
Redaktör:
Jens Ljunggren
Miljövänliga Veckan blir global
2011-10-26

Nu har Miljövänliga Veckan blivit global! Tillsammans med det globala nätverket Consumers International, stödjer Naturskyddsföreningen miljöinriktade konsumentkampanjer runt om i världen. Från och med i år kan konsumentorganisationer i Syd söka pengar till aktiviteter som liknar vår miljövänliga vecka genom ”The Green Action Fund”. Fonden ger stöd till utåtriktade kampanjer i syfte att öka medvetenheten om miljöfrågor och hållbar konsumtion. Miljövänliga Veckans lösningsinriktade metod är ett av fonden grundkriterier. Fonden möjliggörs genom stöd från Sida.
I år har valdes tio organisationer ut för att få stöd för sin kampanj. De flesta kommer att genomföra sin kampanj under oktober månad. För några av organisationerna passade både tidpunkten och årets tema bra och de har valt att ha sin kampanj under vecka 40 på temat fisk och skaldjur. Läs gärna mer om Kenya och Etiopien i pappret vi skickar med Handla!
Vill du veta mer? Funderar du över hur miljö- och konsumentorganisationer över världen arbetar med att föra ut sina budskap? Vilka likheter och skillnader har vi i de metoder vi använder, bemötandet vi får, sättet vi griper oss an frågan? Vad kan vi lära oss av varandra? Och hur kan vi utbyta erfarenheter?
I pappret vi skickar med i Handla! finns en kort sammanfattning på svenska efter varje presentation. I länken i slutet av artikeln finns mer att läsa om de organisationer/kampanjer som fått stöd i år och mer om Consumers International och Green Action Fund.
Möjligheten att länka till varandras aktiviteter i andra delar av världen kan både ge ökat värde till aktiviteten och ökad uppmärksamhet för frågorna.
Är det någon organisation/kampanj som ni tycker verkar extra intressant, kontakta dem gärna direkt eller via: Sara Nilsson, rikskansliet, sara.nilsson@naturskyddsforeningen.se.
Läs mer: www.consumersinternational.org/our-work/climate-change/key-projects/consumer-information/green-action-fund/projects-2011
I år har valdes tio organisationer ut för att få stöd för sin kampanj. De flesta kommer att genomföra sin kampanj under oktober månad. För några av organisationerna passade både tidpunkten och årets tema bra och de har valt att ha sin kampanj under vecka 40 på temat fisk och skaldjur. Läs gärna mer om Kenya och Etiopien i pappret vi skickar med Handla!
Vill du veta mer? Funderar du över hur miljö- och konsumentorganisationer över världen arbetar med att föra ut sina budskap? Vilka likheter och skillnader har vi i de metoder vi använder, bemötandet vi får, sättet vi griper oss an frågan? Vad kan vi lära oss av varandra? Och hur kan vi utbyta erfarenheter?
I pappret vi skickar med i Handla! finns en kort sammanfattning på svenska efter varje presentation. I länken i slutet av artikeln finns mer att läsa om de organisationer/kampanjer som fått stöd i år och mer om Consumers International och Green Action Fund.
Möjligheten att länka till varandras aktiviteter i andra delar av världen kan både ge ökat värde till aktiviteten och ökad uppmärksamhet för frågorna.
Är det någon organisation/kampanj som ni tycker verkar extra intressant, kontakta dem gärna direkt eller via: Sara Nilsson, rikskansliet, sara.nilsson@naturskyddsforeningen.se.
Läs mer: www.consumersinternational.org/our-work/climate-change/key-projects/consumer-information/green-action-fund/projects-2011
Källa: Naturskyddsföreningen
Senaste nyheter
-
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-18
Datacenter kan spara mycket koldioxid med ny kalkylatorNu lanseras branschens första kostnadsfria koldioxidkalkylator för att beräkna och förstå… -
2023-08-11
Trädens årsringar avslöjar varmaste klimatet på 1200 årEn ny tidsserie baserad på trädens årsringar visar att de senaste decenniernas temperaturer är… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2023-03-06
Priset på utsläppsrätter når 100 euro per tonEU:s enskilt viktigaste instrument i klimatpolitiken är utsläppshandeln. Så sent som julen 2020… -
2022-11-07
Stor satsning på infångning av biogen koldioxidRegeringen fortsätter satsningen på bio-CCS genom ett statligt stöd på 36 miljarder kronor under…