Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Sammarbete för ett hållbart tänkande

https://www.klimatsmart.se/images/news/bild250x187.JPG

Om det svenska samhället ska bli mer långsiktigt hållbart krävs en beteendeförändring, inte bara hos industrin utan också hos privatpersoner. Det är bakgrunden till det helt nya samarbetet mellan AkzoNobel, IVL Svenska Miljöinstitutet och Kroumata. Målsättningen är att, på ett roligt och intressant sätt, motivera svenskarna att agera mer hållbart i vardagen. Samarbetet lanseras under dagens miljökonferens Tillståndet i miljön och fortsätter i form av en sex månaders turné över hela landet som startar i höst. Under turnén ska politiker och näringsliv men också privatpersoner informeras om vikten av att fler aktörer samarbetar kring hållbarhet. – Genom en gemensam satsning kan vi lyfta vikten av att hela samhället tänker långsiktigt. I dagsläget har både forskningen och näringslivet kommit långt inom hållbarhetsarbetet. Nu måste vi dela med oss av kunskapen och motivera enskilda personer att engagera sig och finna en glädje i att tänka hållbart i vardagen. Vi är övertygade om att denna satsning kan fungera som en katalysator, säger Jonas Fejes, Affärsutveckling& Marknad, IVL Svenska Miljöinstitutet. Att tre så olika verksamheter gör en gemensam insats för att lyfta vikten av ett långsiktigt hållbart samhälle är helt unikt. Tanken är att kunskaperna hos IVL Svenska Miljöinstitutet och AkzoNobel ska förenas med en musikupplevelse som skapas av Kroumata. – Att använda musiken till att lyfta fram ett miljöbudskap är ett nytt angreppssätt och därför har samarbetet stora möjligheter att göra skillnad. Vi skapar ett tillfälle där viktig och tankeväckande information kopplas samman med kultur och musik. Tillsammans blir det en originell upplevelse som fastnar i medvetandet hos åhörarna, säger Charlotte Wihk, projektansvarig hos Kroumata. Från AkzoNobels sida är satsningen ett av flera initiativ inom hållbarhet och hållbara innovationer. – Det räcker inte med att vi arbetar med egen utveckling utan om vi ska ha en framtid måste vi hjälpas åt att göra den mer hållbar. För att få till en förändring så krävs det passion och det är något som vi har när det gäller hållbarhet. Vi vill dela med oss av den, men också lära oss mer av andra. Utöver samarbetet lanserar vi också Facebook-kampanjen ”Max3Min” där vi vill erbjuda ett forum om hållbarhet i stort och smått. Med Max3Min vill vi också initiera en dialog för att få tips om hur näringsliv och industrin kan underlätta hållbarhetsarbetet för svenskarna. Till exempel genom att utveckla nya produkter och tjänster, säger Maria Fiskerud, kommunikationschef på AkzoNobel. För mer information, kontakta: Maria Fiskerud, AkzoNobel Corporate, 0734 029 097, maria.fiskerud@akzonobel.com.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Sammarbete för ett hållbart tänkande

2012-05-08
Om det svenska samhället ska bli mer långsiktigt hållbart krävs en beteendeförändring, inte bara hos industrin utan också hos privatpersoner. Det är bakgrunden till det helt nya samarbetet mellan AkzoNobel, IVL Svenska Miljöinstitutet och Kroumata. Målsättningen är att, på ett roligt och intressant sätt, motivera svenskarna att agera mer hållbart i vardagen.

Samarbetet lanseras under dagens miljökonferens Tillståndet i miljön och fortsätter i form av en sex månaders turné över hela landet som startar i höst. Under turnén ska politiker och näringsliv men också privatpersoner informeras om vikten av att fler aktörer samarbetar kring hållbarhet.

– Genom en gemensam satsning kan vi lyfta vikten av att hela samhället tänker långsiktigt. I dagsläget har både forskningen och näringslivet kommit långt inom hållbarhetsarbetet. Nu måste vi dela med oss av kunskapen och motivera enskilda personer att engagera sig och finna en glädje i att tänka hållbart i vardagen. Vi är övertygade om att denna satsning kan fungera som en katalysator, säger Jonas Fejes, Affärsutveckling& Marknad, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Att tre så olika verksamheter gör en gemensam insats för att lyfta vikten av ett långsiktigt hållbart samhälle är helt unikt. Tanken är att kunskaperna hos IVL Svenska Miljöinstitutet och AkzoNobel ska förenas med en musikupplevelse som skapas av Kroumata.

– Att använda musiken till att lyfta fram ett miljöbudskap är ett nytt angreppssätt och därför har samarbetet stora möjligheter att göra skillnad. Vi skapar ett tillfälle där viktig och tankeväckande information kopplas samman med kultur och musik. Tillsammans blir det en originell upplevelse som fastnar i medvetandet hos åhörarna, säger Charlotte Wihk, projektansvarig hos Kroumata.

Från AkzoNobels sida är satsningen ett av flera initiativ inom hållbarhet och hållbara innovationer.

– Det räcker inte med att vi arbetar med egen utveckling utan om vi ska ha en framtid måste vi hjälpas åt att göra den mer hållbar. För att få till en förändring så krävs det passion och det är något som vi har när det gäller hållbarhet. Vi vill dela med oss av den, men också lära oss mer av andra. Utöver samarbetet lanserar vi också Facebook-kampanjen ”Max3Min” där vi vill erbjuda ett forum om hållbarhet i stort och smått. Med Max3Min vill vi också initiera en dialog för att få tips om hur näringsliv och industrin kan underlätta hållbarhetsarbetet för svenskarna. Till exempel genom att utveckla nya produkter och tjänster, säger Maria Fiskerud, kommunikationschef på AkzoNobel.

För mer information, kontakta:
Maria Fiskerud, AkzoNobel Corporate, 0734 029 097, maria.fiskerud@akzonobel.com.
Källa: AkzoNobel

Senaste nyheter