
Redaktör:
Jens Ljunggren
Iris Rehnström om ansvarstagande företag
2011-08-19

Vikten av att företag tar ansvar för sin påverkan på samhället och miljön och att bidra till en positiv samhällsutveckling har diskuterats livligt under flera år både i medierna, på universiteten och i företagens ledningar. Allt fler företag känner pressen på sig att adressera frågan. Allt fler etiketter såsom Corporate social responsibility (CSR), Corporate responsibility (CR), Responsibility, ansvar, Sustainability och Creating shared value (CSV) dyker upp. Oavsett vad man kallar det för handlar arbetet om att skapa värde, både för företaget och för samhället. Detta till skillnad från den gamla läran som under alla år har progagerat renodlad shareholder value dvs. att generera avkastning till ägare och att betala skatter, som företagets enda ändamål.
Företagets arbete med sitt ansvarstagande skall alltså vara värdeskapande för samhället som företaget verka i samtidigt som det skall öka företagets långsiktiga lönsamhet och säkra dess överlevnad. Låter detta som en omöjlig ekvation? Läs gärna Michael E. Porters och Mark E. Kramers artikel ”The big idea. Creating Shared Value” i Harvard Business Review (länk i slutet av texten). Denna artikel har några år på nacken men reprintades i början av 2011. Då som nu inspirerande! Trevlig läsning.
Skrivet av Iris Rehnström på bloggen TEM-funderingar.
Mark E. Kramer, ”The big idea. Creating Shared Value”: hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value/ar/1
Företagets arbete med sitt ansvarstagande skall alltså vara värdeskapande för samhället som företaget verka i samtidigt som det skall öka företagets långsiktiga lönsamhet och säkra dess överlevnad. Låter detta som en omöjlig ekvation? Läs gärna Michael E. Porters och Mark E. Kramers artikel ”The big idea. Creating Shared Value” i Harvard Business Review (länk i slutet av texten). Denna artikel har några år på nacken men reprintades i början av 2011. Då som nu inspirerande! Trevlig läsning.
Skrivet av Iris Rehnström på bloggen TEM-funderingar.
Mark E. Kramer, ”The big idea. Creating Shared Value”: hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value/ar/1
Källa: Stiftelsen TEM blogg
Senaste nyheter
-
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-18
Datacenter kan spara mycket koldioxid med ny kalkylatorNu lanseras branschens första kostnadsfria koldioxidkalkylator för att beräkna och förstå… -
2023-08-11
Trädens årsringar avslöjar varmaste klimatet på 1200 årEn ny tidsserie baserad på trädens årsringar visar att de senaste decenniernas temperaturer är… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2023-03-06
Priset på utsläppsrätter når 100 euro per tonEU:s enskilt viktigaste instrument i klimatpolitiken är utsläppshandeln. Så sent som julen 2020… -
2022-11-07
Stor satsning på infångning av biogen koldioxidRegeringen fortsätter satsningen på bio-CCS genom ett statligt stöd på 36 miljarder kronor under…