Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gröna lastbilar i framtidssatsning

https://www.klimatsmart.se/images/news/Stockholm_Stad.jpg

Intresset för miljövänliga transporter är mycket stort. Det visade ett fullsatt seminarium om miljölastbilar i Älvsjö i slutet av november. – Hållbara transporter är en av Stockholms viktigaste miljöutmaningar, sa stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö som symboliskt invigde nya lastbilar inom CleanTruck-satsningen med att släppa gröna ballonger mot skyn. CleanTruck är ett projekt som stödjer åkerier som vill satsa på ny, miljövänlig teknik i lastbilarna, vilket ska bana väg för klimatsäkrade transporter. Satsningen har nu hunnit till halvtid och på parkeringen utanför mässhotellet i Älvsjö stod resultatet parkerat – ett 20-tal miljölastbilar med olika gröna lösningar. – Personligen är jag positivt överraskad av att det finns så många goda exempel på ny teknik för en hållbar framtid. Och jag är jätteglad att vi med CleanTrucks hjälp kan visa upp dem, sa Per Ankersjö. Många lösningar Inom CleanTruck finns olika fordon som drivs av ett antal nya alternativa bränslen: biogas i komprimerad eller flytande form kombinerat med diesel och etanol ED95 är några exempel. Här finns också elhybridlastbilar. Vilken lösning ska man välja? – Vi lägger ner mycket jobb på att hitta rätt typ av fordon till varje enskild kunds behov. Och vi har allt fler kunder som efterfrågar miljölastbilar, berättade Martin Svedin på åkeriet Svebol. Inom kort har företaget tre metandieselfordon i drift som kan köras på en kombination av fordonsgas och diesel. Robert Barkensjö på Kyl & Frysexpressen har satsat på etanol ED95. Idag har företaget tolv sådana lastbilar: – Vi hade inte gjort den här satsningen utan stödet från CleanTruck och vår transportkund ICA. Nu när vi kört en tid kan vi konstatera att kalkylen är utmärkt: vi reducerar koldioxidutsläppen med uppåt 80 procent – men det kostar bara två procent mer än om vi kör på diesel. – ICA har tagit ett aktivt beslut att långsiktigt investera i miljön och transporterna är en viktig del. Men miljö är inte bara kostnader, här finns också mycket att tjäna genom att jobba långsiktigt, sa Carina Örnstedt från ICA Logistics. Försvåras inte utvecklingen av att det finns så många olika bränslen att välja på? Nej, trodde flera företrädare från drivmedelsbranschen. De tyngsta transporterna är koncentrerade till de stora vägarna. Genom att bygga tankstationer med tre-fyra olika bränslen i de största städerna kan man snabbt bygga ut en service för en stor del av den tyngre trafiken. Vad är då viktigast för utvecklingen av framtidens miljövänliga transporter? – Att hitta ambassadörer som kör bilarna och får alla i branschen att förstå att det här fungerar. Då kan vi också få med alla de stora distributörerna, tyckte Per-Erik Österlund från OKQ8/IDS. – Det är psykologin som är den största utmaningen. Både åkare, transportköpare och de som bygger infrastrukturen måste ha mod att ta sig över tröskeln till ny tekniken, säger Lova André Nilsson, från Stockholms stads miljöförvaltning och projektledare för CleanTruck. – Ett tiotal åkerier är redan med i CleanTruck, men det finns plats för fler. De som vill kan söka bidrag för miljövänliga investeringar i nya fordon ända till utgången av år 2012.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Andreas Sandmon

Dela på Facebook

Gröna lastbilar i framtidssatsning

2011-11-29
Intresset för miljövänliga transporter är mycket stort. Det visade ett fullsatt seminarium om miljölastbilar i Älvsjö i slutet av november.

– Hållbara transporter är en av Stockholms viktigaste miljöutmaningar, sa stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö som symboliskt invigde nya lastbilar inom CleanTruck-satsningen med att släppa gröna ballonger mot skyn.

CleanTruck är ett projekt som stödjer åkerier som vill satsa på ny, miljövänlig teknik i lastbilarna, vilket ska bana väg för klimatsäkrade transporter. Satsningen har nu hunnit till halvtid och på parkeringen utanför mässhotellet i Älvsjö stod resultatet parkerat – ett 20-tal miljölastbilar med olika gröna lösningar.

– Personligen är jag positivt överraskad av att det finns så många goda exempel på ny teknik för en hållbar framtid. Och jag är jätteglad att vi med CleanTrucks hjälp kan visa upp dem, sa Per Ankersjö. Många lösningar Inom CleanTruck finns olika fordon som drivs av ett antal nya alternativa bränslen: biogas i komprimerad eller flytande form kombinerat med diesel och etanol ED95 är några exempel. Här finns också elhybridlastbilar. Vilken lösning ska man välja?

– Vi lägger ner mycket jobb på att hitta rätt typ av fordon till varje enskild kunds behov. Och vi har allt fler kunder som efterfrågar miljölastbilar, berättade Martin Svedin på åkeriet Svebol. Inom kort har företaget tre metandieselfordon i drift som kan köras på en kombination av fordonsgas och diesel. Robert Barkensjö på Kyl & Frysexpressen har satsat på etanol ED95. Idag har företaget tolv sådana lastbilar:

– Vi hade inte gjort den här satsningen utan stödet från CleanTruck och vår transportkund ICA. Nu när vi kört en tid kan vi konstatera att kalkylen är utmärkt: vi reducerar koldioxidutsläppen med uppåt 80 procent – men det kostar bara två procent mer än om vi kör på diesel.

– ICA har tagit ett aktivt beslut att långsiktigt investera i miljön och transporterna är en viktig del. Men miljö är inte bara kostnader, här finns också mycket att tjäna genom att jobba långsiktigt, sa Carina Örnstedt från ICA Logistics.

Försvåras inte utvecklingen av att det finns så många olika bränslen att välja på? Nej, trodde flera företrädare från drivmedelsbranschen. De tyngsta transporterna är koncentrerade till de stora vägarna. Genom att bygga tankstationer med tre-fyra olika bränslen i de största städerna kan man snabbt bygga ut en service för en stor del av den tyngre trafiken.

Vad är då viktigast för utvecklingen av framtidens miljövänliga transporter?

– Att hitta ambassadörer som kör bilarna och får alla i branschen att förstå att det här fungerar. Då kan vi också få med alla de stora distributörerna, tyckte Per-Erik Österlund från OKQ8/IDS.

– Det är psykologin som är den största utmaningen. Både åkare, transportköpare och de som bygger infrastrukturen måste ha mod att ta sig över tröskeln till ny tekniken, säger Lova André Nilsson, från Stockholms stads miljöförvaltning och projektledare för CleanTruck.

– Ett tiotal åkerier är redan med i CleanTruck, men det finns plats för fler. De som vill kan söka bidrag för miljövänliga investeringar i nya fordon ända till utgången av år 2012.

Läs mer om Cleantruck-projektet: www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Miljoforvaltningen/Miljobilar/Miljolastbilar/CleanTruck-Projektet/

Senaste nyheter