Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Miljövänliga Veckan blir global

https://www.klimatsmart.se/images/news/naturskyddsforeningen250x45pw.jpeg

Nu har Miljövänliga Veckan blivit global! Tillsammans med det globala nätverket Consumers International, stödjer Naturskyddsföreningen miljöinriktade konsumentkampanjer runt om i världen. Från och med i år kan konsumentorganisationer i Syd söka pengar till aktiviteter som liknar vår miljövänliga vecka genom ”The Green Action Fund”. Fonden ger stöd till utåtriktade kampanjer i syfte att öka medvetenheten om miljöfrågor och hållbar konsumtion. Miljövänliga Veckans lösningsinriktade metod är ett av fonden grundkriterier. Fonden möjliggörs genom stöd från Sida. I år har valdes tio organisationer ut för att få stöd för sin kampanj. De flesta kommer att genomföra sin kampanj under oktober månad. För några av organisationerna passade både tidpunkten och årets tema bra och de har valt att ha sin kampanj under vecka 40 på temat fisk och skaldjur. Läs gärna mer om Kenya och Etiopien i pappret vi skickar med Handla! Vill du veta mer? Funderar du över hur miljö- och konsumentorganisationer över världen arbetar med att föra ut sina budskap? Vilka likheter och skillnader har vi i de metoder vi använder, bemötandet vi får, sättet vi griper oss an frågan? Vad kan vi lära oss av varandra? Och hur kan vi utbyta erfarenheter? I pappret vi skickar med i Handla! finns en kort sammanfattning på svenska efter varje presentation. I länken i slutet av artikeln finns mer att läsa om de organisationer/kampanjer som fått stöd i år och mer om Consumers International och Green Action Fund. Möjligheten att länka till varandras aktiviteter i andra delar av världen kan både ge ökat värde till aktiviteten och ökad uppmärksamhet för frågorna. Är det någon organisation/kampanj som ni tycker verkar extra intressant, kontakta dem gärna direkt eller via: Sara Nilsson, rikskansliet, sara.nilsson@naturskyddsforeningen.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Miljövänliga Veckan blir global

2011-10-26
Nu har Miljövänliga Veckan blivit global! Tillsammans med det globala nätverket Consumers International, stödjer Naturskyddsföreningen miljöinriktade konsumentkampanjer runt om i världen. Från och med i år kan konsumentorganisationer i Syd söka pengar till aktiviteter som liknar vår miljövänliga vecka genom ”The Green Action Fund”. Fonden ger stöd till utåtriktade kampanjer i syfte att öka medvetenheten om miljöfrågor och hållbar konsumtion. Miljövänliga Veckans lösningsinriktade metod är ett av fonden grundkriterier. Fonden möjliggörs genom stöd från Sida.

I år har valdes tio organisationer ut för att få stöd för sin kampanj. De flesta kommer att genomföra sin kampanj under oktober månad. För några av organisationerna passade både tidpunkten och årets tema bra och de har valt att ha sin kampanj under vecka 40 på temat fisk och skaldjur. Läs gärna mer om Kenya och Etiopien i pappret vi skickar med Handla!

Vill du veta mer? Funderar du över hur miljö- och konsumentorganisationer över världen arbetar med att föra ut sina budskap? Vilka likheter och skillnader har vi i de metoder vi använder, bemötandet vi får, sättet vi griper oss an frågan? Vad kan vi lära oss av varandra? Och hur kan vi utbyta erfarenheter?

I pappret vi skickar med i Handla! finns en kort sammanfattning på svenska efter varje presentation. I länken i slutet av artikeln finns mer att läsa om de organisationer/kampanjer som fått stöd i år och mer om Consumers International och Green Action Fund.

Möjligheten att länka till varandras aktiviteter i andra delar av världen kan både ge ökat värde till aktiviteten och ökad uppmärksamhet för frågorna.

Är det någon organisation/kampanj som ni tycker verkar extra intressant, kontakta dem gärna direkt eller via: Sara Nilsson, rikskansliet, sara.nilsson@naturskyddsforeningen.se.

Läs mer: www.consumersinternational.org/our-work/climate-change/key-projects/consumer-information/green-action-fund/projects-2011

Senaste nyheter