Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Körkortsregler stoppar elbilen

https://www.klimatsmart.se/images/news/str250x69.jpg

Det säljs färre elbilar nu än innan supermiljöbilspremien infördes och hybridbilarna säljer allt sämre. För att vända utvecklingen och närma oss avgasfri bilism måste trafikskolorna kunna välja elbilar – det går inte idag. Våra körvanor grundas i trafikskolan. Därför är det väldigt värdefullt att trafikskoleelever numera lär sig köra snålt och får omfattande kunskaper om bilismens miljö- och hälsopåverkan. Det betyder också mycket att många trafikskolor tidigt skaffade miljöbilar och att de genom ”Grön trafikskola” och ”klimatsäkrad trafikskola” visar körkortstagare på ett miljömässigt helhetstänk. Trafikskolornas nästa steg vore rimligen att introducera elbilar och hybrider. Men med dagens lagstiftning går det inte. I körkortsdirektivet anges att ”saknas kopplingspedal är fordonet att anses som automatväxlat” - och den som kör upp i automatväxlad bil får ett körkort som bara gäller automatbilar. Tidigare definition var ”att fordonet endast kan växlas med gas- och bromspedal” vilket innebar att ett fordon som kunde påverkas manuellt, t.ex. med joystick eller ”rattpaddlar” är att anse som manuella. Nästan alla nya lastbilar och bussar är automatväxlade. För att få manuellt växlade, måste trafikskolor med dagens definition i praktiken använda lastbilar från 2005 eller äldre, med teknik som i övrigt inte motsvarar dagens krav. Dessa äldre fordon har också sämre avgasrening och redan 2013 är uteslutna från innerstäderna i kommuner med miljözoner. Då måste en stor del av den faktiska körträningen ske efter att man tagit körkortet. För att pressa personbilarnas förbrukning används automatlådor med ända upp till tio växlar, i stort sett samtliga elbilar sparar vikt genom att ha en enda växel och alltfler mindre bilar använder variabla drivremmar i en CVT-låda. Inget av detta får en trafikskoleelev köra, om inte hon eller han ska vara för evigt begränsad till att enbart köra automatväxlade bilar, vilket trots allt är för begränsande å uppemot 90% av den existerande bilparken fortsatt är manuell. Allt fler vill förnya sina körkunskaper, med fokus på den nya tekniken snarare än de nya vägskyltarna. Många vill specifikt lära sig hur man kör en elbil, och företag vill kombinera en omställning av bilparken med en utbildning i hur dessa bilar körs optimalt. Det är rätt tänkt; en utbildning i sparsam körning minskar i genomsnitt förbrukningen med 15%, vilket för elbilen omsätts i att räckvidden förlängs lika mycket. Det är en stor frustration för alla parter, och miljömässigt en stor förlust, att inte kunna erbjuda denna hjälp. Att kunna hantera en kopplingspedal när man tar körkortet är inte den största utmaningen för morgondagens bilister. Man bör visa sina färdigheter i bil med koppling på ungefär samma sätt som man måste köra halkbana. En sådan förändring skulle innebära att trafikskolor huvudsakligen kan välja moderna elbilar och hybrider; den teknik morgondagens bilister behöver behärska. Hur länge till ska trafikskoleelever tvingas köra gårdagens bilar, bussar och lastbilar? Trafikskolorna och deras elever vill men kan och får inte välja el och hybridteknik. Michael Axelsson, vice ordförande Sveriges Trafikskolors Riksförbund Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Körkortsregler stoppar elbilen

2012-05-29
Det säljs färre elbilar nu än innan supermiljöbilspremien infördes och hybridbilarna säljer allt sämre. För att vända utvecklingen och närma oss avgasfri bilism måste trafikskolorna kunna välja elbilar – det går inte idag.

Våra körvanor grundas i trafikskolan. Därför är det väldigt värdefullt att trafikskoleelever numera lär sig köra snålt och får omfattande kunskaper om bilismens miljö- och hälsopåverkan. Det betyder också mycket att många trafikskolor tidigt skaffade miljöbilar och att de genom ”Grön trafikskola” och ”klimatsäkrad trafikskola” visar körkortstagare på ett miljömässigt helhetstänk.

Trafikskolornas nästa steg vore rimligen att introducera elbilar och hybrider. Men med dagens lagstiftning går det inte. I körkortsdirektivet anges att ”saknas kopplingspedal är fordonet att anses som automatväxlat” - och den som kör upp i automatväxlad bil får ett körkort som bara gäller automatbilar. Tidigare definition var ”att fordonet endast kan växlas med gas- och bromspedal” vilket innebar att ett fordon som kunde påverkas manuellt, t.ex. med joystick eller ”rattpaddlar” är att anse som manuella.

Nästan alla nya lastbilar och bussar är automatväxlade. För att få manuellt växlade, måste trafikskolor med dagens definition i praktiken använda lastbilar från 2005 eller äldre, med teknik som i övrigt inte motsvarar dagens krav. Dessa äldre fordon har också sämre avgasrening och redan 2013 är uteslutna från innerstäderna i kommuner med miljözoner. Då måste en stor del av den faktiska körträningen ske efter att man tagit körkortet. För att pressa personbilarnas förbrukning används automatlådor med ända upp till tio växlar, i stort sett samtliga elbilar sparar vikt genom att ha en enda växel och alltfler mindre bilar använder variabla drivremmar i en CVT-låda. Inget av detta får en trafikskoleelev köra, om inte hon eller han ska vara för evigt begränsad till att enbart köra automatväxlade bilar, vilket trots allt är för begränsande å uppemot 90% av den existerande bilparken fortsatt är manuell.

Allt fler vill förnya sina körkunskaper, med fokus på den nya tekniken snarare än de nya vägskyltarna. Många vill specifikt lära sig hur man kör en elbil, och företag vill kombinera en omställning av bilparken med en utbildning i hur dessa bilar körs optimalt. Det är rätt tänkt; en utbildning i sparsam körning minskar i genomsnitt förbrukningen med 15%, vilket för elbilen omsätts i att räckvidden förlängs lika mycket. Det är en stor frustration för alla parter, och miljömässigt en stor förlust, att inte kunna erbjuda denna hjälp.

Att kunna hantera en kopplingspedal när man tar körkortet är inte den största utmaningen för morgondagens bilister. Man bör visa sina färdigheter i bil med koppling på ungefär samma sätt som man måste köra halkbana. En sådan förändring skulle innebära att trafikskolor huvudsakligen kan välja moderna elbilar och hybrider; den teknik morgondagens bilister behöver behärska. Hur länge till ska trafikskoleelever tvingas köra gårdagens bilar, bussar och lastbilar? Trafikskolorna och deras elever vill men kan och får inte välja el och hybridteknik.

Michael Axelsson, vice ordförande
Sveriges Trafikskolors Riksförbund

Jakob Lagercrantz, ordförande
Gröna Bilister
Källa: STR

Senaste nyheter