
Redaktör:
Jens Ljunggren
Krögare föredrar lokala råvaror
2010-08-31

Ät lokal mat och stöd landsbygden – så resonerar både konsumenter, grossister och krögare, visar en färsk undersökning som Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) genomfört.
Drivkraften bakom den hetaste mattrenden är konsumenternas efterfrågan och det viktigaste argumentet för konsumenterna att köpa lokalt producerad mat är att stödja en levande landsbygd. Konsumenterna menar också att lokalproducerat är bra för miljön och för djuren.
Undersökningen visade att krögarna och restauranggrossisterna har samma bevekelsegrunder som konsumenterna för att använda mer lokalproducerad mat:
”Det känns så bra i magen att laga mat på lokalproducerade råvaror”, säger en av krögarna i undersökningen.
Produktionen av mat med lokal och regional identitet behöver öka för att efterfrågan ska tillgodoses. Grossister, handlare och krögare har svårt att hitta producenterna och utbudet är ofta begränsat. Det behövs fler producenter inom alla segment: chark, mejeri, frukt, grönt, fisk m m. Ett annat problem är logistiken. Varken flödet av produkter eller information är effektivt i dag när det gäller den småskaliga maten. Krögaren Malin Söderström menar utifrån egna erfarenheter att det är svårt att få tag på större volymer av den lokala maten och att man som krögare är beroende av duktiga grossister.
– Det är en omfattande och intressant undersökning, där vi drar viktiga lärdomar om de olika aktörerna i värdekedjan. Här finns en hel del att ta med sig i det fortsatta utvecklingsarbetet. Logistik, kunskap om andra aktörer och marknadsföring är exempel på några utvecklingsområden för att öka utbudet av lokal mat i restaurangbranschen, säger Erika Rosander, SHR.
Ingela Hallberg, SLU redogjorde för några av huvudresultaten i undersökningen under måndagskvällen på Café Blom i Arkitekturmuseet, Stockholm där Malin Söderström är krögare och erbjuder mat med unika råvaror och tydlig avsändare.
Avslutningsvis redogjordes för den nya satsningen Gård till gaffel som SLU, länsstyrelserna i Stockholms och Uppsala län och LRF Mälardalen står bakom.
Gård till gaffel ska lyfta fram allt det som redan görs i de båda länen när det gäller lokal mat. Ett ökat samarbete mellan olika aktörer – såväl företagare som myndigheter och universitet – kommer att bidra till ett ökat utbud av produkter med lokala företecken. Ökad hållbarhet i livsmedelsproduktionen, ökad produktivitet och kompetenshöjning är ytterligare mål för satsningen. I samband med seminariet lanserades hemsidan för satsningen www.gardtillgaffel.se.
För mer information och tillgång till hela undersökningen kontakta:
Erika Rosander, SHR, 08-762 74 28,
Ingela Hallberg, LivsmedelsSverige/SLU 018-67 24 56.
En sammanfattning av krögarundersökningen finns att hämta här:
www.regionalmat.se/images/pdf/rapporter/sammanfattning_lokal_och_regional_mat_pa_restaurang .pdf
Drivkraften bakom den hetaste mattrenden är konsumenternas efterfrågan och det viktigaste argumentet för konsumenterna att köpa lokalt producerad mat är att stödja en levande landsbygd. Konsumenterna menar också att lokalproducerat är bra för miljön och för djuren.
Undersökningen visade att krögarna och restauranggrossisterna har samma bevekelsegrunder som konsumenterna för att använda mer lokalproducerad mat:
”Det känns så bra i magen att laga mat på lokalproducerade råvaror”, säger en av krögarna i undersökningen.
Produktionen av mat med lokal och regional identitet behöver öka för att efterfrågan ska tillgodoses. Grossister, handlare och krögare har svårt att hitta producenterna och utbudet är ofta begränsat. Det behövs fler producenter inom alla segment: chark, mejeri, frukt, grönt, fisk m m. Ett annat problem är logistiken. Varken flödet av produkter eller information är effektivt i dag när det gäller den småskaliga maten. Krögaren Malin Söderström menar utifrån egna erfarenheter att det är svårt att få tag på större volymer av den lokala maten och att man som krögare är beroende av duktiga grossister.
– Det är en omfattande och intressant undersökning, där vi drar viktiga lärdomar om de olika aktörerna i värdekedjan. Här finns en hel del att ta med sig i det fortsatta utvecklingsarbetet. Logistik, kunskap om andra aktörer och marknadsföring är exempel på några utvecklingsområden för att öka utbudet av lokal mat i restaurangbranschen, säger Erika Rosander, SHR.
Ingela Hallberg, SLU redogjorde för några av huvudresultaten i undersökningen under måndagskvällen på Café Blom i Arkitekturmuseet, Stockholm där Malin Söderström är krögare och erbjuder mat med unika råvaror och tydlig avsändare.
Avslutningsvis redogjordes för den nya satsningen Gård till gaffel som SLU, länsstyrelserna i Stockholms och Uppsala län och LRF Mälardalen står bakom.
Gård till gaffel ska lyfta fram allt det som redan görs i de båda länen när det gäller lokal mat. Ett ökat samarbete mellan olika aktörer – såväl företagare som myndigheter och universitet – kommer att bidra till ett ökat utbud av produkter med lokala företecken. Ökad hållbarhet i livsmedelsproduktionen, ökad produktivitet och kompetenshöjning är ytterligare mål för satsningen. I samband med seminariet lanserades hemsidan för satsningen www.gardtillgaffel.se.
För mer information och tillgång till hela undersökningen kontakta:
Erika Rosander, SHR, 08-762 74 28,
Ingela Hallberg, LivsmedelsSverige/SLU 018-67 24 56.
En sammanfattning av krögarundersökningen finns att hämta här:
www.regionalmat.se/images/pdf/rapporter/sammanfattning_lokal_och_regional_mat_pa_restaurang .pdf
Källa: Gård till gaffel
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…