Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt Sifo

https://www.klimatsmart.se/images/news/wwf-jorden250x250.jpg

Det är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta koldioxidfotavtrycken i världen med 11 ton per person och år. Vi behöver snabbt vända trenden och mer än halvera fotavtrycket till 2030. Politiker, företag och vi som privatpersoner kan alla göra skillnad. Det här uppmärksammar vi inte minst inför Earth Hour lördagen 24 mars, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF. Många gör klimatsmarta förändringar i sin vardag och vill att politikerna agerar tuffare. 9 av 10 intervjuade tycker att det är viktigt att leva klimatsmart – bland unga kvinnor är siffran 97 procent. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. 76 procent uppger att de tycker att det är viktigt att det parti de röstar på satsar på klimatfrågan. En klar majoritet tycker att våra politiker och våra beslutsfattare borde göra mycket mer för att begränsa klimatförändringarna. Och nästan hälften av svenskarna tänker varje vecka eller oftare på klimatet som de pekar ut som den tredje viktigaste samhällsfrågan efter terror (46 procent) samt konflikter och krig (43 procent). För varannan ung kvinna mellan 16-29 år ligger klimatet i topp och var tredje känner sig olycklig på grund av klimathotet. Många uppger att de har shoppat mer klimatsmart (4 av 10), åkt mindre bil (3 av 10), dragit ner på köttkonsumtionen (drygt 3 av 10) och minskat sina flygresor (2 av 10) enligt undersökningen. Unga kvinnor mellan 16-29 år sticker ut mest – 63 procent av dem oroar sig för klimatförändringarna jämfört med drygt 30 procent bland befolkningen i stort. Nästan en femtedel av svenskarna uppger att de känner sig oroliga/olyckliga på grund av framtida klimatförändringar – medan en tredjedel av de unga kvinnorna mellan 16-29 år känner samma sak. Hälften av svenska folket tror att klimatförändringarna kommer att påverka deras liv negativt om 20 år. Drygt 3 av 10 lyfter fram sjukdomar, vattenbrist, smältande glaciärer, stormar, extremväder och risk för att djurarter dör ut som negativa effekter av ett förändrat klimat. Drygt en tredjedel av de intervjuade kan tänka sig en flygskatt som gör det dubbelt så dyrt att flyga jämfört med 44 procent som är emot. – För att klara FNs och Parisavtalets klimatmål måste vi gå mot en fossilfri värld så snabbt som möjligt och senast 2050 nå nära nollutsläpp av växthusgaser. Som rikt land med goda förutsättningar bör Sverige gå mot nollutsläpp betydligt tidigare än så, säger Ola Hansén, klimatexpert på WWF. Förhållandevis många har gjort förändringar i sin livsstil under det senaste året för att leva mer klimatsmart. En tredjedel uppger att de har åkt mindre bil. En femtedel har valt bort flygresor. Runt 40 procent har shoppat eller konsumerat mer klimatsmart och en fjärdedel har energieffektiviserat sina hem. Fakta om undersökningen: Undersökningen genomfördes i Sifo/Kantars webbpanel under januari/februari 2018 på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Enkäten är riksrepresentativ för Sverige med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. 1000 personer i åldrarna 15-74 år ingår i undersökningen. WWF har gjort årliga opinionsundersökningar om klimatet sedan 2013.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt Sifo

2018-03-01
Det är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta koldioxidfotavtrycken i världen med 11 ton per person och år. Vi behöver snabbt vända trenden och mer än halvera fotavtrycket till 2030. Politiker, företag och vi som privatpersoner kan alla göra skillnad. Det här uppmärksammar vi inte minst inför Earth Hour lördagen 24 mars, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Många gör klimatsmarta förändringar i sin vardag och vill att politikerna agerar tuffare. 9 av 10 intervjuade tycker att det är viktigt att leva klimatsmart – bland unga kvinnor är siffran 97 procent. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Världsnaturfonden WWF.

76 procent uppger att de tycker att det är viktigt att det parti de röstar på satsar på klimatfrågan. En klar majoritet tycker att våra politiker och våra beslutsfattare borde göra mycket mer för att begränsa klimatförändringarna.

Och nästan hälften av svenskarna tänker varje vecka eller oftare på klimatet som de pekar ut som den tredje viktigaste samhällsfrågan efter terror (46 procent) samt konflikter och krig (43 procent). För varannan ung kvinna mellan 16-29 år ligger klimatet i topp och var tredje känner sig olycklig på grund av klimathotet.

Många uppger att de har shoppat mer klimatsmart (4 av 10), åkt mindre bil (3 av 10), dragit ner på köttkonsumtionen (drygt 3 av 10) och minskat sina flygresor (2 av 10) enligt undersökningen.

Unga kvinnor mellan 16-29 år sticker ut mest – 63 procent av dem oroar sig för klimatförändringarna jämfört med drygt 30 procent bland befolkningen i stort. Nästan en femtedel av svenskarna uppger att de känner sig oroliga/olyckliga på grund av framtida klimatförändringar – medan en tredjedel av de unga kvinnorna mellan 16-29 år känner samma sak.

Hälften av svenska folket tror att klimatförändringarna kommer att påverka deras liv negativt om 20 år. Drygt 3 av 10 lyfter fram sjukdomar, vattenbrist, smältande glaciärer, stormar, extremväder och risk för att djurarter dör ut som negativa effekter av ett förändrat klimat.
Drygt en tredjedel av de intervjuade kan tänka sig en flygskatt som gör det dubbelt så dyrt att flyga jämfört med 44 procent som är emot.

– För att klara FNs och Parisavtalets klimatmål måste vi gå mot en fossilfri värld så snabbt som möjligt och senast 2050 nå nära nollutsläpp av växthusgaser. Som rikt land med goda förutsättningar bör Sverige gå mot nollutsläpp betydligt tidigare än så, säger Ola Hansén, klimatexpert på WWF.

Förhållandevis många har gjort förändringar i sin livsstil under det senaste året för att leva mer klimatsmart. En tredjedel uppger att de har åkt mindre bil. En femtedel har valt bort flygresor. Runt 40 procent har shoppat eller konsumerat mer klimatsmart och en fjärdedel har energieffektiviserat sina hem.

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Sifo/Kantars webbpanel under januari/februari 2018 på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Enkäten är riksrepresentativ för Sverige med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. 1000 personer i åldrarna 15-74 år ingår i undersökningen. WWF har gjort årliga opinionsundersökningar om klimatet sedan 2013.
Källa: WWF