Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hållbarhetsredovisning på agendan

https://www.klimatsmart.se/images/news/wirten147x100.png

Wirtén PR & Kommunikation har fått i uppdrag att producera en hållbarhetsredovisning som omfattar verksamheterna inom HeidelbergCement Northern Europe. Med fokus på användbarhet ska man bland annat utveckla en ny webblösning som ska göra det enkelt för omvärlden att värdera företagets hållbarhetsarbete. HeidelbergCement har funnits i norra Europa sedan 1999, då man förvärvade Scancemkoncernen. Med kärnverksamheter som cement, fabriksblandad betong, ballast och prefabricerade betongelement är de med cirka 2 700 medarbetare verksamma i främst Sverige, Norge, Danmark och de baltiska länderna. Inom affärsområdet cement är Cementa med sina tre fabriker i Sverige exempel på ett välkänt varumärke. – Vi vill bli än mer kommunikativa och ännu tydligare berätta vad vi gör i vårt hållbarhetsarbete, säger Lena Carlman Malmström, informationschef på HeidelbergCement Northern Europe. Att i en hållbarhetsredovisning hitta en nivå som är användbar och ger mening för alla våra intressenter, är en utmaning som vi arbetat med under ett antal år. När vi nu ska göra vår tredje hållbarhetsredovisning föreslog Wirtén en lösning som håller ihop såväl print, webb som annat presentationsmaterial på ett tydligt och överskådligt sätt. Hållbarhetsredovisningen ska lyfta fram HeidelbergCement-bolagens hållbarhetsambition för 2020. Den görs både i tryckt form och i en webblösning där man kan följa betongens värdekedja och få mer information om hållbarhetsarbetet i företagets olika affärsområden. Redovisningen ska följa GRI, den globalt ledande standarden för hållbarhetsredovisningar, som är ett etablerat ramverk för hur man kommunicerar en organisations ekonomiska, miljömässiga och sociala påverkan. – Att systematiskt arbeta med och koppla samman ett företags miljö- och hållbarhetsarbete med värdeskapande kommunikation blir allt viktigare för företag och organisationer. Vi ser fram emot att vara med och tydliggöra HeidelbergCements hållbarhetsarbete, säger Lars Wirtén, vd Wirtén PR & Kommunikation. För mer information, kontakta: Lars Wirtén, lars@wirten.se, 040-607 32 51 Lena Carlman Malmström, lena.carlman-malmstrom@heidelbergcement.com, 08–587 969 25.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hållbarhetsredovisning på agendan

2011-10-25
Wirtén PR & Kommunikation har fått i uppdrag att producera en hållbarhetsredovisning som omfattar verksamheterna inom HeidelbergCement Northern Europe. Med fokus på användbarhet ska man bland annat utveckla en ny webblösning som ska göra det enkelt för omvärlden att värdera företagets hållbarhetsarbete.

HeidelbergCement har funnits i norra Europa sedan 1999, då man förvärvade Scancemkoncernen. Med kärnverksamheter som cement, fabriksblandad betong, ballast och prefabricerade betongelement är de med cirka 2 700 medarbetare verksamma i främst Sverige, Norge, Danmark och de baltiska länderna. Inom affärsområdet cement är Cementa med sina tre fabriker i Sverige exempel på ett välkänt varumärke.

– Vi vill bli än mer kommunikativa och ännu tydligare berätta vad vi gör i vårt hållbarhetsarbete, säger Lena Carlman Malmström, informationschef på HeidelbergCement Northern Europe. Att i en hållbarhetsredovisning hitta en nivå som är användbar och ger mening för alla våra intressenter, är en utmaning som vi arbetat med under ett antal år. När vi nu ska göra vår tredje hållbarhetsredovisning föreslog Wirtén en lösning som håller ihop såväl print, webb som annat presentationsmaterial på ett tydligt och överskådligt sätt.

Hållbarhetsredovisningen ska lyfta fram HeidelbergCement-bolagens hållbarhetsambition för 2020. Den görs både i tryckt form och i en webblösning där man kan följa betongens värdekedja och få mer information om hållbarhetsarbetet i företagets olika affärsområden. Redovisningen ska följa GRI, den globalt ledande standarden för hållbarhetsredovisningar, som är ett etablerat ramverk för hur man kommunicerar en organisations ekonomiska, miljömässiga och sociala påverkan.

– Att systematiskt arbeta med och koppla samman ett företags miljö- och hållbarhetsarbete med värdeskapande kommunikation blir allt viktigare för företag och organisationer. Vi ser fram emot att vara med och tydliggöra HeidelbergCements hållbarhetsarbete, säger Lars Wirtén, vd Wirtén PR & Kommunikation.

För mer information, kontakta:
Lars Wirtén, lars@wirten.se, 040-607 32 51
Lena Carlman Malmström, lena.carlman-malmstrom@heidelbergcement.com, 08–587 969 25.

Senaste nyheter