Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Yttras guide om Greenwash & grön reklam

https://www.klimatsmart.se/images/news/yttra168x50c.png

Yttra Konsumentkommunikation har skapat en guide till hur du undviker vilseledande miljö- och hållbarhetsuttalanden i din marknadsföring, sk greenwash. Sajten heter www.greenwash.se och handlar om hur du kan upptäcka och undvika falsk och överdriven "grön" marknadsföring. Många företag använder olika miljöuttalanden i sin marknadsföring av varor och tjänster. Syftet är att på ett ofta kortfattat sätt beskriva sina produkters miljöfördelar, för att på så vis nå en miljömedveten kundgrupp. De miljöuttalanden som används förändras över tiden och speglar ofta de frågor som för tillfället har störst tyngd i miljödebatten. Mot bakgrund av senare tids diskussioner om globala klimatförändringar och vilken påverkan vi människor har genom vår produktion och konsumtion har till exempel olika former av klimatlöften blivit allt vanligare i marknadsföring. Hur trovärdiga är då dessa olika miljöuttalanden? Under perioden 12-16 maj 2010 genomförde YouGov Sweden, på uppdrag av Yttra, en undersökning bland män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Resultatet blev Yttras guide. För mer information, besök www.greenwash.se eller kontakta Yttra på 08-559 225 39 eller info@yttra.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Senaste nyheter