Nya bränslesnåla Volkswagen Sharan
https://www.klimatsmart.se/images/news/volkswagensharan250x166a.jpg
När nya Volkswagen Sharan nu presenteras på bilsalongen i Genève handlar det om en MPV (Multi Purpose Vehicle) som med 5,4 liter/100 km sätter världsrekord i sin klass när det gäller bränsleekonomi. Andra highlights är stolskonceptet ”EasyFold” med upp till sju sittplatser.
Med över 600.000 bilar sålda är Volkswagen Sharan – som för första gången presenterades 1995 – favoritfordonet hos otaliga familjer runt om i Europa. Och nu kommer – med världspremiär på bilsalongen i Genève den 4-14 mars – en helt ny generation av denna storsäljare.
Nya Sharan har förbättrats på alla områden Det finns bara två delar som nya och gamla Sharan har gemensamt och det är de båda solskydden! Allting annat – varje skruv, varje komponent hos exteriören och interiören samt all teknik, inklusive TDI- och TSI-motorerna (103 kW/140 hk till 147 kW/200 hk) och växellådorna (DSG som tillval) – är nya.
Sharan ”version 3.0” erbjuder världsrekordprestanda när det gäller bränsleekonomi: Med 5,4 liter per 100 km har 140-hästars Sharan 2.0 TDI lägre bränsleförbrukning än någon annan MPV i denna klass.
Kännetecknande för nya Sharan är ett komplett nytt designkoncept. Insteget till baksätet sker nu via skjutdörrar och interiören bjuder på det mycket flexibla EasyFold-sätessystemet med upp till sju, enkelt justerbara stolar. Kvalitetskänslan har också varit ett fokusområde vid utvecklingen och alla detaljer har utvecklats med ”Fingerspitzengefühl”. Säkerheten är också på högsta nivå med sju krockkuddar, och som tillval erbjuds bl.a ”Dynamic Light Assist”- automatisk helljusassistent, Bi-xenon-strålkastare med LED-varselljus och –positionsljus) och många andra smarta detaljer. En annan nyhet hos Sharan är adaptivt chassi (DCC) och ett nivåregleringssystem. Nya Sharan har skräddarsytts för familjer med två eller fler barn och företag som kör många mil och som behöver färdas bekvämt men med extra utrymme.
Nya Sharan erbjuder kör- och vägegenskaper som matchar den nivå av komfort och dynamik som finns i Passat. Ökad bekvämlighet och säkerhet ges genom en elektronisk parkeringsbroms och som tillval Park Assist av andra generationen. Det sistnämnda innebär automatisk styrning vid parkering i ännu mindre utrymmen, t ex på trottoarer, mellan träd och även i hörn samt dessutom – för första gången i en MPV – för parkering i vinkel. Sofistikerad teknik hos underhållningssystemen, ett stort, eldrivet panoramasoltak (med 300 procent större öppning än hos en konventionell sollucka) och en kraftfull 3-zons klimatanläggning som garanterar bästa komfort för resor när som helst på året.
Sharans fyra direktinsprutade, överladdade bensin- (TSI) och turbodiesel- (TDI) motorer är upp till 21 procent bränslesnålare än hos föregångaren. De två TSI-motorerna levererar 110 kW/150 hk respektive 147 kW/200 hk medan TDI-motorerna utvecklar 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk. Motorerna upp till 170 hästkrafter är utrustade med start-stopp-system och rekuperation (återvinning av kinetisk energi som tillfälligt lagras i batteriet).
Med en snittförbrukning på 5,4 liter per 100 km (143 g/km CO2) sätter 140-hästarsversionen av Sharan 2.0 TDI – toppfart 192 km/h – en ny standard för bränsleeffektivitet i detta segment. Med 70 liters tank blir den teoretiska räckvidden hela 1 296 kilometer. Båda TDI-motorerna är utrustade med en SCR-katalysator (SCR = selektiv katalytisk reduktion), som eliminerar kväveoxider (NOx) och gör Nya Sharan TDI till en av de renaste MPV-bilarna på marknaden. Nytt är också att alla motorer också kan erbjudas i kombination med Volkswagens effektiva direktväxellåda (DSG) – den nya tidens automatlåda. Till 200-hästars TSI kommer till och med DSG att vara standard.
För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.