Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Krögare föredrar lokala råvaror

https://www.klimatsmart.se/images/news/gardtillgaffel250x38.jpg

Ät lokal mat och stöd landsbygden – så resonerar både konsumenter, grossister och krögare, visar en färsk undersökning som Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) genomfört. Drivkraften bakom den hetaste mattrenden är konsumenternas efterfrågan och det viktigaste argumentet för konsumenterna att köpa lokalt producerad mat är att stödja en levande landsbygd. Konsumenterna menar också att lokalproducerat är bra för miljön och för djuren. Undersökningen visade att krögarna och restauranggrossisterna har samma bevekelsegrunder som konsumenterna för att använda mer lokalproducerad mat: ”Det känns så bra i magen att laga mat på lokalproducerade råvaror”, säger en av krögarna i undersökningen. Produktionen av mat med lokal och regional identitet behöver öka för att efterfrågan ska tillgodoses. Grossister, handlare och krögare har svårt att hitta producenterna och utbudet är ofta begränsat. Det behövs fler producenter inom alla segment: chark, mejeri, frukt, grönt, fisk m m. Ett annat problem är logistiken. Varken flödet av produkter eller information är effektivt i dag när det gäller den småskaliga maten. Krögaren Malin Söderström menar utifrån egna erfarenheter att det är svårt att få tag på större volymer av den lokala maten och att man som krögare är beroende av duktiga grossister. – Det är en omfattande och intressant undersökning, där vi drar viktiga lärdomar om de olika aktörerna i värdekedjan. Här finns en hel del att ta med sig i det fortsatta utvecklingsarbetet. Logistik, kunskap om andra aktörer och marknadsföring är exempel på några utvecklingsområden för att öka utbudet av lokal mat i restaurangbranschen, säger Erika Rosander, SHR. Ingela Hallberg, SLU redogjorde för några av huvudresultaten i undersökningen under måndagskvällen på Café Blom i Arkitekturmuseet, Stockholm där Malin Söderström är krögare och erbjuder mat med unika råvaror och tydlig avsändare. Avslutningsvis redogjordes för den nya satsningen Gård till gaffel som SLU, länsstyrelserna i Stockholms och Uppsala län och LRF Mälardalen står bakom. Gård till gaffel ska lyfta fram allt det som redan görs i de båda länen när det gäller lokal mat. Ett ökat samarbete mellan olika aktörer – såväl företagare som myndigheter och universitet – kommer att bidra till ett ökat utbud av produkter med lokala företecken. Ökad hållbarhet i livsmedelsproduktionen, ökad produktivitet och kompetenshöjning är ytterligare mål för satsningen. I samband med seminariet lanserades hemsidan för satsningen www.gardtillgaffel.se. För mer information och tillgång till hela undersökningen kontakta: Erika Rosander, SHR, 08-762 74 28, Ingela Hallberg, LivsmedelsSverige/SLU 018-67 24 56.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Krögare föredrar lokala råvaror

2010-08-31
Ät lokal mat och stöd landsbygden – så resonerar både konsumenter, grossister och krögare, visar en färsk undersökning som Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) genomfört.

Drivkraften bakom den hetaste mattrenden är konsumenternas efterfrågan och det viktigaste argumentet för konsumenterna att köpa lokalt producerad mat är att stödja en levande landsbygd. Konsumenterna menar också att lokalproducerat är bra för miljön och för djuren.

Undersökningen visade att krögarna och restauranggrossisterna har samma bevekelsegrunder som konsumenterna för att använda mer lokalproducerad mat:

”Det känns så bra i magen att laga mat på lokalproducerade råvaror”, säger en av krögarna i undersökningen.

Produktionen av mat med lokal och regional identitet behöver öka för att efterfrågan ska tillgodoses. Grossister, handlare och krögare har svårt att hitta producenterna och utbudet är ofta begränsat. Det behövs fler producenter inom alla segment: chark, mejeri, frukt, grönt, fisk m m. Ett annat problem är logistiken. Varken flödet av produkter eller information är effektivt i dag när det gäller den småskaliga maten. Krögaren Malin Söderström menar utifrån egna erfarenheter att det är svårt att få tag på större volymer av den lokala maten och att man som krögare är beroende av duktiga grossister.

– Det är en omfattande och intressant undersökning, där vi drar viktiga lärdomar om de olika aktörerna i värdekedjan. Här finns en hel del att ta med sig i det fortsatta utvecklingsarbetet. Logistik, kunskap om andra aktörer och marknadsföring är exempel på några utvecklingsområden för att öka utbudet av lokal mat i restaurangbranschen, säger Erika Rosander, SHR.

Ingela Hallberg, SLU redogjorde för några av huvudresultaten i undersökningen under måndagskvällen på Café Blom i Arkitekturmuseet, Stockholm där Malin Söderström är krögare och erbjuder mat med unika råvaror och tydlig avsändare.

Avslutningsvis redogjordes för den nya satsningen Gård till gaffel som SLU, länsstyrelserna i Stockholms och Uppsala län och LRF Mälardalen står bakom.

Gård till gaffel ska lyfta fram allt det som redan görs i de båda länen när det gäller lokal mat. Ett ökat samarbete mellan olika aktörer – såväl företagare som myndigheter och universitet – kommer att bidra till ett ökat utbud av produkter med lokala företecken. Ökad hållbarhet i livsmedelsproduktionen, ökad produktivitet och kompetenshöjning är ytterligare mål för satsningen. I samband med seminariet lanserades hemsidan för satsningen www.gardtillgaffel.se.

För mer information och tillgång till hela undersökningen kontakta:
Erika Rosander, SHR, 08-762 74 28,
Ingela Hallberg, LivsmedelsSverige/SLU 018-67 24 56.

En sammanfattning av krögarundersökningen finns att hämta här:
www.regionalmat.se/images/pdf/rapporter/sammanfattning_lokal_och_regional_mat_pa_restaurang .pdf

Senaste nyheter