipparmarna, kamkedjan och kolvmanteln. Ett temperaturstyrningsystem, hjälper slutligen till att värma upp motorn snabbare efter en kallstart. Om oljan når sin optimala viskositet snabbare så reduceras den inre friktionen. För att ytterligare reducera bränsleförbrukningen och förorenande utsläpp så är R-space utrustad med ett system som kallas DRIVING ECO². Med ett enkelt tryck på knappen "Eco" anpassar systemet motorns prestanda i relation till ett antal parametrar som påverkar energiförbrukningen (höjd ö h, yttertemperatur, användning av tilläggsvärmare etc). Funktionen "DRIVING ECO² Conseil" varnar och informerar föraren om det bästa körsättet för att köra ekonomiskt och säkert. R-space är också utrustad med Visio-System som bygger på en framåtriktad kamera som möjliggör funktioner som hjälper föraren. "DRIVING ECO²" fångar upp information i bilens närområde (trafikljus, övergångsställen etc), baserat på vilka funktionen "DRIVING ECO² Conseil" ger föraren råd om det mest ekonomiska körsättet i varje given situation. När kameran t ex upptäcker att en ljuskorsning växlar från grönt till rött så ger "DRIVING ECO²" rådet att sluta accelerera. Om å andra sidan kameran ser att vägen framåt är tillräckligt fri så ges rådet att raskt accelerera till tänkt hastighet. När resan är över betygsätter funktionen "DRIVING ECO² Score" förarens eco-körningsprestation och ger detaljerad information om olika parametrar som t ex bromsanvändning och motorbromsning. Detta hjälper föraren att utvärdera sin körteknik och dra nytta av konkreta råd. Det lustfyllda i att förbättra sin eco-körförmåga är något som man kan dela med sig av i realtid till passagerarna: barnen som spelar videospel på nackskyddsskärmarna i baksätet får automatiskt bonuspoäng om föraren uppnår ett gott eco-körningsbetyg.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Renault R-Space miljövänlig konceptbil

2011-03-01
Renault presenterar sin senaste konceptbil R-space i Geneve 2011. R-space är den tredje konceptbilen som tagit fram under ledning av Laurens van den Acker och representerar ”Familjen” i företagets livscykelinriktade designstrategi.

R-space är utrustad med motorn Energy TCe Concept som är fullpackade med avancerade egenskaper. Denna direktinsprutade bensinmotor visar på det nya programmet med TCe-motorer som Renault kommer att börja lansera nästa år. Denna trecylindriga konceptmotor med en cylindervolym på 900 cm3 är ett resultat av Renault-Nissan-alliansen. Parad med en automatisk dubbel-kopplings-växellåda har den prestanda som en 1,6-litersmotor på 100 hk (80 kW) med ett vridmoment på max 160 Nm. CO2-utsläppet har begränsats till låga 95g/km med en bränsleförbrukning på bara 0.37 l/mil.

Motorn Energy TCe Concept bekräftar Renaults strategi att krympa motorerna men har också ett paket med innovativ bränslebesparande och utsläppsreducerande teknik som kommer att finnas på nästa motorgeneration. På listan hittar vi saker som direktinsprutning, en nyutvecklad typ av radio frequency tändstift, ett EGR[1] Boost system, ett Stop&Start-system – och även en oljepump en variabel kapacitet. Som tillägg till det arbete som gjorts för att minimera inre friktion har dessa funktioner resulterat i en klart märkbar reduktion av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp utan att göra avkall på prestanda. Förbränningssystemet har också ägnats särskild omsorg, med variabla kamaxeltider och det förbättrade kompakta grenröret med integrerad turbo ger utmärkt acceleration särskilt vid låga motorvarvtal.

Direktinsprutade bensinmotorer: bränslet sprutas under högt tryck direkt in i förbränningsrummet. I kombination med de nya Radio Frequency-tändstiften, som förstärker gniststorleken (upp till 1000 gånger större än i ett konventionellt system) så för insprutningssystemet upp förbränningen på en högeffektiv nivå. Detta genombrott i insprutningsteknik är resultatet av ett utvecklingssamarbete med BorgWarner Beru Systems.
Som fallet är med vissa dieselmotorer som den nya dCi 130, fångar EGR Boost technology upp avgaserna efter att de har passerat turbon och efterbehandligssystemet. Avgaserna kyls ner i en värmeväxlare innan de återförs i insugningssystemet före turbon. De följer därefter laddluftkylningsflödet innan de kommer in i förbränningsrummet för att optimera luft-bränsle-blandningen. På bensinmotorer hjälper denna teknik till att sänka förbränningstemperaturen och därigenom öka kompressionen och reducera CO2-utsläppen.

Stopp&start: främst tack vare direktinsprutningen ger denna teknologi ultra-snabb stopp och omstart av motorn när bilen är stillastående. Den variabla oljepumpen reglerar oljeflödet efter motorns precisa krav för stunden och begränsar pumpens energiförbrukning. Ansträngningar att minska friktionsförluster har fokuserat särskilt noga på de 12 vipparmarna, kamkedjan och kolvmanteln.

Ett temperaturstyrningsystem, hjälper slutligen till att värma upp motorn snabbare efter en kallstart. Om oljan når sin optimala viskositet snabbare så reduceras den inre friktionen. För att ytterligare reducera bränsleförbrukningen och förorenande utsläpp så är R-space utrustad med ett system som kallas DRIVING ECO². Med ett enkelt tryck på knappen "Eco" anpassar systemet motorns prestanda i relation till ett antal parametrar som påverkar energiförbrukningen (höjd ö h, yttertemperatur, användning av tilläggsvärmare etc).

Funktionen "DRIVING ECO² Conseil" varnar och informerar föraren om det bästa körsättet för att köra ekonomiskt och säkert. R-space är också utrustad med Visio-System som bygger på en framåtriktad kamera som möjliggör funktioner som hjälper föraren. "DRIVING ECO²" fångar upp information i bilens närområde (trafikljus, övergångsställen etc), baserat på vilka funktionen "DRIVING ECO² Conseil" ger föraren råd om det mest ekonomiska körsättet i varje given situation. När kameran t ex upptäcker att en ljuskorsning växlar från grönt till rött så ger "DRIVING ECO²" rådet att sluta accelerera. Om å andra sidan kameran ser att vägen framåt är tillräckligt fri så ges rådet att raskt accelerera till tänkt hastighet.

När resan är över betygsätter funktionen "DRIVING ECO² Score" förarens eco-körningsprestation och ger detaljerad information om olika parametrar som t ex bromsanvändning och motorbromsning. Detta hjälper föraren att utvärdera sin körteknik och dra nytta av konkreta råd. Det lustfyllda i att förbättra sin eco-körförmåga är något som man kan dela med sig av i realtid till passagerarna: barnen som spelar videospel på nackskyddsskärmarna i baksätet får automatiskt bonuspoäng om föraren uppnår ett gott eco-körningsbetyg.
Källa: Renault

Senaste nyheter