Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Middagsfrid tre år av prenumerationer

https://www.klimatsmart.se/images/news/middagsfrid250x369b.jpg

I oktober 2007 körde Middagsfrid ut de första matkassarna enligt ett helt nytt koncept. Smart planerade matkassar med tillhörande recept visade sig lösa problem för många hushåll och efterfrågan ökade snabbt efter lanseringen. Middagsfrids VD och grundare, Kicki Theander, blickar tillbaka på de tre framgångs- och händelserika åren som började hemma vid köksbordet i lägenheten på Södermalm sommaren 2007. När jag hade kläckt den helt nya idén med färdigplanerade kassar med recept bestämde jag mig för att testa konceptet i ett pilotprojekt. Fem familjer fick prova tjänsten mot självkostnadspris och det var jag själv som storhandlade, med flera kundvagnar, och körde hem maten till försöksfamiljerna. Vid ett tillfälle stannade jag till för att ordna en utskrift vilket ledde till att en familj fick rutten lax. Denna familj var den enda som sedan inte blev kund och den bittra lärdomen gjorde mig mycket bestämd på punkten att maten alltid framöver skulle levereras i obruten kylkedja. Vid starten, 1 oktober för tre år sedan, hade vi skrapat ihop 142 kunder. Redan i samband med grundandet av Middagsfrid bestämde vi att vi skulle dela med oss av vår framgång genom att donera matkassar till behövande familjer varje gång vi fick hundra nya kunder. Strax efter årsskiftet 2007-2008 hade vi över 500 kunder. I januari 2008 skrev Berit Lyregård en hel sida om oss i DN, vilket gjorde fenomenet Middagsfrid känt för allmänheten. Efter det har vi haft fortsatt framgång med att synas i pressen. Sagan om trebarnsmamman som hoppade av sin konsultkarriär för att förverkliga sin dröm ville många skriva om. Även artiklar om klimatsmart mat, om tillsatser i julmaten och kvinnligt företagande har bidragit till en ökad synlighet. Det första halvåret var Middagsfrid ensamma på marknaden och till en början var det våra kunder som sålde åt oss genom att tipsa sina vänner. Inte en enda krona lades ner på marknadsföring under det första verksamhetsåret. Sommaren 2008 hade vi vår första konferens, då var vi sju deltagare. För mig var det en milstolpe och jag var världens lyckligaste. För första gången kändes det till 100% meningsfullt att åka på konferens. I september 2008 fick vi eget kontor nära Medborgarplatsen, ungefär i samband med att vi fyllde 1 år. Det var också en fantastisk känsla, jag höll på att spricka av stolthet. Trots ökad konkurrens har vi sedan fortsatt att öka och har nu knappt 6000 kunder som regelbundet äter vår mat. Det roligaste med alla efterföljare är att de flesta även kopierar våra ideologiska bitar av verksamheten som exempelvis att ha en vegorätt i veckan. Vi har också startat verksamhet i tre andra länder, Danmark, Norge och Tyskland. Vi har fått en del utmärkelser också, Årets tjänsteutvecklare som gav välkomna 50.000 kr till kassan och Årets rookie 2009, något som på Dagligvarugalan anses vara det finaste priset. I augusti 2010 utökade vi vårt utbud och lanserade 3-dagarskassen. Företaget erbjuder nu två produkter, 5-dagarskassen och 3-dagarskassen. 2010 blir också det år då vi tog beslutet att klimatkompensera hela vår verksamhet. Det gör vi genom att finansiera ett koldioxidreducerande projekt i Kenya där vatten renas med hjälp av en svensk uppfinning kallad Solvatten. Nu i november 2010 flyttar vi till ett större kontor på Mariatorget då vi nu har hunnit få 20 medarbetare och har en omsättning som närmar sig 100-miljonersstrecket. Nu har Företagarna nominerat oss till Årets företagare 2011 och de nominerar inte uppstickare utan vill först se bestående resultat. Det är ett kvitto på att vi nu är ordentligt etablerade och är här för att stanna!

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Middagsfrid tre år av prenumerationer

2010-10-29
Kicki Theander
I oktober 2007 körde Middagsfrid ut de första matkassarna enligt ett helt nytt koncept. Smart planerade matkassar med tillhörande recept visade sig lösa problem för många hushåll och efterfrågan ökade snabbt efter lanseringen. Middagsfrids VD och grundare, Kicki Theander, blickar tillbaka på de tre framgångs- och händelserika åren som började hemma vid köksbordet i lägenheten på Södermalm sommaren 2007.

När jag hade kläckt den helt nya idén med färdigplanerade kassar med recept bestämde jag mig för att testa konceptet i ett pilotprojekt. Fem familjer fick prova tjänsten mot självkostnadspris och det var jag själv som storhandlade, med flera kundvagnar, och körde hem maten till försöksfamiljerna. Vid ett tillfälle stannade jag till för att ordna en utskrift vilket ledde till att en familj fick rutten lax. Denna familj var den enda som sedan inte blev kund och den bittra lärdomen gjorde mig mycket bestämd på punkten att maten alltid framöver skulle levereras i obruten kylkedja.

Vid starten, 1 oktober för tre år sedan, hade vi skrapat ihop 142 kunder. Redan i samband med grundandet av Middagsfrid bestämde vi att vi skulle dela med oss av vår framgång genom att donera matkassar till behövande familjer varje gång vi fick hundra nya kunder. Strax efter årsskiftet 2007-2008 hade vi över 500 kunder. I januari 2008 skrev Berit Lyregård en hel sida om oss i DN, vilket gjorde fenomenet Middagsfrid känt för allmänheten. Efter det har vi haft fortsatt framgång med att synas i pressen. Sagan om trebarnsmamman som hoppade av sin konsultkarriär för att förverkliga sin dröm ville många skriva om. Även artiklar om klimatsmart mat, om tillsatser i julmaten och kvinnligt företagande har bidragit till en ökad synlighet.

Det första halvåret var Middagsfrid ensamma på marknaden och till en början var det våra kunder som sålde åt oss genom att tipsa sina vänner. Inte en enda krona lades ner på marknadsföring under det första verksamhetsåret. Sommaren 2008 hade vi vår första konferens, då var vi sju deltagare. För mig var det en milstolpe och jag var världens lyckligaste. För första gången kändes det till 100% meningsfullt att åka på konferens. I september 2008 fick vi eget kontor nära Medborgarplatsen, ungefär i samband med att vi fyllde 1 år. Det var också en fantastisk känsla, jag höll på att spricka av stolthet.

Trots ökad konkurrens har vi sedan fortsatt att öka och har nu knappt 6000 kunder som regelbundet äter vår mat. Det roligaste med alla efterföljare är att de flesta även kopierar våra ideologiska bitar av verksamheten som exempelvis att ha en vegorätt i veckan. Vi har också startat verksamhet i tre andra länder, Danmark, Norge och Tyskland. Vi har fått en del utmärkelser också, Årets tjänsteutvecklare som gav välkomna 50.000 kr till kassan och Årets rookie 2009, något som på Dagligvarugalan anses vara det finaste priset. I augusti 2010 utökade vi vårt utbud och lanserade 3-dagarskassen. Företaget erbjuder nu två produkter, 5-dagarskassen och 3-dagarskassen. 2010 blir också det år då vi tog beslutet att klimatkompensera hela vår verksamhet. Det gör vi genom att finansiera ett koldioxidreducerande projekt i Kenya där vatten renas med hjälp av en svensk uppfinning kallad Solvatten. Nu i november 2010 flyttar vi till ett större kontor på Mariatorget då vi nu har hunnit få 20 medarbetare och har en omsättning som närmar sig 100-miljonersstrecket.

Nu har Företagarna nominerat oss till Årets företagare 2011 och de nominerar inte uppstickare utan vill först se bestående resultat. Det är ett kvitto på att vi nu är ordentligt etablerade och är här för att stanna!
Källa: Middagsfrid

Senaste nyheter