Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hagainitiativets nyhetsbrev feb 2012

https://www.klimatsmart.se/images/news/hagainitiativet180x167ha.jpg

Nu är Hagainitiativets nyhetsbrev för februari ute. Hagainitiativet tar klimatrapporterna på allvar "Vi har släppt ut så mycket växthusgaser så vi är intecknade mot en uppvärmning på två grader och det tar oss in i en väldigt farlig situation" säger professor Johan Rockström, SEI:s internationella chef. Hagainitiativet tar detta på största allvar och fortsätter i olika sammanhang påminna om att det är affärsmässigt riktigt att ta in klimat- och resursfrågan i sitt företag. Coca-Colas hållbarhetschef skrev så här i Hagabloggen: ”De företag som ser möjligheterna i den här övergången är framtidens företag.” På Hagaintiativets senaste nätverksmöte så konstaterades att ”Business as Usual is a dead strategy”(uttryck från WBCSD) då vi står inför en utmaning med 9 miljarder människor och begränsade resurser. Men att det också är en affärsmässig möjlighet att få resurserna att räcka och ge ett gott liv till alla. Vi hoppas att du också ser möjligheterna och agerar. I nyhetsbrevet kan du bland annat läsa: - Företagens miljökostnader dubbleras. Kostnaden för näringslivets miljöpåverkan fördubblas var 14:e år. Enligt en ny rapport från revisionsbolaget KPMG uppstår kostnaderna till följd av tio ”megakrafter”, till exempel klimatförändringar, vattenbrist, krympande ekosystem och avskogning. I rapporten redogörs för hur dessa krafter interagerar, påverkar olika sektorer och hur företag kan tackla dem. - Hushållen får betala mer än näringslivet för sina utsläpp. En granskning från Riksrevisionen visar att hushållen får betala mycket mer än näringslivet för sina utsläpp. Detta riskerar att minska kostnadseffektiviteten och riksdagens princip om att förorenaren ska betala följs i praktiken inte fullt ut.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hagainitiativets nyhetsbrev feb 2012

2012-02-16
Nu är Hagainitiativets nyhetsbrev för februari ute.

Hagainitiativet tar klimatrapporterna på allvar
"Vi har släppt ut så mycket växthusgaser så vi är intecknade mot en uppvärmning på två grader och det tar oss in i en väldigt farlig situation" säger professor Johan Rockström, SEI:s internationella chef. Hagainitiativet tar detta på största allvar och fortsätter i olika sammanhang påminna om att det är affärsmässigt riktigt att ta in klimat- och resursfrågan i sitt företag. Coca-Colas hållbarhetschef skrev så här i Hagabloggen: ”De företag som ser möjligheterna i den här övergången är framtidens företag.”

På Hagaintiativets senaste nätverksmöte så konstaterades att ”Business as Usual is a dead strategy”(uttryck från WBCSD) då vi står inför en utmaning med 9 miljarder människor och begränsade resurser. Men att det också är en affärsmässig möjlighet att få resurserna att räcka och ge ett gott liv till alla. Vi hoppas att du också ser möjligheterna och agerar.

I nyhetsbrevet kan du bland annat läsa:
- Företagens miljökostnader dubbleras. Kostnaden för näringslivets miljöpåverkan fördubblas var 14:e år. Enligt en ny rapport från revisionsbolaget KPMG uppstår kostnaderna till följd av tio ”megakrafter”, till exempel klimatförändringar, vattenbrist, krympande ekosystem och avskogning. I rapporten redogörs för hur dessa krafter interagerar, påverkar olika sektorer och hur företag kan tackla dem.

- Hushållen får betala mer än näringslivet för sina utsläpp. En granskning från Riksrevisionen visar att hushållen får betala mycket mer än näringslivet för sina utsläpp. Detta riskerar att minska kostnadseffektiviteten och riksdagens princip om att förorenaren ska betala följs i praktiken inte fullt ut.

Läs mer om nyheterna och andra nyheter i nyhetsbrevet: www.anpdm.com/newsletterweb/464A5A467142425D43744143/4242594A774140584A7246475843

Senaste nyheter