Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Vill dubblera försäljningen av KRAV-kött

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav131x90.gif

Svenskt Butikskött och KRAV inleder ett unikt samarbete för att stimulera efterfrågan på KRAV-märkt kött, som har större miljönytta än vanligt kött. Förhoppningen är att dubblera försäljningen under de närmsta åren. Svenskt Butikskött har under de senaste åren varit en drivande kraft för att öka utbudet av ekologiskt kött av hög kvalité. Nu satsar företaget och KRAV på att öka efterfrågan på KRAV-märkt kött. – Vår förhoppning är att dubbla försäljningen av KRAV-märkt kött inom tre till fem år, säger Dirk van der Krogt som tar sig an uppgiften från och med slutet av mars då han tillträder sin tjänst på Svenskt Butikskött. Dirk van der Krogt har tidigare arbetat för föreningen Ekologiska Lantbrukarna och har stor erfarenhet av den ekologiska marknaden. – Vi vet att efterfrågan finns, men produkterna måste synas bättre i butikerna, säger Dirk van der Krogt. Till exempel kommer Dirk att jobba direkt med butiker för att öka skyltning och marknadsföring, men också för att öka förståelsen för vad KRAV-märkt kött innebär. – KRAVs regler innebär inte enbart god djurvälfärd, utan bidrar också till flera miljö- och klimatfördelar. Vi är övertygade om att det även leder till större smakupplevelser vid matbordet, förutsatt att konsumenterna känner till det, säger Lars Nellmer, VD för KRAV. För mer information, kontakta: Dirk van der Krogt, Kategoriansvarig för ekologiskt kött, chark och fågel, Svenskt Butikskött, 073-752 24 97 Thomas Östlund, vd Svenskt Butikskött, 08-448 09 10 Lars Nellmer, vd KRAV, 018-17 45 01 Kristin Cooper, KRAV, 070-665 95 30.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Vill dubblera försäljningen av KRAV-kött

2012-03-15
Svenskt Butikskött och KRAV inleder ett unikt samarbete för att stimulera efterfrågan på KRAV-märkt kött, som har större miljönytta än vanligt kött. Förhoppningen är att dubblera försäljningen under de närmsta åren. Svenskt Butikskött har under de senaste åren varit en drivande kraft för att öka utbudet av ekologiskt kött av hög kvalité. Nu satsar företaget och KRAV på att öka efterfrågan på KRAV-märkt kött.

– Vår förhoppning är att dubbla försäljningen av KRAV-märkt kött inom tre till fem år, säger Dirk van der Krogt som tar sig an uppgiften från och med slutet av mars då han tillträder sin tjänst på Svenskt Butikskött.

Dirk van der Krogt har tidigare arbetat för föreningen Ekologiska Lantbrukarna och har stor erfarenhet av den ekologiska marknaden.

– Vi vet att efterfrågan finns, men produkterna måste synas bättre i butikerna, säger Dirk van der Krogt.

Till exempel kommer Dirk att jobba direkt med butiker för att öka skyltning och marknadsföring, men också för att öka förståelsen för vad KRAV-märkt kött innebär.

– KRAVs regler innebär inte enbart god djurvälfärd, utan bidrar också till flera miljö- och klimatfördelar. Vi är övertygade om att det även leder till större smakupplevelser vid matbordet, förutsatt att konsumenterna känner till det, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

För mer information, kontakta:
Dirk van der Krogt, Kategoriansvarig för ekologiskt kött, chark och fågel, Svenskt Butikskött, 073-752 24 97
Thomas Östlund, vd Svenskt Butikskött, 08-448 09 10
Lars Nellmer, vd KRAV, 018-17 45 01
Kristin Cooper, KRAV, 070-665 95 30.

Svenskt Butikskött: www.svensktbutikskott.se/%20
Marknadsutvecklingen för KRAV-märkt kött: www.krav.se/marknadsrapport2012
Källa: KRAV

Senaste nyheter