Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Låt stadsjeepen subventionera elbilen

https://www.klimatsmart.se/images/news/naturskyddsforeningen250x45pp.jpeg

Bilismen är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser i Sverige och det är därför nödvändigt att bilarna snabbt blir mycket mer energieffektiva och på sikt uteslutande drivs av förnybara drivmedel eller el. Sverige har länge haft bland de törstigaste bilarna i Europa. Nya siffror som släpps idag visar att det sker en förbättring i den svenska bilparken, men det är lång väg kvar för att komma ifatt de bästa länderna. Därför föreslår Naturskyddsföreningen idag en ”Robin Hood-skatt” på de mest bensinslukande bilarna – ta från de törstiga, helt enkelt. Naturskyddsföreningens samarbetspartner i Bryssel, Transport and Environment (T&E), publicerar idag nya data som visar att Volvo är det bilföretag i Europa som gjort den största förbättringen under 2010. Volvobilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp minskade från 173 gram per kilometer till 157 gram mellan 2009 och 2010. Det är en minskning med 9 procent och störst bland de 15 stora biltillverkarna. Det är naturligtvis glädjande – samtidigt som det är lätt att bli bättre för de sämsta. Volvo ligger nämligen fortfarande på näst sista plats av de 15 företagen när det gäller låga utsläpp per kilometer. Klart efter lyxbilstillverkaren BMW som man gärna jämför sig med och bara lite bättre än Daimler. Listan toppas av Fiat och Toyota. Den svenska bilparken är allstå fortfarande mycket törstig och det blir långsamt bättre: jämfört med övriga EU länder kommer bilarna som säljs i Sverige först på 23:e plats när det gäller koldioxidutsläpp. Bilarna med de lägsta utsläppen säljs i Danmark där genomsnittet ligger på 127 gram koldioxid per kilometer. Nya bilar i Sverige släpper i snitt ut 151 gram. Danskarna köper alltså 15 procent mer energieffektiva bilar än svenskarna. Det är en stor och viktig skillnad som beror på tuffare skatteregler i Danmark. Dessa saknas i Sverige. Om regeringens vision om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 ska bli verklighet måste regeringen införa en palett av åtgärder. Visionen är bra om vi ska komma i kapp men måste snart konkretiseras för att hinna bli verklighet och dessutom omfatta hela transportsektorn: godstransporter, sjöfart och flyg får inte glömmas bort. Transportpolitiken behöver både piskor och morötter för att nå snabba resultat. Infrastrukturinvesteringar för kollektivtrafik och cykel är exempel på bra morötter för att åstadkomma ett klimatsmartare resande och trängselskatten en effektiv piska för att vi ska tänka en gång till innan vi tar bilen. Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor som regeringen utlovar i budgeten är också en god morot. Om den utnyttjas fullt ut kommer den dock bara att räcka till ungefär en halv procent av nybilsförsäljningen och en promille av hela bilparken efter tre år till en hög kostnad för skattebetalarna. Det leder inte till en fossiloberoende fordonsflotta tillräckligt snabbt! Det finns bättre styrmedel för att få bilköparna att välja energieffektivare bilar. I Frankrike ges det till exempel en rabatt till köparna av bränslenåla bilar som dem som köper törstiga får betala: bonus-malus. Då finns både morot till dem som väljer modernare energieffektivare bilar och en piska för dem som köper de mer bränsleslukande. Systemet kan utformas så att det blir kostnadsneutralt för staten. Det innebär att SUV-arna, istället för skattebetalarna, får subventionera elbilarna. Naturskyddsföreningen anser att en liknande ”Robin Hood-avgift” snarast bör införas i Sverige för att påskynda den nödvändiga omställningen av den törstiga svenska bilflottan. Skrivet av Sven Hunhammar, klimatchef Naturskyddsföreningen och Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Låt stadsjeepen subventionera elbilen

2011-09-29
Bilismen är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser i Sverige och det är därför nödvändigt att bilarna snabbt blir mycket mer energieffektiva och på sikt uteslutande drivs av förnybara drivmedel eller el. Sverige har länge haft bland de törstigaste bilarna i Europa.

Nya siffror som släpps idag visar att det sker en förbättring i den svenska bilparken, men det är lång väg kvar för att komma ifatt de bästa länderna. Därför föreslår Naturskyddsföreningen idag en ”Robin Hood-skatt” på de mest bensinslukande bilarna – ta från de törstiga, helt enkelt.

Naturskyddsföreningens samarbetspartner i Bryssel, Transport and Environment (T&E), publicerar idag nya data som visar att Volvo är det bilföretag i Europa som gjort den största förbättringen under 2010.

Volvobilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp minskade från 173 gram per kilometer till 157 gram mellan 2009 och 2010. Det är en minskning med 9 procent och störst bland de 15 stora biltillverkarna. Det är naturligtvis glädjande – samtidigt som det är lätt att bli bättre för de sämsta.

Volvo ligger nämligen fortfarande på näst sista plats av de 15 företagen när det gäller låga utsläpp per kilometer. Klart efter lyxbilstillverkaren BMW som man gärna jämför sig med och bara lite bättre än Daimler. Listan toppas av Fiat och Toyota.

Den svenska bilparken är allstå fortfarande mycket törstig och det blir långsamt bättre: jämfört med övriga EU länder kommer bilarna som säljs i Sverige först på 23:e plats när det gäller koldioxidutsläpp. Bilarna med de lägsta utsläppen säljs i Danmark där genomsnittet ligger på 127 gram koldioxid per kilometer.

Nya bilar i Sverige släpper i snitt ut 151 gram. Danskarna köper alltså 15 procent mer energieffektiva bilar än svenskarna. Det är en stor och viktig skillnad som beror på tuffare skatteregler i Danmark. Dessa saknas i Sverige.

Om regeringens vision om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 ska bli verklighet måste regeringen införa en palett av åtgärder. Visionen är bra om vi ska komma i kapp men måste snart konkretiseras för att hinna bli verklighet och dessutom omfatta hela transportsektorn: godstransporter, sjöfart och flyg får inte glömmas bort.

Transportpolitiken behöver både piskor och morötter för att nå snabba resultat. Infrastrukturinvesteringar för kollektivtrafik och cykel är exempel på bra morötter för att åstadkomma ett klimatsmartare resande och trängselskatten en effektiv piska för att vi ska tänka en gång till innan vi tar bilen.

Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor som regeringen utlovar i budgeten är också en god morot. Om den utnyttjas fullt ut kommer den dock bara att räcka till ungefär en halv procent av nybilsförsäljningen och en promille av hela bilparken efter tre år till en hög kostnad för skattebetalarna. Det leder inte till en fossiloberoende fordonsflotta tillräckligt snabbt! Det finns bättre styrmedel för att få bilköparna att välja energieffektivare bilar.

I Frankrike ges det till exempel en rabatt till köparna av bränslenåla bilar som dem som köper törstiga får betala: bonus-malus. Då finns både morot till dem som väljer modernare energieffektivare bilar och en piska för dem som köper de mer bränsleslukande.

Systemet kan utformas så att det blir kostnadsneutralt för staten. Det innebär att SUV-arna, istället för skattebetalarna, får subventionera elbilarna. Naturskyddsföreningen anser att en liknande ”Robin Hood-avgift” snarast bör införas i Sverige för att påskynda den nödvändiga omställningen av den törstiga svenska bilflottan.

Skrivet av Sven Hunhammar, klimatchef Naturskyddsföreningen och Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Läs rapporten: www.transportenvironment.org/publications/prep_hand_out/lid/653

Senaste nyheter