Kategorier
- Alla
- Allmänt
- Bilar & Fordon
- Ekonomi
- Energi
- Hem & Trädgård
- Hotell & Resor
- Industri & Teknik
- It & Media
- Kläder & Mode
- Mat & Dryck
- Bröd
- Eko-butiker
- Fisk & Skaldjur
- Frukt & Grönt
- Fågel & Kyckling
- Glass
- Grossister (mat)
- Gårdsbutiker
- Hemleverans
- Hälsokost & tillskott
- Kaffe, Te & Kryddor
- Kött
- Mataffärer
- Mejeri
- Middagsprenumeration
- Storköksleverantörer
- Sötsaker & Snacks
- Vegetariskt & Vegan
- Ägg
- Öl & Vin
- Övriga drycker
- Övriga matvaror
- Restaurang & Nöjen
- Shopping
- Sport & Fritid
- Transport
- Utbildning & kurser

Redaktör:
Jens Ljunggren
Hälften av alla lastbilar ska vara elektriska 2030
2020-09-25

50 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det skriver Mattias Bergman, vd BIL Sweden, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i Dagens Industri idag.
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
Källa: Fossilfritt Sverige
Senaste nyheter
-
2021-01-20
Kock och teknikföretag tilldelas Nackas miljöpris 2020Sofia Good, kock på Optimus förskola, och teknikföretaget Svenska Rotormaskiner tilldelas Nacka… -
2021-01-18
Världsunikt svenskt cirkulärt golvprojekt sparar 100 ton CO2I IKEA varuhuset i Kungens Kurva som renoveras just nu har 10 000 kvm gamla golv rivits ut och… -
2021-01-15
Top Ten listar Sveriges mest energieffektiva produkterUppvärmning av bostäder och lokaler står för en stor del av energianvändningen i Sverige under… -
2021-01-13
Stora brister i märkning av produkter som innehåller bekämpningsmedelVaror som är behandlade med biocider, en typ av bekämpningsmedel, saknar ofta rätt märkning. Det… -
2021-01-11
HKScan siktar på noll klimatpåverkan år 2040HKScan har som mål att uppnå netto noll klimatavtryck i företagets egen industriella produktion i… -
2021-01-08
Grön el till tågen på Öresundsbron minskar klimatpåverkan med 70%Alla tåg som rullar över Öresundsbrons järnväg drivs nu på grön el, bland annat från vindkraft. Och… -
2020-12-18
Gröna Rehab hjälper mot stressrelaterade problemIntresserad av grön rehab och forskning om hur naturen kan påverka hälsa och välbefinnande? I boken… -
2020-12-16
Nu kör över 100 bussar i Göteborg på biogasNu rullar över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet på biogas från E.ON. På lucia var det… -
2020-12-14
1000 kvm solceller på ny kontorsbyggnad i GöteborgKallebäcks Terrassers nya stora kontorsbyggnad blir självförsörjande på förnybar energi. Save by… -
2020-12-11
EUs utsläpp av växthusgaser de lägsta på 30 årKommissionen uppger i sin lägesrapport om EU:s klimatåtgärder för 2019 att utsläppen av…