Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nya Audi A8 hybrid

https://www.klimatsmart.se/images/news/audi_logo.gif

Kraft som i en stor V6, bränsleekonomi som en blygsam fyrcylindrig motor – på den pågående bilsalongen i Genève presenterar Audi ännu ett teknikkoncept: Audi A8 hybrid. Dess två motorer – en 2.0 TFSI och en elektrisk motor – utvecklar tillsammans 245 hk och 480 Nm i vridmoment, vilket gör det möjligt att leverera den trygga körprestanda som finns i en stor, sexcylindrig motor. Kombinerat med fördelarna i elkraft ger denna konsekventa nedskalning betydande fördelar i bränsleekonomi – med en genomsnittlig förbrukning på endast 6,2 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-värde på 144 gram per kilometer. Audi A8 hybrid använder ett parallellt hybridsystem – en mycket effektiv princip för att undvika onödig friktion och effektförlust. En kraftfull elektrisk motor har placerats mellan den fyrcylindriga bensinmotorn (som levererar 211 hk) och den åttaväxlade tiptroniclådan. Elmotorn utvecklar 45 hk och 211 Nm i vridmoment. Tillsammans utvecklar de två drivenheterna en systemkraft på 245 hk och 480 Nm. Det gör det möjligt för Audi A8 hybrid att accelerera från noll till 100 km/h på 7,6 sekunder och att nå en toppfart på 235 km/h. A8-konceptet är en fullhybrid. Det innebär att den antingen kan drivas med bensinmotorn eller elmotorn enbart – eller med den kombinerade kraften från båda. Vid frirullning eller bromsning fungerar elmotorn som en generator som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi och laddar batteriet. Hybriddriften kan driva bilen på enbart elkraft upp till 65 km/h och med en räckvidd på över två kilometer – tillräckligt för ”stop-and-go”-körning i stadstrafik. Teknologin i Audi A8 hybrid: Förbränningsmotorn i Audi A8 hybrid är 2.0 TFSI – en högteknologisk kraftkälla. Denna fyrcylindriga enhet, som blivit utnämnd till ”Årets motor” fem gånger i rad sedan 2005, är ett exempel på Audis downsizing-filosofi. Den kombinerar direkt bränsleinsprutning med turboladdning och AVS (Audi Valvelift System), som reglerar ventillyften i två steg. 2.0 TFSI levererar 211 hk och 350 Nm och vridmomentet förblir konstant från 1 500 till 4 200 r/min. I vevhuset på den fyrcylindriga enheten, som har en cylindervolym på 1 984 cc, ser två balansaxlar till att skapa en så gott som vibrationsfri och angenämt tyst drift som passar så väl ihop med den lyxiga karaktären hos A8. Alla komponenter är optimerade för att minimera friktionen. Den flödesreglerade, tryckkontrollerade oljepumpen bidrar till att ytterligare minska bränsleförbrukningen. Elektrisk motor med fyllig drivkraft: En hydrauliskt manövrerad våtkoppling länkar samman 2.0 TFSI med den elektriska motorn. Den synkrona motorn fungerar också som en generator som utvecklar 45 hk i effekt och 211 Nm i vridmoment. Dess fulla effekt finns tillgänglig praktiskt taget redan från stillastående och bidrar till en sportigt kraftfull start. Eftersom en elmotor också utvecklar värme är dess hölje fyllt av kylkanaler. Placerad mellan elmotorn och dreven i den åttaväxlade tiptroniclådan, som helt kontrolleras av elektronik, finns ytterligare en koppling. I samarbete med elmotorn fungerar den som en momentomvandlare. Kraften från de båda drivsystemen förmedlas via framhjulen. Lithium-jonteknik – batteriet: Systemet för energilagringen i Audi A8 hybrid är monterat i den bakre delen. Detta lithium-jonbatteri av senaste generationen är kompaktare och väger mindre än andra, men är samtidigt betydligt mer kraftfullt. Det är skyddat av ett starkt skal, och en ventilationsmodul ser till att det alltid arbetar inom det ideala temperaturintervallet. A8 kan ändå erbjuda ett rejält bagageutrymme på 400 liter. Flera hjälpsystem som nyttjar motorns kraft i en konventionell bil har modifierats redan från början för att kunna användas i Audi A8 hybrid. Kompressorn i klimatsystemet körs helt på elkraft. Styrningen är elektromekanisk. Bromsförstärkaren får sin kraft från en behovskontrollerad, elektrisk vakuumpump. Under elektrisk inbromsning försäkrar ett sofistikerat kontrollsystem att ABS- och ESP-systemen fungerar korrekt. En elektronikenhet hanterar samarbetet mellan de olika systemen. En pulsstyrd omriktare reglerar samspelet mellan batteri och elmotorn. DC-omvandlaren ger ström till nätverket. Den elektroniska enhet som är ansluten till batteriet och elmotorn via högspänningskablar är placerad i motorrummet. Den tekniska arkitekturen ger redan nu en glimt av en framtida produktionsmodell – Audi Q5 hybrid, som kommer att lanseras senare i år. Körupplevelse: Audi A8 hybrid väger 1 885 kilo och uppträder som om den hade en stor sexcylindrig bensinmotor eller en TDI under motorhuven. Bilen accelererar från noll till 100 km/h på 7,6 sekunder, och den kan fortsätta att accelerera ända upp till 235 km/h. Ändå är dess bränsleförbrukning enligt EU-cykeln endast 6,2 liter per 100 km, vilket motsvarar 144 gram CO2/km. I stadstrafik använder hybriddriften ungefär 20 procent mindre bränsle än en konventionell bil. Både bilens prestanda och dess bränsleekonomi gynnas avsevärt av en av de stora fördelarna med A8-modellserien – en lätt aluminiumkaross, baserad på Audi Space Frame-principen (ASF). Hybriddriften är konstruerad för full elektrisk drift upp till 65 km/h och för en sträcka på över två kilometer - speciellt väl lämpad för körning i stadstrafik eller i bostadsområden. När förhållandena tillåter kan föraren också välja det elektriska läget genom att aktivera en separat e-nyckel vid förarplatsen. Både skärmen i instrumentklustret och den stora monitorn till MMI-operativsystemet på instrumentbrädan visar alla momentana energiflöden. När Audi A8 hybrid rullar iväg, samarbetar de båda motorerna för att passa de varierande effektbehoven. Över 65 km/h är det enbart förbränningsmotorn som utför allt arbete, medan elmotorn levererar ström till bilen och laddar batteriet. När föraren lättar på gasen kopplas förbränningsmotorn bort från drivlinan, så att Audi A8 hybrid ”seglar fram”. Vid inbromsningar och fartsänkningar fungerar el-motorn som en generator – återvinner energi effektivt och matar det till batteriet. När föraren trycker ner gaspedalen, tar motorstyrningen tillfälligt kontroll över hela systemets effekt, och då ger elmotorn extra kraft åt bilen. 245 hk och 480 Nm förser den stora sedanmodellen med enorm dragkraft. Omkörningsaccelerationen från 60 till 120 km/h på femte växeln avklaras exempelvis på 7,5 sekunder. Även utseendet förråder kraften i denna nästan produktionsfärdiga konceptbil med dess stora 21-tumshjul och 265/35-däck. Effektivitet och sportighet är ingen paradox hos Audi – de går hand i hand. Formgivningen av Audi A8 hybrid Denna nästan produktionsfärdiga konceptbil har tvåfärgade 21-tumshjul formgivna med starkt tredimensionella ytor. Lackeringen av A8 hybrid är i ”Prism Silver” med ”Spectra Flair” som en accentfärg. En markerat låg horisontell spoilerkant betonar bredden och en kromlist förmedlar bilens solida stans mot vägbanan. Motorrummets lock med sin högglansiga finish och glaslocket över batteriet i bagageutrymmet ger också visuella länkar till hybridtekniken. Och de belysta trösklarna bär ”hybrid”-texten som en elegant touch för att understryka den elektriska aspekten varje gång som dörrarna öppnas – givetvis med LED-teknik för att minimera energiförbrukningen. I instrumentpanelen finns också en ”powermeter” som visar energiflödet.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nya Audi A8 hybrid

2010-03-01
Kraft som i en stor V6, bränsleekonomi som en blygsam fyrcylindrig motor – på den pågående bilsalongen i Genève presenterar Audi ännu ett teknikkoncept: Audi A8 hybrid. Dess två motorer – en 2.0 TFSI och en elektrisk motor – utvecklar tillsammans 245 hk och 480 Nm i vridmoment, vilket gör det möjligt att leverera den trygga körprestanda som finns i en stor, sexcylindrig motor. Kombinerat med fördelarna i elkraft ger denna konsekventa nedskalning betydande fördelar i bränsleekonomi – med en genomsnittlig förbrukning på endast 6,2 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-värde på 144 gram per kilometer.

Audi A8 hybrid använder ett parallellt hybridsystem – en mycket effektiv princip för att undvika onödig friktion och effektförlust. En kraftfull elektrisk motor har placerats mellan den fyrcylindriga bensinmotorn (som levererar 211 hk) och den åttaväxlade tiptroniclådan. Elmotorn utvecklar 45 hk och 211 Nm i vridmoment. Tillsammans utvecklar de två drivenheterna en systemkraft på 245 hk och 480 Nm. Det gör det möjligt för Audi A8 hybrid att accelerera från noll till 100 km/h på 7,6 sekunder och att nå en toppfart på 235 km/h.

A8-konceptet är en fullhybrid. Det innebär att den antingen kan drivas med bensinmotorn eller elmotorn enbart – eller med den kombinerade kraften från båda. Vid frirullning eller bromsning fungerar elmotorn som en generator som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi och laddar batteriet. Hybriddriften kan driva bilen på enbart elkraft upp till 65 km/h och med en räckvidd på över två kilometer – tillräckligt för ”stop-and-go”-körning i stadstrafik.

Teknologin i Audi A8 hybrid:
Förbränningsmotorn i Audi A8 hybrid är 2.0 TFSI – en högteknologisk kraftkälla. Denna fyrcylindriga enhet, som blivit utnämnd till ”Årets motor” fem gånger i rad sedan 2005, är ett exempel på Audis downsizing-filosofi. Den kombinerar direkt bränsleinsprutning med turboladdning och AVS (Audi Valvelift System), som reglerar ventillyften i två steg. 2.0 TFSI levererar 211 hk och 350 Nm och vridmomentet förblir konstant från 1 500 till 4 200 r/min.

I vevhuset på den fyrcylindriga enheten, som har en cylindervolym på 1 984 cc, ser två balansaxlar till att skapa en så gott som vibrationsfri och angenämt tyst drift som passar så väl ihop med den lyxiga karaktären hos A8. Alla komponenter är optimerade för att minimera friktionen. Den flödesreglerade, tryckkontrollerade oljepumpen bidrar till att ytterligare minska bränsleförbrukningen.

Elektrisk motor med fyllig drivkraft:
En hydrauliskt manövrerad våtkoppling länkar samman 2.0 TFSI med den elektriska motorn. Den synkrona motorn fungerar också som en generator som utvecklar 45 hk i effekt och 211 Nm i vridmoment. Dess fulla effekt finns tillgänglig praktiskt taget redan från stillastående och bidrar till en sportigt kraftfull start. Eftersom en elmotor också utvecklar värme är dess hölje fyllt av kylkanaler. Placerad mellan elmotorn och dreven i den åttaväxlade tiptroniclådan, som helt kontrolleras av elektronik, finns ytterligare en koppling. I samarbete med elmotorn fungerar den som en momentomvandlare. Kraften från de båda drivsystemen förmedlas via framhjulen.

Lithium-jonteknik – batteriet:
Systemet för energilagringen i Audi A8 hybrid är monterat i den bakre delen. Detta lithium-jonbatteri av senaste generationen är kompaktare och väger mindre än andra, men är samtidigt betydligt mer kraftfullt. Det är skyddat av ett starkt skal, och en ventilationsmodul ser till att det alltid arbetar inom det ideala temperaturintervallet. A8 kan ändå erbjuda ett rejält bagageutrymme på 400 liter.

Flera hjälpsystem som nyttjar motorns kraft i en konventionell bil har modifierats redan från början för att kunna användas i Audi A8 hybrid. Kompressorn i klimatsystemet körs helt på elkraft. Styrningen är elektromekanisk. Bromsförstärkaren får sin kraft från en behovskontrollerad, elektrisk vakuumpump. Under elektrisk inbromsning försäkrar ett sofistikerat kontrollsystem att ABS- och ESP-systemen fungerar korrekt.

En elektronikenhet hanterar samarbetet mellan de olika systemen. En pulsstyrd omriktare reglerar samspelet mellan batteri och elmotorn. DC-omvandlaren ger ström till nätverket. Den elektroniska enhet som är ansluten till batteriet och elmotorn via högspänningskablar är placerad i motorrummet.

Den tekniska arkitekturen ger redan nu en glimt av en framtida produktionsmodell – Audi Q5 hybrid, som kommer att lanseras senare i år.

Körupplevelse:
Audi A8 hybrid väger 1 885 kilo och uppträder som om den hade en stor sexcylindrig bensinmotor eller en TDI under motorhuven. Bilen accelererar från noll till 100 km/h på 7,6 sekunder, och den kan fortsätta att accelerera ända upp till 235 km/h. Ändå är dess bränsleförbrukning enligt EU-cykeln endast 6,2 liter per 100 km, vilket motsvarar 144 gram CO2/km. I stadstrafik använder hybriddriften ungefär 20 procent mindre bränsle än en konventionell bil. Både bilens prestanda och dess bränsleekonomi gynnas avsevärt av en av de stora fördelarna med A8-modellserien – en lätt aluminiumkaross, baserad på Audi Space Frame-principen (ASF).

Hybriddriften är konstruerad för full elektrisk drift upp till 65 km/h och för en sträcka på över två kilometer - speciellt väl lämpad för körning i stadstrafik eller i bostadsområden. När förhållandena tillåter kan föraren också välja det elektriska läget genom att aktivera en separat e-nyckel vid förarplatsen. Både skärmen i instrumentklustret och den stora monitorn till MMI-operativsystemet på instrumentbrädan visar alla momentana energiflöden.

När Audi A8 hybrid rullar iväg, samarbetar de båda motorerna för att passa de varierande effektbehoven. Över 65 km/h är det enbart förbränningsmotorn som utför allt arbete, medan elmotorn levererar ström till bilen och laddar batteriet.

När föraren lättar på gasen kopplas förbränningsmotorn bort från drivlinan, så att Audi A8 hybrid ”seglar fram”. Vid inbromsningar och fartsänkningar fungerar el-motorn som en generator – återvinner energi effektivt och matar det till batteriet.

När föraren trycker ner gaspedalen, tar motorstyrningen tillfälligt kontroll över hela systemets effekt, och då ger elmotorn extra kraft åt bilen. 245 hk och 480 Nm förser den stora sedanmodellen med enorm dragkraft. Omkörningsaccelerationen från 60 till 120 km/h på femte växeln avklaras exempelvis på 7,5 sekunder.

Även utseendet förråder kraften i denna nästan produktionsfärdiga konceptbil med dess stora 21-tumshjul och 265/35-däck. Effektivitet och sportighet är ingen paradox hos Audi – de går hand i hand.

Formgivningen av Audi A8 hybrid
Denna nästan produktionsfärdiga konceptbil har tvåfärgade 21-tumshjul formgivna med starkt tredimensionella ytor. Lackeringen av A8 hybrid är i ”Prism Silver” med ”Spectra Flair” som en accentfärg. En markerat låg horisontell spoilerkant betonar bredden och en kromlist förmedlar bilens solida stans mot vägbanan.

Motorrummets lock med sin högglansiga finish och glaslocket över batteriet i bagageutrymmet ger också visuella länkar till hybridtekniken. Och de belysta trösklarna bär ”hybrid”-texten som en elegant touch för att understryka den elektriska aspekten varje gång som dörrarna öppnas – givetvis med LED-teknik för att minimera energiförbrukningen. I instrumentpanelen finns också en ”powermeter” som visar energiflödet.

Senaste nyheter