Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Krav-märkta ekologiska ägg till påskbordet

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav-ekoagg250x195.jpg

Försäljningen av KRAV-märkta ekologiska ägg har sjunkit med 4 procent under de senaste två åren, visar nya siffror från Nielsen. Detta trots att försäljning av ägg i dagligvaruhandeln samtidigt har ökat med 6 procent. – Att färre svenskar väljer KRAV-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på KRAV. Färsk statistik från Nielsen visar att försäljningen av KRAV-märkta ägg i dagligvaruhandeln har sjunkit med 4 procent under de två senaste åren. Av den totala mängden ägg har andelen KRAV-märkta ägg minskat från 19 till 17 procent. Under påsken 2018 var endast 8,5 miljoner sålda ägg KRAV-märkta, av totalt 50 miljoner sålda ägg. Produktionen av KRAV-märkta ägg skiljer sig på flera sätt från övriga ägg. Hönsen på en KRAV-godkänd gård får gå ute på sommarhalvåret och picka och sprätta. Inomhus har hönsen mer utrymme att röra sig på och de får foder som odlats utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. – Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek. Fakta om KRAV-märkta ägg: ● Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter. ● Hönan får bada i sand eller jord året om för att hålla fjäderdräkten ren. ● Hönan kan vistas på veranda med uteliknande förhållanden under stora delar av året. ● Hönan får foder som är odlat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. ● Max 6 höns per kvadratmeter inne och minst 4 kvadratmeter per höna ute. ● Produktionen kontrolleras årligen.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Krav-märkta ekologiska ägg till påskbordet

2019-04-16
Ekologiska påskägg
Försäljningen av KRAV-märkta ekologiska ägg har sjunkit med 4 procent under de senaste två åren, visar nya siffror från Nielsen. Detta trots att försäljning av ägg i dagligvaruhandeln samtidigt har ökat med 6 procent.

– Att färre svenskar väljer KRAV-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Färsk statistik från Nielsen visar att försäljningen av KRAV-märkta ägg i dagligvaruhandeln har sjunkit med 4 procent under de två senaste åren. Av den totala mängden ägg har andelen KRAV-märkta ägg minskat från 19 till 17 procent. Under påsken 2018 var endast 8,5 miljoner sålda ägg KRAV-märkta, av totalt 50 miljoner sålda ägg.

Produktionen av KRAV-märkta ägg skiljer sig på flera sätt från övriga ägg. Hönsen på en KRAV-godkänd gård får gå ute på sommarhalvåret och picka och sprätta. Inomhus har hönsen mer utrymme att röra sig på och de får foder som odlats utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

Fakta om KRAV-märkta ägg:

● Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter.
● Hönan får bada i sand eller jord året om för att hålla fjäderdräkten ren.
● Hönan kan vistas på veranda med uteliknande förhållanden under stora delar av året.
● Hönan får foder som är odlat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
● Max 6 höns per kvadratmeter inne och minst 4 kvadratmeter per höna ute.
● Produktionen kontrolleras årligen.
Källa: KRAV

Senaste nyheter