Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Lansering av livscykelstandarder

https://www.klimatsmart.se/images/news/tricorona250x28pg.jpg

World Resources Institute (WRI) och World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) bjöd under torsdagen den 1 december på klimatmötet i Durban in till presentation av de två nya standarder som kan anses utgöra de sista pusselbitarna för företags klimatberäkning och klimatrapportering: • Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard (för organisationer) • Product Life Cycle Accounting and Reporting Standard (för produkter) Jennifer Morgan från WRI berättade att 65 procent av företagen på Fortune 500 och 85 procent av de som rapporterar till Carbon Disclosure Project (CDP) använde föregående standard (Corporate Carbon Accounting), som avser organisationens egna utsläpp samt utsläpp för produktion av inköpt energi. Den standarden lanserades 2001 med en ny version 2004. Sedan dess har många företag efterfrågat hjälpmedel och en standard för att beräkna och rapportera utsläppen före och efter produktionsledet. Och nu, efter tre års arbete och med över 1600 personer inblandade, lanseras alltså standarder för detta. - Coca Cola upptäckte att deras största klimatpåverkan orsakades vid användande av de kylskåp som var installerade ute i butiker. I och med denna kunskap har Coca Cola börjat arbeta tillsammans med butiksägarna för att minska dessa utsläpp, berättar Jennifer Morgan. - Förhoppningsvis kommer dessa standarder innebära att företag, i och med kunskap om sin klimatpåverkan, också kan minska den. Eftersom de internationella förhandlingarna går så långsamt är det nödvändigt att företagen får denna möjlighet, fortsätter Jennifer Morgan. Standarden, Corporate Value Chain Accounting, för beräkning av organisationers Scope 3-utsläpp innehåller 15 kategorier som ska ingå i beräkningarna, både uppströms och nedströms i organisationens värdekedja. Standarden är ett komplement till den tidigare Corporate Accounting-standarden, som enbart ställer krav på redovisning av utsläpp i Scope 1 och 2, och tanken är att företag ska kunna välja att redovisa enligt båda. Under seminariet deltog två av de företag som deltagit i utvecklingen av standarden (Bryan Jacob från Coca Cola Company och Russel Mills från Dow Chemicals) och de hade bland annat följande att förmedla: • Det är viktigt med ett globalt klimatavtal och det är viktigt att näringslivet får verktyg för att kunna minska sin klimatpåverkan så effektivt som möjligt. • Den nya standarden är viktig och användbar då den hjälper företag att hitta de stora utsläppskällorna där den största reduktionspotentialen finns. • Det är viktigt att vara transparent mot sina kunder så att de kan göra informerade beslut. • En LCA ger en bild av var man ska fokusera sina resurser och det är inte alltid var man tror. • Anledningen att de rapporterar utsläpp från hela värdekedjan är efterfrågan från marknaden, både kunder och leverantörer, inte på grund av krav från myndigheter.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Lansering av livscykelstandarder

2011-12-01
World Resources Institute (WRI) och World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) bjöd under torsdagen den 1 december på klimatmötet i Durban in till presentation av de två nya standarder som kan anses utgöra de sista pusselbitarna för företags klimatberäkning och klimatrapportering:

• Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard (för organisationer)
• Product Life Cycle Accounting and Reporting Standard (för produkter)

Jennifer Morgan från WRI berättade att 65 procent av företagen på Fortune 500 och 85 procent av de som rapporterar till Carbon Disclosure Project (CDP) använde föregående standard (Corporate Carbon Accounting), som avser organisationens egna utsläpp samt utsläpp för produktion av inköpt energi. Den standarden lanserades 2001 med en ny version 2004. Sedan dess har många företag efterfrågat hjälpmedel och en standard för att beräkna och rapportera utsläppen före och efter produktionsledet. Och nu, efter tre års arbete och med över 1600 personer inblandade, lanseras alltså standarder för detta.

- Coca Cola upptäckte att deras största klimatpåverkan orsakades vid användande av de kylskåp som var installerade ute i butiker. I och med denna kunskap har Coca Cola börjat arbeta tillsammans med butiksägarna för att minska dessa utsläpp, berättar Jennifer Morgan.

- Förhoppningsvis kommer dessa standarder innebära att företag, i och med kunskap om sin klimatpåverkan, också kan minska den. Eftersom de internationella förhandlingarna går så långsamt är det nödvändigt att företagen får denna möjlighet, fortsätter Jennifer Morgan.

Standarden, Corporate Value Chain Accounting, för beräkning av organisationers Scope 3-utsläpp innehåller 15 kategorier som ska ingå i beräkningarna, både uppströms och nedströms i organisationens värdekedja. Standarden är ett komplement till den tidigare Corporate Accounting-standarden, som enbart ställer krav på redovisning av utsläpp i Scope 1 och 2, och tanken är att företag ska kunna välja att redovisa enligt båda.

Under seminariet deltog två av de företag som deltagit i utvecklingen av standarden (Bryan Jacob från Coca Cola Company och Russel Mills från Dow Chemicals) och de hade bland annat följande att förmedla:

• Det är viktigt med ett globalt klimatavtal och det är viktigt att näringslivet får verktyg för att kunna minska sin klimatpåverkan så effektivt som möjligt.
• Den nya standarden är viktig och användbar då den hjälper företag att hitta de stora utsläppskällorna där den största reduktionspotentialen finns.
• Det är viktigt att vara transparent mot sina kunder så att de kan göra informerade beslut.
• En LCA ger en bild av var man ska fokusera sina resurser och det är inte alltid var man tror.
• Anledningen att de rapporterar utsläpp från hela värdekedjan är efterfrågan från marknaden, både kunder och leverantörer, inte på grund av krav från myndigheter.

Läs mer om GHGP här: www.ghgprotocol.org/
Källa: Tricorona

Senaste nyheter