Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Jetpak gör inte som strutsen

https://www.klimatsmart.se/images/news/jetpak250x46xa.jpg

Det vill säga, sticker huvudet i sanden. Att det nordiska express- och logistik företaget Jetpak, tillsammans med transportbranschens övriga aktörer är en av bovarna till stora mängder koldi-oxidutsläpp, råder det inget tvivel om. - Branschen har de senaste åren fokuserat på att tillmötesgå opinionen och kundernas krav genom olika klimatförbättrande initiativ. Sammanhang vi på Jetpak naturligtvis har och kommer fortsätta att medverka i, säger Eva Bergström, Director HR and Sustaina-bility, Jetpak Group. Exempel på sådana initiativ är deltagandet i fallstudier tillsammans med institutionen för eko-nomisk och industriell utveckling på Linköpings Universitet och som medlem i Nätverket för Transporter och Miljön (NTM). - Vi vill göra mer och erbjuder idag alla våra kunder information i både bokningsbekräftel-sen och på fakturan om just deras pakets faktiska klimatpåverkan. Det gör vi till alla våra kunder, stora som små, utan krav på större volymer och utan extra kostnad. Ge-nom kunskap och medvetande kan vi också aktivt styra våra bilar och val av flygplan, som ju utgör grunden för transporten, fortsätter Eva. Redan för två år sedan lanserade Jetpak möjligheten för alla dess kunder att få information om varje pakets direkta klimatpåverkan i form av en detaljerad koldioxid (Co2) deklaration per för-sändelse. Något som för den icke initierade kan anses som självklart och något som alla trans-portörer erbjuder. Dock är det så att Jetpak inte använder några schablonvärden, som bran-schen i stort, utan redovisar de faktiska utsläppen. Detta kan Jetpak eftersom de till skillnad från andra vet exakt vilken bil, vilket paket som ska hämtas och levereras var och när och också vet huruvida det kommer samlastas eller inte. - Vi gör inte som strutsen och många andra, vi vet ju alla att vi påverkar klimatet genom våra transporter. Vi är ärliga. Även om vi på ett smart sätt producerar våra tjänster med bil och flyg i kombination, befinner vi ju oss i transportnäringen och släpper ut koldioxid och andra miljöfarliga ämnen. Det handlar om att ta ansvar, från både det som jag kan göra i vardagen, till fördelen att arbeta i ett företag där vi gemensamt kan påverka, av-slutar Charlotte Hansson, vd, Jetpak Sverige. För mer information, kontakta: Eva Bergström, HR & Sustainability, Jetpak Group, 0733-685 306, eva.bergstrom@jetpak.se Charlotte Hansson, vd, Jetpak Sverige, 0733-685 302, charlotte.hansson@jetpak.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Jetpak gör inte som strutsen

2011-12-21
Det vill säga, sticker huvudet i sanden. Att det nordiska express- och logistik företaget Jetpak, tillsammans med transportbranschens övriga aktörer är en av bovarna till stora mängder koldi-oxidutsläpp, råder det inget tvivel om.

- Branschen har de senaste åren fokuserat på att tillmötesgå opinionen och kundernas krav genom olika klimatförbättrande initiativ. Sammanhang vi på Jetpak naturligtvis har och kommer fortsätta att medverka i, säger Eva Bergström, Director HR and Sustaina-bility, Jetpak Group.

Exempel på sådana initiativ är deltagandet i fallstudier tillsammans med institutionen för eko-nomisk och industriell utveckling på Linköpings Universitet och som medlem i Nätverket för Transporter och Miljön (NTM).

- Vi vill göra mer och erbjuder idag alla våra kunder information i både bokningsbekräftel-sen och på fakturan om just deras pakets faktiska klimatpåverkan. Det gör vi till alla våra kunder, stora som små, utan krav på större volymer och utan extra kostnad. Ge-nom kunskap och medvetande kan vi också aktivt styra våra bilar och val av flygplan, som ju utgör grunden för transporten, fortsätter Eva.

Redan för två år sedan lanserade Jetpak möjligheten för alla dess kunder att få information om varje pakets direkta klimatpåverkan i form av en detaljerad koldioxid (Co2) deklaration per för-sändelse. Något som för den icke initierade kan anses som självklart och något som alla trans-portörer erbjuder. Dock är det så att Jetpak inte använder några schablonvärden, som bran-schen i stort, utan redovisar de faktiska utsläppen. Detta kan Jetpak eftersom de till skillnad från andra vet exakt vilken bil, vilket paket som ska hämtas och levereras var och när och också vet huruvida det kommer samlastas eller inte.

- Vi gör inte som strutsen och många andra, vi vet ju alla att vi påverkar klimatet genom våra transporter. Vi är ärliga. Även om vi på ett smart sätt producerar våra tjänster med bil och flyg i kombination, befinner vi ju oss i transportnäringen och släpper ut koldioxid och andra miljöfarliga ämnen. Det handlar om att ta ansvar, från både det som jag kan göra i vardagen, till fördelen att arbeta i ett företag där vi gemensamt kan påverka, av-slutar Charlotte Hansson, vd, Jetpak Sverige.

För mer information, kontakta:
Eva Bergström, HR & Sustainability, Jetpak Group, 0733-685 306, eva.bergstrom@jetpak.se
Charlotte Hansson, vd, Jetpak Sverige, 0733-685 302, charlotte.hansson@jetpak.se.
Källa: Jetpak

Senaste nyheter