Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

LED-lampor minskar koldioxidutsläppen

https://www.klimatsmart.se/images/news/carwinism.png

Minskade koldioxidutsläpp på 90.000 ton per år skulle sparas i Sverige om samtliga personbilar bytte ut sina konventionella halogenlampor till LED-ljus. Förutom en stor miljöbesparing innebär de nya LED-ljusen dessutom lägre energiåtgång som sparar pengar, bättre anpassning efter omgivningsljus och väderförhållanden, samt en lösning på det eviga problemet med helljusbländning vid möte. Det menar Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien och Arne Hörvallius, tekniskt ansvarig på Audi Sverige. LED-tekniken (Light Emitting Diode) uppfanns redan i mitten på 1920-talet och används idag till allt från trafikljus, pannlampor och Nintendo Wii:s handkontroller. Bilindustrin har länge använt LED-ljus, främst för indikatorlampor i instrumentpaneler, men sedan några år tillbaka även som bakljus med rött och gult ljus. Det vita ljuset har varit svårare att få fram och har därför varit förbjudet som huvudstrålkastare. Om LED-ljus används istället för konventionella billjus kan effektåtgången reduceras med upp till 90 procent för samma ljusstyrka. Detta innebär att medan halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning, står LED-lampor endast för 0,1 procent. Ett enkelt räkneexempel kan illustrera den effekt LED-ljus skulle kunna ha för miljön. 2007 fanns omkring 4,3 miljoner svenskregistrerade bilar. En liten del av dessa har idag LED-ljus, dock så få att de inte behöver tas hänsyn till i den här beräkningen. Om man bara räknar på bensin- och dieselbilar, så åtgick 2007 i transportsektorn 9 000 000 000 liter bensin och diesel. Personbilar stod för en stor del av denna. Tittar man sedan på utsläppen av koldioxid stod personbilar för omkring 13 000 000 ton år 2007. Strålkastarna i dagens svenska bilar står alltså, i denna förenklade modell, för 0,8 procent av de 13 miljoner ton koldioxid som årligen släpps ut. Detta innebär att halogenlamporna orsakar cirka 100 000 ton koldioxidutsläpp årligen. Och eftersom det inte är något alternativ att släcka lyset behövs en bränslesnålare typ av belysning. Samma beräkning utgående från att hela bilflottan uteslutande använder LED-ljus innebär att strålkastarna står för 10 000 ton av koldioxidutsläppen. Detta skulle alltså innebära en minskning med 90 000 ton. – Jag ser också LED-lampor som en stor fördel i takt med att vi går över till fler elbilar. Eftersom LED-lamporna behöver mycket låg eleffekt så räcker elen i bilen till att driva den en längre sträcka, säger Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien. Vinster för ekonomi och säkerhet En nyligen genomförd undersökning av Carwinism.se visar att Sverige bilister tror mest på miljövänlighet när frågan” vilken typ av tekniska innovationer tror du är viktigast att satsa på för att rädda bilindustrin?” ställdes. 56 procent svarade miljövänlighet, 31 procent ekonomi och 9 procent svarade säkerhet. På frågan ”vad av följande prioriterad du vid ett bilköp?” hamnade däremot både ekonomi och säkerhet före miljövänlighet i prioriteringsordningen. 64 procent av respondenter menade att ekonomi är det viktigaste vid köp av bil, 56 procent svarade säkerhet och endast 23 procent tänker först och främst på miljön. Med andra ord behövs både ekonomiska och säkerhetsmässiga incitament för att LED-tekniken ska få ett brett genomslag. Utgår man från 2007 års siffror kördes bensindrivna bilar i snitt 1300 mil årligen. För dieseldrivna bilar var samma siffra på 3000 mil (källa: SIKA Institutet). Med ett bensin- och dieselpris på 12 kronor litern och en medelförbrukning på 0,87 liter per mil innebär detta att medelbilisten betalar omkring 15 000 kronor för bensin och diesel varje år. En övergång till LED-strålkastare skulle sammanstaget innebära en minskad drivmedelkostnad med en halv miljard kronor årligen för Sveriges bilister. Säkerhetsmässigt innebär dessutom LED-ljus möjligheten att styra ljusflödet efter vägbanans färg, vädret och trafiksituationen. Växlingen mellan hel- och halvljus sker dessutom automatiskt med LED-tekniken och tar därmed bort det irriterande problemet med helljusbländning vid möten. Bilföretaget Audi fick 2007 dispens från förbudet mot full LED-belysning då modellen R8 lanserades. Den 11 juli 2008 upphävdes förbudet totalt vilket nu öppnar dörrarna för samtliga biltillverkare att successivt byta ut halogen-tekniken till LED.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

LED-lampor minskar koldioxidutsläppen

2009-06-30
Minskade koldioxidutsläpp på 90.000 ton per år skulle sparas i Sverige om samtliga personbilar bytte ut sina konventionella halogenlampor till LED-ljus. Förutom en stor miljöbesparing innebär de nya LED-ljusen dessutom lägre energiåtgång som sparar pengar, bättre anpassning efter omgivningsljus och väderförhållanden, samt en lösning på det eviga problemet med helljusbländning vid möte. Det menar Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien och Arne Hörvallius, tekniskt ansvarig på Audi Sverige.

LED-tekniken (Light Emitting Diode) uppfanns redan i mitten på 1920-talet och används idag till allt från trafikljus, pannlampor och Nintendo Wii:s handkontroller. Bilindustrin har länge använt LED-ljus, främst för indikatorlampor i instrumentpaneler, men sedan några år tillbaka även som bakljus med rött och gult ljus. Det vita ljuset har varit svårare att få fram och har därför varit förbjudet som huvudstrålkastare.

Om LED-ljus används istället för konventionella billjus kan effektåtgången reduceras med upp till 90 procent för samma ljusstyrka. Detta innebär att medan halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning, står LED-lampor endast för 0,1 procent. Ett enkelt räkneexempel kan illustrera den effekt LED-ljus skulle kunna ha för miljön.

2007 fanns omkring 4,3 miljoner svenskregistrerade bilar. En liten del av dessa har idag LED-ljus, dock så få att de inte behöver tas hänsyn till i den här beräkningen. Om man bara räknar på bensin- och dieselbilar, så åtgick 2007 i transportsektorn 9 000 000 000 liter bensin och diesel. Personbilar stod för en stor del av denna. Tittar man sedan på utsläppen av koldioxid stod personbilar för omkring 13 000 000 ton år 2007.

Strålkastarna i dagens svenska bilar står alltså, i denna förenklade modell, för 0,8 procent av de 13 miljoner ton koldioxid som årligen släpps ut.

Detta innebär att halogenlamporna orsakar cirka 100 000 ton koldioxidutsläpp årligen. Och eftersom det inte är något alternativ att släcka lyset behövs en bränslesnålare typ av belysning. Samma beräkning utgående från att hela bilflottan uteslutande använder LED-ljus innebär att strålkastarna står för 10 000 ton av koldioxidutsläppen. Detta skulle alltså innebära en minskning med 90 000 ton.

– Jag ser också LED-lampor som en stor fördel i takt med att vi går över till fler elbilar. Eftersom LED-lamporna behöver mycket låg eleffekt så räcker elen i bilen till att driva den en längre sträcka, säger Harry Frank, professor och medlem i Kungl. Vetenskapsakademien.

Vinster för ekonomi och säkerhet
En nyligen genomförd undersökning av Carwinism.se visar att Sverige bilister tror mest på miljövänlighet när frågan” vilken typ av tekniska innovationer tror du är viktigast att satsa på för att rädda bilindustrin?” ställdes. 56 procent svarade miljövänlighet, 31 procent ekonomi och 9 procent svarade säkerhet.

På frågan ”vad av följande prioriterad du vid ett bilköp?” hamnade däremot både ekonomi och säkerhet före miljövänlighet i prioriteringsordningen. 64 procent av respondenter menade att ekonomi är det viktigaste vid köp av bil, 56 procent svarade säkerhet och endast 23 procent tänker först och främst på miljön. Med andra ord behövs både ekonomiska och säkerhetsmässiga incitament för att LED-tekniken ska få ett brett genomslag.

Utgår man från 2007 års siffror kördes bensindrivna bilar i snitt 1300 mil årligen. För dieseldrivna bilar var samma siffra på 3000 mil (källa: SIKA Institutet). Med ett bensin- och dieselpris på 12 kronor litern och en medelförbrukning på 0,87 liter per mil innebär detta att medelbilisten betalar omkring 15 000 kronor för bensin och diesel varje år. En övergång till LED-strålkastare skulle sammanstaget innebära en minskad drivmedelkostnad med en halv miljard kronor årligen för Sveriges bilister.

Säkerhetsmässigt innebär dessutom LED-ljus möjligheten att styra ljusflödet efter vägbanans färg, vädret och trafiksituationen. Växlingen mellan hel- och halvljus sker dessutom automatiskt med LED-tekniken och tar därmed bort det irriterande problemet med helljusbländning vid möten.

Bilföretaget Audi fick 2007 dispens från förbudet mot full LED-belysning då modellen R8 lanserades. Den 11 juli 2008 upphävdes förbudet totalt vilket nu öppnar dörrarna för samtliga biltillverkare att successivt byta ut halogen-tekniken till LED.
Foto: Motormagasinet

Senaste nyheter