Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Peugeot framtidens hybrider och elbilar

https://www.klimatsmart.se/images/news/peugeotex1250x144.jpg

I år fortsätter Peugeots produktoffensiv, som befäster märkets ledarskap på miljösidan. I montern finns en bred flora av hybridlösningar, elbilar och mobilitetskoncept som lanseras under 2011. Flera konceptbilar, som kittlar designnerven och med framtidens teknologi under skalen, kryddar som vanligt Peugeots eleganta och spännande monter. Den här gången är det EX1 och HR1. Inte mindre än tre nya modeller kommer att lanseras under året och de får en framträdande placering på podiet; Peugeot 508 och nya 308 samt världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4. Peugeot fortsätter således att beröra: Peugeot - Motion & Emotion!  Massiv produktoffensiv 2011: • Peugeot 508 och 508 SW – rymlig miljödieselkombi med fem års garanti • Nya Peugeot 308 med microhybrid, som släpper ut 98 gram CO2/km. • iOn – en av de första elbilarna i Sverige. • Världens första dieselhybrid – Peugeot 3008 HYbrid4. • 408 och 508 – stark offensiv på den kinesiska marknaden. • Hoggar Pick-Up i Brasilien. • 2011 – 2012: Totalt 10 nya produktlanseringar på världsmarknaden.  Ledande på miljöområdet: • 2,7 miljoner dieselmotorer med partikelfilter, varav 24.676 i Sverige. • Hälften av alla Peugeot sålda i Europa 2010 släpper ut under 130 g CO2/km. • Flest sålda elbilar hittills – iOn lanserades i slutet av 2010. • e-HDi – tredje generationens microhybrid under 2011. • 3008 HYbrid4, första dieselhybriden i världen 2011. • Plug-in HYbrid4 i Peugeot 3008 under 2012 (mål: 50 gram CO2/km).  Mobilitetslösningar för bibehållen frihet och en bättre miljö: • Peugeot - enda tillverkaren som erbjuder ett så brett mobilitetsutbud. • MU by Peugeot – nya mobilitetslösningar för en hållbar framtid. • BB1 tänjer på de traditionella gränserna. Framtidens transportmedel. • Peugeot återvänder till cykeltillverkning. • Peugeot Scooters – från 50 till 500 cm3 och HYbrid3 Evolution Concept. Efter tre framgångsrika år kommer nu Peugeot 308 i ny tappning och med tredje generationens Stop&Start-teknologi e-HDi. Det är den beprövade 1,6 liters dieselmotorn med e-HDi, som ger modellen imponerande låg bränsleförbrukning och ett koldioxidutsläpp på blygsamma 98 g/km. Nya 308 har världspremiär på Genèvesalongen och lanseras i Sverige under maj månad. Ett av huvudmålen när man utvecklade nya Peugeot 308 var att ytterligare sänka koldioxidutsläppen. För att möjliggöra det har man tagit alla faktorer i beaktande för att skapa en bilmodell som på bästa möjliga sätt bidrar till sänkt bränsleförbrukning och sänkta utsläpp, vilket har gett följande resultat: - 98 gram CO2 /km för 1,6-liters e-HDi-motorn med 112 hk och automatiserad manuell växellåda. Microhybrid-teknologin e-HDi, som är tredje generationens Stop&Start-system, innebär att motorn stängs av vid rödljus eller kökörning. Istället för att startmotorn startar bilen igen är det generatorn på modeller med e-HDi. Den är 70 procent starkare än vanligt, vilket ger en snabbare, tystare och mjukare start av motorn. Denna teknologi bidrar också till; - 15% lägre bränsleförbrukning i stadstrafik - 40% snabbare återstart av motorn än tidigare generationers Stop&Start-teknologi. Peugeots senaste skapelse är en läcker tvåsitsig roadster med en futuristisk design och originell arkitektur, designad för att erbjuda oöverträffade körupplevelser. Peugeot har skapat denna iögonfallande konceptbil för att fira sin 200-årsdag med besökarna på bilsalongen i Genève, som slår upp portarna för allmänheten den 3 mars. EX1 har redan slagit flera världsrekord med sin imponerande acceleration; från 0 till 100 km/h på 3,58 sekunder eller från stillastående till toppfart (260 km) på blott 6,6 sekunder! Fartresurserna uppnås tack vare bilens strömlinjeform, ultralätta struktur och de två elmotorerna, som ger EX1 en maximal effekt på 250 kW (340 hk) och fyrhjulsdrift. Inför den kommersiella lanseringen av Peugeots elbil iOn, demonstrerar Peugeot i EX1 de enorma möjligheterna som finns med eldrift. I EX1 sitter två elmotorer, en på vardera axeln, med en effekt på 125 kW. Total effekt är således 250 kW (340 hk) och ett omedelbart och konstant vridmoment på 240 Nm fram och lika mycket bak. Sammanlagt finns alltså 480 Nm till förarens förfogande. Den här mekaniska arkitekturen bidrar inte bara till en optimal viktfördelning utan också till fyrhjulsdrift. I slutet av 2011 åtnjuter Peugeot 3008 denna smarta konstruktion i HYbrid4, då med dieselmotor fram och elmotor bak. Peugeots nya crossover 3008 är inte bara en hybrid mellan en sedan, SUV och MPV utan modellen bjuder på innovation på flera plan. Förutom högteknologisk utrustning utöver det vanliga i klassen är 3008 först på marknaden med den intelligenta dieselhybridteknologin som kallas ”HYbrid4”, där fyran står för fyrhjulsdrift. HYbrid4 blir verklighet i Peugeot 3008 i slutet av 2011 och redan på bilsalongen i Genève går det att beställa ett av de 400 första exemplaren. Totaleffekten på 147 kW eller cirka 200 hk ger Peugeottypiskt hög körglädje i kombination med ett koldioxidutsläpp på låga 99 g/km eller noll när enbart den elektriska drivlinan driver bilen. Bränsleförbrukningen stannar på låga 0,38 l/mil i blandad körning för crossovern Peugeot 3008 HYbrid4 med fyrhjulsdrift. Peugeots nya hybridteknologi, HYbrid4, uppnår aldrig tidigare åstadkomna resultat när det gäller innerutrymmen, fyrhjulsdrift och prestanda i kombination med låga utsläpp och låg bränsleförbrukning.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Andreas Sandmon

Dela på Facebook

Peugeot framtidens hybrider och elbilar

2011-02-22
Peugeot EX1
I år fortsätter Peugeots produktoffensiv, som befäster märkets ledarskap på miljösidan. I montern finns en bred flora av hybridlösningar, elbilar och mobilitetskoncept som lanseras under 2011. Flera konceptbilar, som kittlar designnerven och med framtidens teknologi under skalen, kryddar som vanligt Peugeots eleganta och spännande monter. Den här gången är det EX1 och HR1. Inte mindre än tre nya modeller kommer att lanseras under året och de får en framträdande placering på podiet; Peugeot 508 och nya 308 samt världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4. Peugeot fortsätter således att beröra: Peugeot - Motion & Emotion!

 Massiv produktoffensiv 2011:
• Peugeot 508 och 508 SW – rymlig miljödieselkombi med fem års garanti
• Nya Peugeot 308 med microhybrid, som släpper ut 98 gram CO2/km.
• iOn – en av de första elbilarna i Sverige.
• Världens första dieselhybrid – Peugeot 3008 HYbrid4.
• 408 och 508 – stark offensiv på den kinesiska marknaden.
• Hoggar Pick-Up i Brasilien.
• 2011 – 2012: Totalt 10 nya produktlanseringar på världsmarknaden.

 Ledande på miljöområdet:
• 2,7 miljoner dieselmotorer med partikelfilter, varav 24.676 i Sverige.
• Hälften av alla Peugeot sålda i Europa 2010 släpper ut under 130 g CO2/km.
• Flest sålda elbilar hittills – iOn lanserades i slutet av 2010.
• e-HDi – tredje generationens microhybrid under 2011.
• 3008 HYbrid4, första dieselhybriden i världen 2011.
• Plug-in HYbrid4 i Peugeot 3008 under 2012 (mål: 50 gram CO2/km).

 Mobilitetslösningar för bibehållen frihet och en bättre miljö:
• Peugeot - enda tillverkaren som erbjuder ett så brett mobilitetsutbud.
• MU by Peugeot – nya mobilitetslösningar för en hållbar framtid.
• BB1 tänjer på de traditionella gränserna. Framtidens transportmedel.
• Peugeot återvänder till cykeltillverkning.
• Peugeot Scooters – från 50 till 500 cm3 och HYbrid3 Evolution Concept.

Efter tre framgångsrika år kommer nu Peugeot 308 i ny tappning och med tredje generationens Stop&Start-teknologi e-HDi. Det är den beprövade 1,6 liters dieselmotorn med e-HDi, som ger modellen imponerande låg bränsleförbrukning och ett koldioxidutsläpp på blygsamma 98 g/km. Nya 308 har världspremiär på Genèvesalongen och lanseras i Sverige under maj månad.

Ett av huvudmålen när man utvecklade nya Peugeot 308 var att ytterligare sänka koldioxidutsläppen. För att möjliggöra det har man tagit alla faktorer i beaktande för att skapa en bilmodell som på bästa möjliga sätt bidrar till sänkt bränsleförbrukning och sänkta utsläpp, vilket har gett följande resultat:
- 98 gram CO2 /km för 1,6-liters e-HDi-motorn med 112 hk och automatiserad manuell växellåda.

Microhybrid-teknologin e-HDi, som är tredje generationens Stop&Start-system, innebär att motorn stängs av vid rödljus eller kökörning. Istället för att startmotorn startar bilen igen är det generatorn på modeller med e-HDi. Den är 70 procent starkare än vanligt, vilket ger en snabbare, tystare och mjukare start av motorn.

Denna teknologi bidrar också till;
- 15% lägre bränsleförbrukning i stadstrafik
- 40% snabbare återstart av motorn än tidigare generationers Stop&Start-teknologi.

Peugeots senaste skapelse är en läcker tvåsitsig roadster med en futuristisk design och originell arkitektur, designad för att erbjuda oöverträffade körupplevelser. Peugeot har skapat denna iögonfallande konceptbil för att fira sin 200-årsdag med besökarna på bilsalongen i Genève, som slår upp portarna för allmänheten den 3 mars.

EX1 har redan slagit flera världsrekord med sin imponerande acceleration; från 0 till 100 km/h på 3,58 sekunder eller från stillastående till toppfart (260 km) på blott 6,6 sekunder! Fartresurserna uppnås tack vare bilens strömlinjeform, ultralätta struktur och de två elmotorerna, som ger EX1 en maximal effekt på 250 kW (340 hk) och fyrhjulsdrift.

Inför den kommersiella lanseringen av Peugeots elbil iOn, demonstrerar Peugeot i EX1 de enorma möjligheterna som finns med eldrift.

I EX1 sitter två elmotorer, en på vardera axeln, med en effekt på 125 kW. Total effekt är således 250 kW (340 hk) och ett omedelbart och konstant vridmoment på 240 Nm fram och lika mycket bak. Sammanlagt finns alltså 480 Nm till förarens förfogande.

Den här mekaniska arkitekturen bidrar inte bara till en optimal viktfördelning utan också till fyrhjulsdrift. I slutet av 2011 åtnjuter Peugeot 3008 denna smarta konstruktion i HYbrid4, då med dieselmotor fram och elmotor bak.

Peugeots nya crossover 3008 är inte bara en hybrid mellan en sedan, SUV och MPV utan modellen bjuder på innovation på flera plan. Förutom högteknologisk utrustning utöver det vanliga i klassen är 3008 först på marknaden med den intelligenta dieselhybridteknologin som kallas ”HYbrid4”, där fyran står för fyrhjulsdrift.

HYbrid4 blir verklighet i Peugeot 3008 i slutet av 2011 och redan på bilsalongen i Genève går det att beställa ett av de 400 första exemplaren.

Totaleffekten på 147 kW eller cirka 200 hk ger Peugeottypiskt hög körglädje i kombination med ett koldioxidutsläpp på låga 99 g/km eller noll när enbart den elektriska drivlinan driver bilen. Bränsleförbrukningen stannar på låga 0,38 l/mil i blandad körning för crossovern Peugeot 3008 HYbrid4 med fyrhjulsdrift. Peugeots nya hybridteknologi, HYbrid4, uppnår aldrig tidigare åstadkomna resultat när det gäller innerutrymmen, fyrhjulsdrift och prestanda i kombination med låga utsläpp och låg bränsleförbrukning.
Källa: Peugeot

Senaste nyheter