Redaktör:
Jens Ljunggren
Priset på utsläppsrätter når 100 euro per ton
2023-03-06
Jakop Dalunde i EU-parlamentet
EU:s enskilt viktigaste instrument i klimatpolitiken är utsläppshandeln. Så sent som julen 2020 passerades det dåvarande rekordet på 30 euro per ton koldioxid och i maj 2021 passerades för första gången 50 euro per ton. Sedan dess har priset för det mesta legat runt 40-80 euro.
För första gången någonsin kostar det nu över 100 euro att släppa ut ett ton koldioxid, då priset runt 13:00-tiden på tisdagen 21 februari 2023 var uppe på 104 euro och 80 cent.
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna kommenterar: – Den fossila erans dagar är räknade, framtiden är förnybar. När det kostar att släppa ut koldioxid så skapar vi starka incitament för Europas industrier att ställa om till förnybara och innovativa tekniker, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker
– Det här är en fantastisk utveckling och visar att utsläppshandeln äntligen fungerar som det är tänkt. Enligt bedömare förväntas snittpriset ligga på runt 80 euro under 2023 och runt 95 euro under 2024, men det är möjligt att de prognoserna nu slås, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker
– Nu under våren kommer Europaparlamentet rösta om överenskommelsen om en revidering av utsläppshandeln. Även om vi gröna hade velat gå ännu längre så är det otroligt viktigt att vi nu får igenom den skärpning av systemet som gör så att EU kan nå nollutsläpp inom industrin till runt 2038 säger Jakop Dalunde.
Bakgrund, det här är EU:s utsläppshandelssystem:
Utsläppshandeln, EU ETS, är den europeiska motsvarigheten till en koldioxidskatt, men istället för en skatt på utsläpp är det ett handelssystem. Det fungerar så att EU har begränsat hur många utsläppsrätter det finns, det vill säga hur mycket koldioxid som får släppas ut av industrin och energiproducenterna. Utsläppsrätterna auktioneras därefter ut till industrin och energiproducenter, vilket gör att det är marknaden själv som sätter priset. Därefter kan aktörerna själva köpa och sälja utsläppsrätterna på en marknad.
Bakgrund, revideringen av utsläppshandeln:
Sommaren 2021 presenterade EU-kommissionen sitt stora lagpaket på klimatområdet, Fit for 55, där en av de viktigaste pusselbitarna var en revidering av EU:s utsläppshandeln (EU ETS). I december 2022 nåddes en överenskommelse mellan Europaparlamentet, Ministerrådet och Kommissionen som innebär en minskningstakt av den årliga mängd utsläppsrätter som delas ut som gör så att vi når nollutsläpp inom industrin och kraftproduktionen till 2038. Därtill vidgas utsläppshandeln till bland annat sjöfarten. Dessutom kommer den fria tilldelningen, det vill säga de utsläppsrätter som delas ut gratis till industrin istället för att auktioneras, att halveras till 2030.
Jakop Dalunde har varit den gröna gruppens förhandlare kring revideringen av utsläppshandeln i både transportutskottet och industriutskottet under det senaste året.
För första gången någonsin kostar det nu över 100 euro att släppa ut ett ton koldioxid, då priset runt 13:00-tiden på tisdagen 21 februari 2023 var uppe på 104 euro och 80 cent.
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna kommenterar: – Den fossila erans dagar är räknade, framtiden är förnybar. När det kostar att släppa ut koldioxid så skapar vi starka incitament för Europas industrier att ställa om till förnybara och innovativa tekniker, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker
– Det här är en fantastisk utveckling och visar att utsläppshandeln äntligen fungerar som det är tänkt. Enligt bedömare förväntas snittpriset ligga på runt 80 euro under 2023 och runt 95 euro under 2024, men det är möjligt att de prognoserna nu slås, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker
– Nu under våren kommer Europaparlamentet rösta om överenskommelsen om en revidering av utsläppshandeln. Även om vi gröna hade velat gå ännu längre så är det otroligt viktigt att vi nu får igenom den skärpning av systemet som gör så att EU kan nå nollutsläpp inom industrin till runt 2038 säger Jakop Dalunde.
Bakgrund, det här är EU:s utsläppshandelssystem:
Utsläppshandeln, EU ETS, är den europeiska motsvarigheten till en koldioxidskatt, men istället för en skatt på utsläpp är det ett handelssystem. Det fungerar så att EU har begränsat hur många utsläppsrätter det finns, det vill säga hur mycket koldioxid som får släppas ut av industrin och energiproducenterna. Utsläppsrätterna auktioneras därefter ut till industrin och energiproducenter, vilket gör att det är marknaden själv som sätter priset. Därefter kan aktörerna själva köpa och sälja utsläppsrätterna på en marknad.
Bakgrund, revideringen av utsläppshandeln:
Sommaren 2021 presenterade EU-kommissionen sitt stora lagpaket på klimatområdet, Fit for 55, där en av de viktigaste pusselbitarna var en revidering av EU:s utsläppshandeln (EU ETS). I december 2022 nåddes en överenskommelse mellan Europaparlamentet, Ministerrådet och Kommissionen som innebär en minskningstakt av den årliga mängd utsläppsrätter som delas ut som gör så att vi når nollutsläpp inom industrin och kraftproduktionen till 2038. Därtill vidgas utsläppshandeln till bland annat sjöfarten. Dessutom kommer den fria tilldelningen, det vill säga de utsläppsrätter som delas ut gratis till industrin istället för att auktioneras, att halveras till 2030.
Jakop Dalunde har varit den gröna gruppens förhandlare kring revideringen av utsläppshandeln i både transportutskottet och industriutskottet under det senaste året.
Källa: Miljöpartiet de gröna
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…