Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Olympiska Bilspelet: en svensk seger

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister240x65gjigheha.jpg

Gröna Bilister har korat världsmästarna i fem olympiska bilgrenar; Grön Bilmarknad, Elbilsomställning, Biobränslesatsning, Grönaste bilföretag och Bilalternativ. Hela resultatet publiceras i Auto, Motor & Sport. - Sverige är inte så världsledande som vi ofta tror, och är enbart bäst i Biobränslesatsning, med en outsiderposition inom Grön Bilmarknad. Det är dags att höja de sveska ambitionerna, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister. Grön Bilmarknad 1) Frankrike 2) Portugal 3) Holland, Outsider: Sverige Portugals nybilsförsäljning släpper i genomsnitt ut blott 122,7 g CO2 per kilometer enligt JATOs officiella siffror. Det är lägst i hela Europa och därmed troligen världen – utsläppen i USA, Kina och Japan ligger långt högre och för många växande marknader saknas bra statistik. Marknader där bilförsäljningen ökar snabbt har dock sällan låga utsläpp per bil, eftersom få vill välja den snålaste bilen. Holland skuggar Portugal med 126,2 gram, men minskade med hela 9,4% i fjol, mer än dubbelt så snabbt som portugiserna och kan alltså överta toppositionen redan i år. Frankrikes utsläpp är ”bara” femte lägst, men bonus-malus-modellen för beskattning av bilar pressar ner förbrukningen utan att behöva kosta statskassan något, accepteras av bilhandeln, överförs nu till helt andra sektorer som vitvaror och går på export till andra länder. Sverige utredde en sådan ”Robin Hood-skatt” på bilar i fjol och en majoritet i riksdagen vill införa den nästa år. Därmed är guldet franskt. Sverige är utmanare, trots att de officiella utsläppen är hela 143,5 g CO2/km. De är lägst av alla om reglerna ändras så att vi kan tillgodoräkna Europas högsta andel biobränsle i fordonsmixen, med en genomsnittlig utsläppsminskning på 50%. Elbilsomställning 1) Estland 2) Norge 3) Frankrike, Outsider: Kina Lilla Estland satsade sina inkomster från utsläppshandeln på avgasfri bilism. Nu har de 200 snabbladdningsstationer för elbilar, Sverige ett tiotal. I år köper estniska staten in 500 elbilar och delbetalar 500 till. Detta på en totalmarknad på 15 000 bilar ger en elbilsandel på sju procent, fem gånger mer än Norge som annars med rätta hyllas för att ha flest elbilar per invånare. Norges andraplats beror främst på att elbilar slipper den höga registreringsavgiften som alla andra typer av bilar beskattas med samt att elbilarna får köra i bussfilen i flera städer - klart möjligt att ta efter för Sverige! Frankrike har med stark stimulans byggt upp egen elbilsindustri, och har med Paris Autolib världens största flotta av elbilar för uthyrning. Kina är outsider; deras elbilsmål är enormt ambitiöst men hittills går omställningen trögt och de första elbilarna övertygar inte. Får se hur det blir med NEVS-Saaben.... Biobränslesatsning 1) Sverige 2) Brasilien 3) USA, Outsider: Sydafrika Se där, en svensk seger! Sverige vinner för att ha störst bredd på biobränslesidan; den största fordonsflottan och de flesta mackarna för biogas i världen, E85 på varannan mack och en världsledande satsning på biodiesel från två ledande drivmedelsbolag. Brasilien är världsledande på etanol, har ställt om så många bilar att de inte längre kan exportera etanolen och exporterar nu istället kunskapen till Afrika och Sydostasien. Biodieselproduktionen är från soja, som faktiskt hotar regnskogen (vilket etanolen inte gör), och på biogas händer ingenting. USA kritiseras för ohållbar majsetanol och miljoner Flexifuel-bilar som bara körs på bensin, men det ger en enorm potential för snabb omställning som nu snabbt förverkligas. Kalifornien leder vägen med tuffa krav på bilindustrin att leverera Zero Emission Vehicles. Sydafrika utmanar, med en sprillans ny handlingsplan för att ersätta importerad bensin och diesel med lokalt producerad biodiesel och etanol, kombinerat med Black Empowerment. Här är elbilen inte ett grönt alternativ; 97% kol i elmixen gör utsläppen skyhöga även om bilen saknar avgasrör. Övriga Afrika tittar, lär och följer efter! Grönaste bilföretag 1) Toyota 2) Fiat 3) BMW, Outsider: Nissan-Renault Den mest subjektiva grenen som efter omstart och många protester går till Toyota, för att ha producerat över tre miljoner hybrider och i praktiken grundat en global miljöbilsomställning, för att i år bli världens största tillverkare av laddhybrider och för att ha en utpräglat grön produktion. Men deras utsläpp har minskat långsammare än konkurrenternas, så japanerna får se upp! Fiat har med god marginal lägst utsläpp av alla märken på EU-marknaden, 118,2 g CO2/km, och minskar dessutom snabbare än snittet. De är också duktiga på gasbilar och har gjort det trendigt att välja små bilar. BMW prenumererar på segern i Dow Jones hållbarhetsindex, men i Bil-OS blir det en tredjeplats, för snabba utsläppsminskningar med Efficient Dynamics-konceptet och för en mycket spännande satsning på elbilar och nya lättviktsmaterial. Nissan-Renault får outsiderpriset för att vara enda volymtillverkare som på allvar satsar på elbilar, men omfokuseringen från småbilar som Micra och Twingo till Qashqai och Koleos drar upp utsläppen och ner betyget. Bilalternativ 1) Singapore 2) Schweiz 3) Japan, Outsider: Frankrike Singapore uppfann trängselavgifterna redan 1975 och modellen har legat till grund för mängder av andra städer som behöver minska bilismens utsläpp. Begränsningar i antalet biltillstånd håller också nere trafiken, alltihop godtaget också av bilistorganisationerna eftersom det kombinerats med utmärkta möjligheter att åka vart som helst, när som helst utan bilen, snabbt, billigt och utan förseningar. Schweiz är världsledande på bilpooler, som fullt ut är integrerade i kollektivtrafiken. De har ett väl utbyggt system för att ställa bilen på tåget, städerna satsar på kollektivtrafiken så att den tar alltfler marknadsandelar gentemot bilen och åtskilliga skidorter tillåter inte alls privatbilism i innerstäderna, vilket bara ökat populariteten bland jet set-skidåkarna. I Japan måste man ha parkeringsplats för att få köpa bil, och att hitta en p-ruta i Tokyo är inte lätt. Lägre krav på mikrobilarna har skapat en egen nischmarknad som nu så smått går på export, men det räcker bara till en tredjeplats eftersom det finns ett inslag av tvång mot bilismen. Frankrike kniper outside-platsen; det är ett bilberoende land med usel kollektivtrafik utanför TGV-nätet, men framgången med lånecyklar och låne-elbilar i Paris pekar på att mycket kan ske snabbt. För mer information, kontakta: Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Olympiska Bilspelet: en svensk seger

2012-07-30
Gröna Bilister har korat världsmästarna i fem olympiska bilgrenar; Grön Bilmarknad, Elbilsomställning, Biobränslesatsning, Grönaste bilföretag och Bilalternativ. Hela resultatet publiceras i Auto, Motor & Sport.

- Sverige är inte så världsledande som vi ofta tror, och är enbart bäst i Biobränslesatsning, med en outsiderposition inom Grön Bilmarknad. Det är dags att höja de sveska ambitionerna, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Grön Bilmarknad
1) Frankrike 2) Portugal 3) Holland, Outsider: Sverige
Portugals nybilsförsäljning släpper i genomsnitt ut blott 122,7 g CO2 per kilometer enligt JATOs officiella siffror. Det är lägst i hela Europa och därmed troligen världen – utsläppen i USA, Kina och Japan ligger långt högre och för många växande marknader saknas bra statistik. Marknader där bilförsäljningen ökar snabbt har dock sällan låga utsläpp per bil, eftersom få vill välja den snålaste bilen. Holland skuggar Portugal med 126,2 gram, men minskade med hela 9,4% i fjol, mer än dubbelt så snabbt som portugiserna och kan alltså överta toppositionen redan i år. Frankrikes utsläpp är ”bara” femte lägst, men bonus-malus-modellen för beskattning av bilar pressar ner förbrukningen utan att behöva kosta statskassan något, accepteras av bilhandeln, överförs nu till helt andra sektorer som vitvaror och går på export till andra länder. Sverige utredde en sådan ”Robin Hood-skatt” på bilar i fjol och en majoritet i riksdagen vill införa den nästa år. Därmed är guldet franskt. Sverige är utmanare, trots att de officiella utsläppen är hela 143,5 g CO2/km. De är lägst av alla om reglerna ändras så att vi kan tillgodoräkna Europas högsta andel biobränsle i fordonsmixen, med en genomsnittlig utsläppsminskning på 50%.

Elbilsomställning
1) Estland 2) Norge 3) Frankrike, Outsider: Kina
Lilla Estland satsade sina inkomster från utsläppshandeln på avgasfri bilism. Nu har de 200 snabbladdningsstationer för elbilar, Sverige ett tiotal. I år köper estniska staten in 500 elbilar och delbetalar 500 till. Detta på en totalmarknad på 15 000 bilar ger en elbilsandel på sju procent, fem gånger mer än Norge som annars med rätta hyllas för att ha flest elbilar per invånare. Norges andraplats beror främst på att elbilar slipper den höga registreringsavgiften som alla andra typer av bilar beskattas med samt att elbilarna får köra i bussfilen i flera städer - klart möjligt att ta efter för Sverige! Frankrike har med stark stimulans byggt upp egen elbilsindustri, och har med Paris Autolib världens största flotta av elbilar för uthyrning. Kina är outsider; deras elbilsmål är enormt ambitiöst men hittills går omställningen trögt och de första elbilarna övertygar inte. Får se hur det blir med NEVS-Saaben....

Biobränslesatsning
1) Sverige 2) Brasilien 3) USA, Outsider: Sydafrika
Se där, en svensk seger! Sverige vinner för att ha störst bredd på biobränslesidan; den största fordonsflottan och de flesta mackarna för biogas i världen, E85 på varannan mack och en världsledande satsning på biodiesel från två ledande drivmedelsbolag. Brasilien är världsledande på etanol, har ställt om så många bilar att de inte längre kan exportera etanolen och exporterar nu istället kunskapen till Afrika och Sydostasien. Biodieselproduktionen är från soja, som faktiskt hotar regnskogen (vilket etanolen inte gör), och på biogas händer ingenting. USA kritiseras för ohållbar majsetanol och miljoner Flexifuel-bilar som bara körs på bensin, men det ger en enorm potential för snabb omställning som nu snabbt förverkligas. Kalifornien leder vägen med tuffa krav på bilindustrin att leverera Zero Emission Vehicles. Sydafrika utmanar, med en sprillans ny handlingsplan för att ersätta importerad bensin och diesel med lokalt producerad biodiesel och etanol, kombinerat med Black Empowerment. Här är elbilen inte ett grönt alternativ; 97% kol i elmixen gör utsläppen skyhöga även om bilen saknar avgasrör. Övriga Afrika tittar, lär och följer efter!

Grönaste bilföretag
1) Toyota 2) Fiat 3) BMW, Outsider: Nissan-Renault
Den mest subjektiva grenen som efter omstart och många protester går till Toyota, för att ha producerat över tre miljoner hybrider och i praktiken grundat en global miljöbilsomställning, för att i år bli världens största tillverkare av laddhybrider och för att ha en utpräglat grön produktion. Men deras utsläpp har minskat långsammare än konkurrenternas, så japanerna får se upp! Fiat har med god marginal lägst utsläpp av alla märken på EU-marknaden, 118,2 g CO2/km, och minskar dessutom snabbare än snittet. De är också duktiga på gasbilar och har gjort det trendigt att välja små bilar. BMW prenumererar på segern i Dow Jones hållbarhetsindex, men i Bil-OS blir det en tredjeplats, för snabba utsläppsminskningar med Efficient Dynamics-konceptet och för en mycket spännande satsning på elbilar och nya lättviktsmaterial. Nissan-Renault får outsiderpriset för att vara enda volymtillverkare som på allvar satsar på elbilar, men omfokuseringen från småbilar som Micra och Twingo till Qashqai och Koleos drar upp utsläppen och ner betyget.

Bilalternativ
1) Singapore 2) Schweiz 3) Japan, Outsider: Frankrike
Singapore uppfann trängselavgifterna redan 1975 och modellen har legat till grund för mängder av andra städer som behöver minska bilismens utsläpp. Begränsningar i antalet biltillstånd håller också nere trafiken, alltihop godtaget också av bilistorganisationerna eftersom det kombinerats med utmärkta möjligheter att åka vart som helst, när som helst utan bilen, snabbt, billigt och utan förseningar. Schweiz är världsledande på bilpooler, som fullt ut är integrerade i kollektivtrafiken. De har ett väl utbyggt system för att ställa bilen på tåget, städerna satsar på kollektivtrafiken så att den tar alltfler marknadsandelar gentemot bilen och åtskilliga skidorter tillåter inte alls privatbilism i innerstäderna, vilket bara ökat populariteten bland jet set-skidåkarna. I Japan måste man ha parkeringsplats för att få köpa bil, och att hitta en p-ruta i Tokyo är inte lätt. Lägre krav på mikrobilarna har skapat en egen nischmarknad som nu så smått går på export, men det räcker bara till en tredjeplats eftersom det finns ett inslag av tvång mot bilismen. Frankrike kniper outside-platsen; det är ett bilberoende land med usel kollektivtrafik utanför TGV-nätet, men framgången med lånecyklar och låne-elbilar i Paris pekar på att mycket kan ske snabbt.

För mer information, kontakta:
Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.

Senaste nyheter