Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Såhär tar sig Örebroarna fram

https://www.klimatsmart.se/images/news/orebrostatistik250x144.png

Ditt resande styrs av var du bor. Det finns stora skillnader mellan stad och landsbygd. Detta visar en undersökning av örebroarnas resvanor. Bilen är fortfarande det populäraste färdmedlet, men kollektivtrafiken har ökat. En vanlig vardag gör örebroare i åldern 16–84 år tillsammans drygt en kvarts miljon resor. Om alla reste på samma sätt som de boende i innerstaden skulle de mål som finns för trafiken 2020 redan vara uppfyllda. Detta visar den resvaneundersökning som gjordes i höstas och vars resultat nu blivit klara. Resultaten visar på likheter och skillnader i resvanor mellan olika stadsdelar, åldersgrupper och mellan män och kvinnor. – Skillnader i metoder gör att resultaten inte rakt av kan jämföras med tidigare undersökningar. Men det är glädjande att cykelresandet under vardagar inte tycks ha minskat mer än några procentenheter sedan de undersökningar som gjordes 2000 och 2004 då det är ett miljövänligt resesätt. Det är mindre dramatiskt än de stora minskningar vi sett vid cykelräknarna i centrala staden och belyser svårigheten att på ett trovärdigt sätt följa utvecklingen, kommenterar Johan Ekstrand, projektledare vid Stadsbyggnadskontoret. – En annan tendens är att resandet med kollektivtrafiken har ökat sedan början på 2000-talet. Det stämmer med kollektivtrafikens resdata och kan ses som ett kvitto på en i många avseenden lyckad förändring av linjenätet. Dessvärre är det främst gående som färdmedel som minskat, medan bilresandet i det närmaste är oförändrat. Det mål som finns för resandet år 2020 är att högst 40 procent av resorna ska företas med bil. Bilandelen kvarstår dock på ungefär samma nivå som år 2000, kring 54 procent, men med påtagliga skillnader i olika delar av kommunen, vilket också kan ses i diagrammet ovan. För boende i innerstaden är bilandelen på målnivån 40 procent och hela 34 procent av resorna sker på cykel. Många resor sker också till fots. Boende i ytterstaden ligger på kommungenomsnittet, 54 procent bilresor och 25 procent cykelresor. Något fler åker kollektivt än genomsnittet för kommunen. Som väntat är bilanvändningen högst bland boende utanför Örebro tätort. Där sker 83 procent av resorna med bil och bara 5 procent på cykel. Kollektivtrafiken används något mindre än för kommunen i genomsnitt. – Det är väl känt att våra resvanor är ganska stabila så länge förutsättningarna också är det. Det har visserligen blivit lättare att cykla och åka kollektivt i Örebro de senaste åren, men det har också blivit lättare att köra bil, kommenterar Per Elvingson, klimatstrateg med ansvar för transportfrågor vid klimatkontoret i Örebro kommun. – Resvaneundersökningen är ett av flera underlag i arbetet med att utveckla staden. Resultaten visar tydligt att det är mycket enklare att resa hållbart för boende i staden än utanför . En fortsatt satsning på att "bygga staden inåt" (förtäta) är därför ett bra sätt att nå de mål som finns för transporternas utveckling. För mer information, kontakta: Per Elvingson, klimatkontoret Örebro kommun, 019-21 17 92, per.elvingson@orebro.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Såhär tar sig Örebroarna fram

2012-03-29
Ditt resande styrs av var du bor. Det finns stora skillnader mellan stad och landsbygd. Detta visar en undersökning av örebroarnas resvanor. Bilen är fortfarande det populäraste färdmedlet, men kollektivtrafiken har ökat.

En vanlig vardag gör örebroare i åldern 16–84 år tillsammans drygt en kvarts miljon resor. Om alla reste på samma sätt som de boende i innerstaden skulle de mål som finns för trafiken 2020 redan vara uppfyllda.

Detta visar den resvaneundersökning som gjordes i höstas och vars resultat nu blivit klara. Resultaten visar på likheter och skillnader i resvanor mellan olika stadsdelar, åldersgrupper och mellan män och kvinnor.

– Skillnader i metoder gör att resultaten inte rakt av kan jämföras med tidigare undersökningar. Men det är glädjande att cykelresandet under vardagar inte tycks ha minskat mer än några procentenheter sedan de undersökningar som gjordes 2000 och 2004 då det är ett miljövänligt resesätt. Det är mindre dramatiskt än de stora minskningar vi sett vid cykelräknarna i centrala staden och belyser svårigheten att på ett trovärdigt sätt följa utvecklingen, kommenterar Johan Ekstrand, projektledare vid Stadsbyggnadskontoret.

– En annan tendens är att resandet med kollektivtrafiken har ökat sedan början på 2000-talet. Det stämmer med kollektivtrafikens resdata och kan ses som ett kvitto på en i många avseenden lyckad förändring av linjenätet. Dessvärre är det främst gående som färdmedel som minskat, medan bilresandet i det närmaste är oförändrat.

Det mål som finns för resandet år 2020 är att högst 40 procent av resorna ska företas med bil. Bilandelen kvarstår dock på ungefär samma nivå som år 2000, kring 54 procent, men med påtagliga skillnader i olika delar av kommunen, vilket också kan ses i diagrammet ovan.

För boende i innerstaden är bilandelen på målnivån 40 procent och hela 34 procent av resorna sker på cykel. Många resor sker också till fots.

Boende i ytterstaden ligger på kommungenomsnittet, 54 procent bilresor och 25 procent cykelresor. Något fler åker kollektivt än genomsnittet för kommunen.

Som väntat är bilanvändningen högst bland boende utanför Örebro tätort. Där sker 83 procent av resorna med bil och bara 5 procent på cykel. Kollektivtrafiken används något mindre än för kommunen i genomsnitt.

– Det är väl känt att våra resvanor är ganska stabila så länge förutsättningarna också är det. Det har visserligen blivit lättare att cykla och åka kollektivt i Örebro de senaste åren, men det har också blivit lättare att köra bil, kommenterar Per Elvingson, klimatstrateg med ansvar för transportfrågor vid klimatkontoret i Örebro kommun.

– Resvaneundersökningen är ett av flera underlag i arbetet med att utveckla staden. Resultaten visar tydligt att det är mycket enklare att resa hållbart för boende i staden än utanför . En fortsatt satsning på att "bygga staden inåt" (förtäta) är därför ett bra sätt att nå de mål som finns för transporternas utveckling.

För mer information, kontakta:
Per Elvingson, klimatkontoret Örebro kommun, 019-21 17 92, per.elvingson@orebro.se.

Senaste nyheter